[column] Wrap up designnieuws november 2018

[column] Wrap up designnieuws november 2018
  • Design
  • 3 dec 2018 @ 08:25
  • 3626 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designVisual idPackaging

Al het designnieuws van MarketingTribune in één handig overzicht, met deze maand de eerste aflevering van Logo X Logo uit het gelijknamige boek van Roel Stavorinus, de Geldmaat en wat die losmaakt en de UX van Appie, Jumbo en Picnic beoordeeld. En nog heel veel meer!

L O G O  X  L O G O

Filmhuis & Stedelijk #1

In de rubriek Logo x Logo - gebaseerd op het gelijknamige boek van Roel Stavorinus - geven grafisch ontwerpers een antwoord op de vraag wat hun favoriete logo is. Bij sommige logo’s heeft de auteur ervoor gekozen meer van het logosysteem te laten zien. Het boek Logo x Logo is te koop via de boekhandel.

Rolf Coppens, creative director en partner van creative digital agency Grrr, heeft de eer deze rubriek af te trappen. Hij heeft gekozen voor de logo’s van Filmhuis Den Haag en het Stedelijk Museum in Amsterdam.

https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/logo-filmhuis-en-stedelijk/index.xml

Phanta Pasta & Penguin #2

Nick Feeney, creative director van Feeney, heeft gekozen voor de logo’s van Phanta Basta, een filmproductiebedrijf met de focus op jeugd, tegenover - of beter naast - het wereldberoemde logo van uitgeverij Penguin.
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/logo-phanta-basta-en-penguin-deel-2/index.xml

R O N D V R A A G

Designers in de bres voor Geldmaat

ABN Amro, ING en Rabobank hebben een bankonafhankelijke geldautomaat geïntroduceerd, de ‘Geldmaat’, en internet ging los: kinderachtig, niet internationaal, ‘legolisering’. Geert Eikelboom van Geldservice Nederland noemt de Geldmaat op Telegraaf.nl ‘simpel, herkenbaar, hulpvaardig en aandachttrekkend’. MarketingTribune vroeg designdirector Stefan Pangratz van het verantwoordelijke ontwerpbureau VBAT en een aantal designexperts te reageren.

https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/designers-reageren-op-geldmaat/index.xml


D E S I G N P A N E L

Nationaal Archief door Design Bridge


https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/designpanel-nationaal-archief-door-design-bridge/index.xml

U X - P A N E L

Appie, Picnic of toch maar Jumbo?

UX oftewel User Experience, in het Nederlands gebruikerservaring, is het gevoel dat een gebruiker ervaart bij het bezoeken van bijvoorbeeld een website of app. Een goede UX kan klanten trekken en binden. MarketingTribune vroeg drie experts naar de stand van zaken van de UX van de boodschappenbestel-apps van Appie, Jumbo en pure online player Picnic: ‘Elk merk krijgt de app die het verdient.’ Lees en beslis met welke app u uw kerstdiner bij elkaar bestelt.

https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/ux-panel-appie-picnic-of-toch-maar-jumbo/index.xml

S T O R E C H E C K

New York

ProudDesign bestaat 15 jaar en ging op stap naar New York. Na met z’n allen de Pentawards-uitreiking in het Guggenheim te hebben bijgewoond, was het tijd voor een schappenexpeditie. Steven de Cleen, oprichter/strategy director: ‘De echte luxe in New York is het hebben van een huisdier en vooral wat je hem te eten geeft!’

https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/storecheck-new-york/index.xml

B L O G S

Pretty in pin #7 en #8

Deel 7 en 8 van de serie op basis van het jaren zestig-speldjesarchief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood.

https://www.marketingtribune.nl/design/weblog/2018/11/column-pretty-in-pin-7/index.xml
https://www.marketingtribune.nl/design/weblog/2018/11/column-pretty-in-pin-8/index.xml

Groei door focus

Een blog geschreven door Marco-Paul de Jeu, partner & strategy director bij creatief bureau CapeRock, dat verantwoordelijk is voor de vernieuwde visuele identiteit van Veronica over de groei van de voormalige piratenzender in een markt waar veel mediamerken verliezen.

https://www.marketingtribune.nl/design/weblog/2018/11/column-groei-door-focus/index.xml

Kort nieuws

Nieuwe website voor Triodos
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/nieuwe-website-voor-triodos/index.xml

Creative Director of Design van Microsoft komt naar Pentawards Live
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/creative-director-of-design-van-microsoft-komt-naar-pentawards-live/index.xml

Stegeman introduceert Vollof met packaging design van Brum
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/stegeman-introduceert-vollof-met-packaging-design-van-brum/index.xml

TMG en Rijksmuseum winnen Native Advertising Award
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/tmg-en-rijksmuseum-winnen-native-advertising-award/index.xml

Het verhaal achter Ikea’s Amsterdam-poster
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/het-verhaal-achter-ikeas-amsterdam-poster/index.xml

Citymarketing Eindhoven wint City Nation Place Award
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/citymarketing-eindhoven-wint-city-nation-place-award/index.xml

CapeRock ontwerpt visuele identiteit Veronica
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/caperock-ontwerpt-visuele-identiteit-veronica/index.xml

SodaStream lanceert milieucampagne
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/sodastream-lanceert-milieucampagne/index.xml

Verpakkingsstrategie en design Diamant door Qindle en ProudDesign
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/verpakkingsstrategie-en-design-diamant-door-qindle-en-prouddesign/index.xml

What Design Can Do tegen kindermishandeling
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/what-design-can-do-tegen-kindermishandeling/index.xml

Nieuwe merkidentiteit en huisstijl Topsport Amsterdam door CapeRock
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/nieuwe-merkidentiteit-en-huisstijl-topsport-amsterdam-door-caperock/index.xml

Why We Design: nieuw boek door Thonik
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/why-we-design-nieuw-boek-door-thonik/index.xml

Nieuw verpakkingsdesign Autodrop door Brum Design
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/nieuw-verpakkingsdesign-autodrop-door-brum-design/index.xml

Microplastics en parabenen uit alle huidproducten Holland & Barrett
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/microplastics-en-parabenen-uit-alle-huidproducten-holland-barrett/index.xml

Spontane kerstkaartenactie omarmd door Greetz en PostNL
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/spontane-kerstkaartenactie-omarmd-door-greet-en-postnl/index.xml

Talentjes in de dop exposeren in Hermitage
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/talentjes-in-de-dop-exposeren-in-hermitage/index.xml

Snoepmans.nl door Mountain
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/snoepmans-nl-door-mountain/index.xml

Studio Jean-Marc Gady ontwerpt schrijfrobot voor Montblanc
https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/11/studio-jean-marc-gady-ontwerpt-schrijfrobot-voor-montblanc/index.xml

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken