[column] Groei door focus

[column] Groei door focus
  • Design
  • 22 nov 2018 @ 08:00
  • 18211 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Visual id

In een markt waar veel mediamerken verliezen incasseren, laat Veronica groei zien. In de eerste week van oktober heeft de zender een historisch record verbroken met de hoogste kijkcijfers in 15 jaar.

Het succes is mede toe te wijzen aan de herpositionering van het merk, bestaande uit een mix van focus, content, design en distributie.

Het succes van Veronica start bij de duidelijke focus die is bepaald. Veronica neemt het publiek mee op avontuur en heeft ervoor gekozen zich te profileren als het mediamerk voor ‘blockbuster entertainment’ om daarmee het gevoel van een groots en meeslepend leven te geven. Veronica is dé aanbieder van de beste films, series, sport én de beste popmuziek ooit gemaakt, die te zien en te beluisteren zijn via tv, radio en online. Om de positie van Veronica in het medialandschap te versterken en beter aan te sluiten op de verandering in mediaconsumptie als gevolg van digitalisering, is de keuze gemaakt om Veronica TV en Radio Veronica te herpositioneren tot één sterk mediamerk: Veronica.

In het proces van de herpositionering van Veronica speelt design een cruciale rol en vergroot het onderscheidend vermogen, de consistentie over alle communicatie en media, de gebruikservaring en zorgt ervoor dat de juiste belofte naar het publiek wordt gecommuniceerd. Het nieuwe merkdesign van Veronica is een vertaling van de strategische keuzes die zijn gemaakt en zet het merk neer als aanbieder van blockbuster entertainment.

Met de blockbuster content als uitgangspunt is een design ontwikkeld dat stoer, eigentijds en flexibel is. De passie voor blockbuster content vormt de blauwe draad van Veronica. In het nieuwe merkconcept is de content daarom leidend en worden acteurs, artiesten en sporters centraal afgebeeld, groots en meeslepend. De grafische vormgeving speelt een belangrijke rol om de kijker of bezoeker continue door de content mee te nemen en te navigeren. De eenvoud van het design laat het toe om het design op allerlei verschillende programma’s en thema’s toe te passen. Dit is belangrijk nu Veronica hoog inzet met nieuwe sportprogrammering en ook specifieke thema's, zoals bijvoorbeeld de Halloween-special Fearonica of de alom bekende Mei Filmmaand.

Veronica TV en Radio Veronica zijn visueel herenigd door terug te grijpen naar de oorsprong van Veronica: de piratenzender op zee waar het allemaal mee begon.

Deze gezamenlijke geschiedenis klinkt nog altijd door in het merk Veronica dat avontuurlijk, stoer en rebels is. De grootste uitdaging was om een identiteitssysteem te ontwikkelen dat onderscheidend en eigen is en tevens flexibel genoeg om op de diverse platforms consistent ingezet te kunnen worden. Om dit te bereiken, zijn herkenbare, flexibele elementen ontwikkeld geïnspireerd op het maritieme verleden, die terugkomen in alle uitingen (tv, digital, print). Zo navigeert de horizonlijn met kompaswijzers de kijker of bezoeker door de content. Verder is het font afgeleid van het lettertype waarmee Veronica op het schip geschreven stond. Het merkdesign benadrukt de avontuurlijke, stoere en rebelse inslag van het merk.

Om het nieuwe merk goed vast te leggen is er een merkboek ontwikkeld. In dit merkboek staat de emotionele belofte van het merk centraal. De uitstraling is rauw, stoer, avontuurlijk en met passie voor echte muziek, films en sport. Het merkboek dient ervoor om alle betrokkenen hetzelfde gevoel van het merk mee te geven.

Het merkboek
Door consistent keuzes te baseren op de strategische focus die vooraf is gedefinieerd, creëer je bij het publiek een duidelijke verwachting over je merk. Met een investering in de juiste content die wordt gedistribueerd naar alle beschikbare platforms, (tv, radio, online, print) maak je je belofte waar. Voor Veronica liegen de resultaten er niet om: in de maand september 2018 was Veronica de 3e zender van Nederland met een marktaandeel van 11.34% (Kijkcijferexplosie Veronica, 2018). Het consistente en sterke merk dat is neergezet zal Veronica de toekomst in leiden.


Bronnen

Kijkcijferexplosie Veronica: beste score in vijftien jaar (2018)

Dit blog is geschreven door Marco-Paul de Jeu, partner & strategy director bij creatief bureau CapeRock, dat verantwoordelijk is voor de vernieuwde visuele identiteit van Veronica.

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken