[column] Kom op Paal 17, haal bakzeil!
- Design
- 17 sep 2018 @ 09:55
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ProductdesignBranding
- 17 sep 2018 @ 09:55
- Gastblogger
Iedereen is wel een beetje verknocht aan Texel. Net als ik. Ik kom er dan ook regelmatig, zo niet vaak. Je bent tenslotte zo op het eiland waar je heerlijk kan uitwaaien op strand en wad, je de meeste zonne-uren hebt van Nederland en kunt genieten van Echt Texels Product.
Ambachtelijke Texelse producten, voornamelijk eten en drinken, gemaakt door Texelaars met indien mogelijk Texelse ingrediënten. Veel moeilijker maken ze de positionering hier gelukkig niet. Prima lijkt me en één die echt bouwt aan Texel als zelfvoorzienend eiland. Daarbij ook helemaal van deze tijd, waarin we met z’n alleen en masse terug gaan naar lokaal eten en drinken. Commercieel slim, de toeristen gaan er prat op.
Dit werkt natuurlijk alleen wanneer alle Texelaars zich aan de regels van het spel houden. Het gevaar van het groeiende en steeds sterkere Texel merk is namelijk dat iedereen een graantje wil meepikken en daarbij de spelregels naast zich neerlegt. De kans op afbreuk van het Echt Texels Product neemt hiermee toe.
De meest populaire en commercieel gewiekste strandtent van het eiland Paal 17 is helaas het levende bewijs. Daar is het befaamde biertje Texels Skuumkoppe ruim een jaar geleden vervangen door het naar de strandtent vernoemde ‘Paal 17 strandbrouwers donkerblondje’. Dit is ongetwijfeld een groot succes, want inmiddels is er een lichtblondje bijgekomen. Het klinkt voor toeristen, die niet al te vaak op het eiland komen dan ook als een mooi verhaal. Met het woord ‘strandgebrouwen’ suggereert Paal 17 tenslotte dat dit brouwsel bij de strandtent wordt gebrouwen. Er is echter geen brouwketel te zien hier in de wijde omtrek. Ze brouwen dit, overigens heerlijke bier, bij Jopen in Haarlem. Ook dichtbij het strand, maar niet op het strand en al helemaal geen Texels strand.
Het doet hiermee geen eer aan het eiland Texel en de unieke positionering met zijn vele Echt Texelse Producten. Daarbij vloeit er waarde weg van het eiland door onnodig elders te produceren. Dit druist in tegen de missie om zelfvoorzienend te zijn. Economisch niet optimaal.
Dat het wel kan is allang bewezen. Allemaal kennen we het Texels bier Skuumkoppe, inmiddels zo populair dat het ook in elke zichzelf respecterende kroeg aan de overkant is te vinden. Bier volgens Texelse receptuur gemaakt op Texel door Texelaars. Natuurlijk met Texelse tarwe en duinwater als ingrediënt. Dan is er Wezenspyk-kaas, gemaakt door kaasboer Anton Witte. Texelse kaas van ‘koeien, schapen en geiten die grazen op Texel’. Juttertje, volgens eeuwenoud Texels recept, is een kruidenbitter dat symbool staat voor de vrijheid die jutters nastreven. Het hield jutters warm in de gure winterkou. En natuurlijk Texelse wol, waarvan heerlijke dekbedden worden gemaakt die wereldwijd worden verscheept. Sinds dit seizoen ook Echt Texelse chips van zilte aardappelen met zeezout of zilte zee-kruiden. Ik ben fan!
Kom op Paal 17! Haal bakzeil en sluit de rij van Echt Texelse Producten van de tap. Met Skuumkoppe of beter nog, echt een eigen Texelse strandbrouwerij neerzetten. De eerste strandbrouwerij in de wereld welteverstaan. Natuurlijk met duinwater uit de achtertuin. Niet alleen is dat voor Texel en Paal 17 goed, maar vooral ook omdat het dan voor het gevoel nog lekkerder smaakt.
Deze bijdrage is geschreven door Joost van Gelder, partner Business Openers.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Shebang komt met nieuwe kaart... 19-02-2025
- ADCN stelt nieuw Creative Board aan 17-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center