[column] 25 + 1 eindejaarstips voor creatieve ondernemers

[column] 25 + 1 eindejaarstips voor creatieve ondernemers
  • Design
  • 6 dec 2018 @ 08:40
  • 15101 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Creatie

Voordat we met onze ogen knipperen is het 2019. Veel creatieve ondernemers hebben of maken geen tijd om na te denken over het nieuwe jaar en gaan gewoon op dezelfde voet door.

Want er zijn deadlines, afspraken en 1001 andere dingen te doen. Maar als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Maak aan het einde van het jaar dus een kort en krachtig actieplan voor 2019 met enkele punten die jou als ondernemer beter maken. Dit is het advies van Bart van den Belt, bekend als spreker en oprichter van de Zakelijk Succes Academie.

‘Ondernemen is nou eenmaal iets dat in je bloed moet zitten,’ is een aanname die veelal wordt gebruikt om iemands succes dan wel falen te verklaren. Niets is minder waar, zegt Van den Belt. Zijn visie is dat ondernemen een vak is en vakmanschap is een kwestie van het opbouwen van de juiste kennis, vaardigheden en ervaring. De ondernemersexpert zette 25 en 1 tips op een rijtje om in het nieuwe jaar de overgang te maken van urenfabriek naar bedrijf.

1.      Neem een voorbeeld aan Warren Buffet, die het grootste deel van de tijd bezig is met het vergaren van inzichten. Begin met het inplannen van een volle dag om zelfreflectie te doen en je manier van werken onder de loep te nemen. Het levert altijd inzichten op die direct voor meer omzet en/of minder kosten zorgen.

2.      Breng structuur aan in je groeiplan. Het beste is om concreet enkele doelstellingen op te schrijven, wanneer je deze wil behalen en hoe. Hoe concreter je het maakt, des te gemakkelijker het zal zijn om tussentijds te meten of je op de goede weg zit.

3.      Stuur op resultaat. Kijk welke verkoop- en marketingkansen je nog niet gepakt hebt. Vaak weet je wel dat ze er zijn maar laat je ze door de waan van de dag links liggen. Dat betekent dat je dus gewoon geld mist! Je zult zien dat je in een dag veel kunt bereiken wanneer je een bellijst maakt met (potentiele) klanten of relaties waar de omzet voor het oprapen ligt. Kleine moeite, groot resultaat.

4.      Je onderneming kan niet harder groeien dan dat jij je ontwikkelt. Investeer dus in jezelf om nieuwe inzichten te krijgen, meer kennis op te doen en om beter te worden. Plan echt tijd in om webinars te volgen, een opleiding te gaan doen en om te praten met mensen uit je vakgebied.

5.      Neem voor eens en altijd afscheid van hoofdpijndossiers. Lastig? Het helpt als je het gevoel voorstelt als je echt afscheid neemt van die ene klant, project of werknemer. Het vreet aan je en je doet er niks mee omdat het lastig lijkt, terwijl het je ondertussen veel negatieve energie kost.

6.      Als creatief ondernemer vragen klanten je om al veel van je ideeën weg te geven in de offertefase. Frustrerend en lastig uit te leggen. Probeer dit te voorkomen door je salesproces te standaardiseren met behulp van een offerte met invulschema waarin jij je idee kort en krachtig uitlegt en waarin het budget staat. Maak een standaard bevestigingsmail en een eventuele lijst met veel gestelde vragen. Wees niet bang om ‘nee’  te zeggen of geld te vragen voor het verder uitwerken van een idee.

7.      Werk met de juiste mensen en investeer in een goede samenwerking. Het klinkt cliché maar het zijn de kleine dingen die op de lange termijn het verschil maken. Het gaat erom dat mensen zich door jou gezien voelen en dat je oprechte interesse in hen hebt. Helemaal in een tijd dat het lastig is om aan goede mensen te komen zijn loyale medewerkers een luxe waar je zuinig op moet zijn.

8.      Zijn je groeiplannen duidelijk? Zorg dat dan iedereen waarmee je werkt hetzelfde einddoel voor ogen heeft. En niet alleen het doel, maar ook hoe je dat doel wil bereiken. Veel ondernemers denken dat iedereen dat wel weet maar dat is niet zo. Plan ieder kwartaal een bijeenkomst om te vertellen waar jullie staan, welke prestaties er geleverd zijn en wat de uitdagingen zijn.

9.      Kies voor het nieuwe jaar een gebied waarin jij je verder wil gaan ontwikkelen. Wil je meer weten over online marketing-technieken, programmeren of een nieuw monitoringsysteem? Neem nu al actie zodat je een stok achter de deur hebt.

10.    Als het kan, sluit je bedrijf dan tussen Kerst en Oud en Nieuw. Neem een adempauze en communiceer aan je klanten dat je er even niet bent. Het geeft je rust en het is goed om even afstand te nemen van het werk.

11.    Maak een marketingplan voor 2019. Als marketingexpert maak je misschien wekelijks een flitsend plan voor je klanten maar heb je zelf geen plan. Het gevolg: veel extra kosten voor ad hoc activiteiten die uiteindelijk niet het gewenste resultaat leveren. Als je eenmaal een marketingplan hebt kost het je het jaar erop bovendien minder tijd om een nieuw plan op te stellen. Het hoeft geen heel boekwerk te zijn. Vat je doelstellingen, doelgroep en strategie op een A4 samen en werk de activiteiten daarna uit en maak een planning en budget. Je zult zien hoeveel tijd en geld het je kan besparen.

12.    Twijfel je over het volgen van een training of opleiding wegens de kosten? Het is aftrekbaar van de belasting dus financieel aantrekkelijk, helemaal als je jaarlijks 52% van je inkomen naar de belasting brengt. Zo kost investeren in jezelf dus (bijna) geen geld. 

13.    Ga die kleine klusjes tussendoor in rekening brengen. Het is je werk om ‘even deze advertentie aan te passen’ en ‘gewoon even een ideetje te verzinnen’. Vermeld op de factuur precies hoeveel tijd je er mee bezig bent geweest. Het zal vaak misschien om kleine bedragen gaan, maar dit maakt klanten juist meer bereid om het gewoon te betalen. Je zult zien hoe je omzet omhoog schiet.

14.    Stop.met.alles.zelf.willen.doen. Goed dat je de touwtjes in eigen handen wil houden, maar je kunt jezelf en je onderneming er letterlijk en figuurlijk mee verstikken. Het gaat vaak om kleine klusjes die bijna geen tijd lijken te kosten, maar uiteindelijk ben je toch de helft van je tijd bezig met werk dat niet direct gericht is op het behalen van je doelstellingen.

15.    Neem tijd voor je klanten! Veel ondernemers zijn met van alles druk behalve met hun, o jaaa, klanten. Kijk eens naar afgelopen week en zet op een rijtje hoeveel tijd je nou echt met klanten bezig bent geweest. Meestal blijft het bij een voornemen, maar onderhoud systematisch het contact met je klanten. Plan iedere twee weken een dag in dat je alleen klanten gaat bellen. Een nieuwe klant binnenhalen kost tenslotte meer tijd en geld dan bestaande klanten houden.

16.    Je weet het vast maar je doet het niet: een duidelijke keuze maken wie je doelgroep is en hierop focussen. Het is eng maar het is nog veel enger om het niet te doen. Als je iedereen aan wil spreken, bereik je uiteindelijk niemand. Kies een focusdoelgroep en maak hier een duidelijke omschrijving van. Wees ook eerlijk naar jezelf: is ieder bedrijf of iedere consument nou echt je potentiele klant?

17.    Geef de klant alleen wat hij nodig heeft. Niet wat jij wil of wat je denkt dat de klant wil. In de manier waarop je dat doet is het goed de verwachtingen te overtreffen, maar kom niet met diensten of producten alleen omdat jij die graag wil verkopen. Plan een gesprek in met klanten om erachter te komen waar zij echt behoefte aan hebben. Waar liggen de pijnpunten en waar kunnen zij hulp gebruiken?

18.    Ga eens na of bestaande klanten ook nieuwe klanten kunnen aanbrengen. Of bezoek eens een beurs waar je klant aanwezig is om te zien of er andere bedrijven zijn in dezelfde branche waar je iets voor kan betekenen.

19.    Zet op papier welke problemen je oplost voor de klant. Maak het echt zo concreet mogelijk. Dus niet: we ontwerpen een huisstijl, maar bijvoorbeeld: we zorgen dat bedrijf X zich kan onderscheiden en daarmee sterker is dan de concurrent.

20.    Schrijf op waar je onderscheidend vermogen ligt ten opzichte van andere bedrijven die in dezelfde markt werken. Lastig, maar verhelderend. Een handig hulpmiddel is de bekende Golden Circle van Simon Sinek. Hierin begin je met te formuleren waarom je doet wat je doet, wat je doet en hoe je het doet. Veel marketingprofessionals weten ook hier prachtige resultaten te boeken voor klanten maar hebben het voor hun eigen onderneming niet op orde.

21.    Ga  (een deel van) nou eindelijk de administratie uitbesteden als het niet je hobby is. Het kost wat geld maar jij kan in de tussentijd geld verdienen. Koop ook een offerte- en een facturatiepakket en stop met factureren in Excel en Word. Je maakt sneller fouten en het komt niet professioneel over. Pakketten zijn tegenwoordig (bijna) gratis en maken je leven echt fijner. Wil je het helemaal goed doen, koppel dan ook je CRM pakket eraan.

22.    Huur adviseurs in voor vaardigheden in specifieke gebieden waar je niet bekend bent. Ondernemers willen vaak alles zelf uitvinden maar er zijn zo veel specialisten die veel meer ervaring en kennis hebben en deze graag delen.

23.    Er is geen probleem dat niet opgelost kan worden en de enige garantie die je hebt, is dat er zich altijd nieuwe problemen blijven voordoen. Het belangrijkste is daarom om altijd, altijd, door te blijven gaan.

24.    In 2019 pak je het debiteurenbeheer aan: betaalt iemand niet? Ga het gesprek aan en met de klant en wacht niet af in de hoop dat het vanzelf wel goed zal komen. Het kost je veel tijd en energie en als je het op zijn beloop laat, geld waar je hard voor gewerkt hebt.

25.    Stuur op cashflow, dus: continuïteit in voldoende inkomsten. Probeer zo nodig omzet naar voren te halen wanneer een klant ineens het hele bedrag wil betalen. Of deel het totaalbedrag op in een aantal maandbedragen. Dat scheelt hoofdpijn en klanten staan er vaak voor open.

Plus 1 tip

De belangrijkste tip is: doen! Je kunt duizenden tips lezen maar daar alleen wordt je niet beter van. Het gaat erom dat je de mouwen opstroopt, uit je comfortzone komt en veranderingen doorzet. Kies voor het nieuwe jaar enkele tips en ga hiermee aan de slag. Want van goede voornemens alleen is nog nooit iemand beter geworden.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken