[column] Pretty in pin #5

[column] Pretty in pin #5
  • Design
  • 16 aug 2018 @ 08:35
  • 10141 x gelezen
  • Link
  • Edwin Visser
  • Branding

Deel 5 van de serie op basis van het jaren zestig-speldjesarchief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood.

In 1965 kwamen de Thunderbirds op televisie en dat was een sensatie. Mijn grote broer verschuilde zich angstig achter de stoel, terwijl ik aan de zwart-wit buis gekluisterd zat. Samen spaarden we de (kauwgom)plaatjes van onze helden. En er kwamen speldjes met het thema ruimtevaart. 1965 was het jaar dat Gemini 2 tot en met 7 de lucht in gingen.

Croma, geïntroduceerd in 1964, speelde in op de trend en kwam met een serie speldjes die de geschiedenis van de lucht- en ruimtevaart verbeeldde:

Het merk en product hebben natuurlijk geen enkele link met dit onderwerp. Als kind maakt je dat niets uit. Je wilt ze toch hebben. Daarnaast had het merk ook een serie speldjes met de traditionele gezinsleden als thematiek:

Deze waren duidelijk minder geliefd, al pasten ze beter bij het merk en product. Naast elkaar geven de twee series van Croma een mooi tijdsbeeld van Nederland voor de Summer of Love van 1967.

Dit is deel 5 van de serie op basis van het jaren ’60 speldjes archief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood. Vijftig jaar later vormen ze een mooi tijdsbeeld en het is interessant te zien hoe merken zich destijds presenteerden en hoe zich dat verhoudt tot de tegenwoordige tijd.

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken