[column] Klaar voor de sonische revolutie?

[column] Klaar voor de sonische revolutie?
  • Design
  • 24 jan 2019 @ 09:27
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Voice

Ongeveer 70.000 jaar geleden startte de ‘cognitieve revolutie’, waarbij de mens een complexe woordenschat ontwikkelde om sociale banden te smeden, verhalen te vertellen en informatie uit te wisselen.

Dit was lang voor er sprake was van het geschreven woord wat naar schatting zo’n 5.000 tot 6.000 jaar geleden ontstond. Met de komst van Generatie Z en meer performante spraaktechnologie lijkt tekst steeds meer plaats te maken voor het gesproken woord. De sonische merkrevolutie is gestart, maar de meeste merken zijn er niet klaar voor.

Spraakinterfaces
Volgens GlobalWebIndex gebruikt niet minder dan één op drie Amerikaanse Generatie Z-jongeren regelmatig spraakgestuurde zoekopdrachten op hun smartphones. Na de spectaculaire groei van Amazon Echo in 2016 steeg de populariteit van smart speakers razendsnel waarbij Apple, Baidu, Facebook, Samsung en Microsoft elk hun eigen versies van spraakgestuurde assistenten op de markt brachten. De meeste merken-websites zijn echter niet geoptimaliseerd om spraakgestuurde opdrachten te kunnen verwerken. Hetzelfde geldt voor internetadvertenties die nog steeds dominant tekstgedreven zijn. Met de komst van steeds meer sonische ‘butlers’ in de huiskamer van consumenten en kantoren van bedrijven dienen merken hun interfaces aan te passen aan de sluipende sonische revolutie.

Supersonisch snel
Tot voor kort konden we enkel rekenen op tekst als enig communicatiemiddel dat toelaat om informatie te delen op een later tijdstip, maar spraak verdringt tekst steeds meer. Volgens een studie van Defy Media kan 95 procent van Generatie Z-jongeren niet ‘leven’ zonder YouTube. Velen onder hen laten gesproken berichten na op WhatsApp in plaats van ze in te tikken. Niet verwonderlijk als je weet dat de gemiddelde persoon ongeveer 150 woorden kan spreken per minuut en slechts ongeveer 40 woorden per minuut kan typen. Spraak biedt ons de meest directe weg om snel te krijgen wat we willen en dat is nu net wat jongeren vandaag belangrijk vinden. Ze zijn erg selectief over hoe ze hun tijd willen besteden en spraak helpt hen om radicaal tijd te besparen.

Hoe klinkt jouw merk
Heeft jouw merk ook een mooi uitgewerkt brand book liggen met daarin nauwgezette instructies over de manier waarop het merk zich kan tonen aan de buitenwereld (kleuren, fonts, mogelijke tag lines, et cetera)? En wat met audio? Vaak ontbreekt deze component, terwijl audio steeds meer het verschil maakt in een #BABA-wereld (Being Annoyed By Advertising) om de noodzakelijke mental availability en salience (opvallendheid) van je merk te versterken. In een context waar de sonische dimensie aan belang wint, kan audio een fundamentele bijdrage leveren aan het bekende mere exposure-effect, een psychologisch fenomeen waarbij mensen een voorkeur ontwikkelen voor datgene dat ze kennen en herkennen. Geluid is een ideale drager om herkenbaarheid te stimuleren en daardoor merkvoorkeur te bouwen.
Tijd dus om je merk voor te bereiden op een vernieuwde dialoog met de consument, waarbij merk en consument steeds meer letterlijk met elkaar in gesprek zullen treden in plaats van geschreven informatie met elkaar uit te wisselen.

Deze column is geschreven door Kristof De Wulf, CEO InSites Consulting, en stond in MarketingTribune 01, 2019.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken