[column] Blik is beautiful

[column] Blik is beautiful
  • Design
  • 25 jan 2019 @ 10:33
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Duurzaam designPackaging design

Er bestaan nogal wat vooroordelen betreffende blik als verpakkingsmiddel, maar hoe terecht zijn die nu eigenlijk? En wat kunnen packaging designers met blik?

‘Blikvoer’ doet qua gezondheid vrijwel niet onder voor vers, zeker als de verse groenten wat langer bewaard worden voordat ze genuttigd worden, dan blijkt blik zelfs gezonder. Ook conserveermiddelen zijn vrijwel niet nodig. Qua duurzaamheid doet blik het ook goed. Voedsel in blik kan jaren bewaard worden, behoeft geen koeling en is bijna volledig recyclebaar. Bijkomend voordeel is dat Nederlanders kampioen blijken te zijn in het recyclen van blik! Alleen seizoensgroenten uit de volle grond zijn duurzamer.

Tata Steel uit IJmuiden probeert een doorbraak van het verpakkingsmiddel te forceren door voortdurend te innoveren. Om de duurzaamheid te verbeteren werkt de staalfabrikant aan dunner staal, met dezelfde uitstraling, even sterk en goed vormbaar. Dunner staal verlaagt het gewicht en vermindert daardoor de CO2-uitstoot. Joris Essing, marketingmanager packaging Tata Steel: ‘Inderdaad proberen we de blikverpakking steeds duurzamer te maken. Dit gebeurt bijvoorbeeld door allerlei investeringen bij ons als staalleverancier om de CO2-uitstoot te beperken in de fabrieken die staal maken. Samen met onze klanten zijn wij constant bezig om het blik dunner te maken - bij gelijkblijvende sterkte - door het staal een hogere sterkte te geven.’





Bron: Tata Steel

Imago

So far so good, zou je zeggen, maar dat imago? ‘Wij zijn lekker, net als in de mediterrane landen met hun culinaire traditie in blikconserven, waar ze trots zijn op hun provisiekast vol bijzondere blikken’, zegt Sascha Landshoff van Coco Conserven tegen Down to Earth, een uitgave van Milieudefensie. Bier uit blik schijnt sowieso beter te smaken dan bier uit glas en ook Maartje Schoolderman van start-up vanBlik hoopt met haar verse, kant-en-klare gerechten verpakt in blik, consumenten te inspireren om meer uit blik te eten.

Steven de Cleen, oprichter/strateeg bij ProudDesign en MarketingTribune’s ‘storechecker’ verwacht ook een herontdekking van blik: ‘Het is de beste manier om verse producten goed te conserveren. Een belangrijk voordeel van groente in blik versus glas is dat er geen licht bij komt. Licht heeft een negatieve invloed op voedselkwaliteit en je wilt als doperwt echt niet bij het raam zitten!

Groentefotografen werken vaak met groentes uit blik of vers, omdat die hun seizoenskleur behouden. Vergelijk het groen van de boontjes van Hak, maar eens met Bonduelle, dan zie je het verschil! De Cleen ziet ook een trend van vis in blik uit Portugal. ‘Erg vers en lekker ingelegd met verschillende smaakmakers. Ik heb ooit in Londen gegeten bij Tin Can, een pop-up restaurant waar ze vis uit blik serveerden, met het blikje ook op tafel. De designs van die blikjes waren zo mooi en authentiek, dat het meteen hip werd en het was erg lekker.’

De Cleen maakt wel de kanttekening dat blikdrukken een kunde is en vaak alleen in grote aantallen rendabel. ‘Bij vis zit er daarom vaak een papiertje of doosje omheen.’

Bierconnaisseur De Cleen signaleert nog een beweging: ‘Bier in blik is de grote trend in Amerika, die nu naar Engeland, Ierland en Nederland – onder meer Brouwerij Kees - overwaait. De bedrukkingen worden steeds beter en bereikbaarder en bier in blik blijft langer goed! In flesjes gaat het door transparantie achteruit. Daarom heeft Hoop Bier bijvoorbeeld zwarte flesjes. Qua design en decoratie komen er voor blik steeds meer mogelijkheden bij, zoals pregen en andere vormen.’

En hoe mooi blik kan zijn, bewijst Pentawards-winnaar Mutti.

Bronnen: Verpakken Magazine (december 2018), de Volkskrant (augustus 2018), Trouw (augustus 2016), businessinsider.nl.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken