[column] Pretty in pin #10

[column] Pretty in pin #10
  • Design
  • 31 jan 2019 @ 08:45
  • 9184 x gelezen
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Branding

Deel 10 van de serie op basis van het jaren zestig-speldjesarchief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood.

Een selectie van logo-speldjes uit de zestiger jaren vergeleken met hoe deze logo’s er vijftig jaar later uit zien en zich ontwikkeld hebben. Verloochening van de roots komt zelden voor en zo bouw je visueel een sterk merk. Het toont de kracht van een (beeld)merk.

Op de website is de geschiedenis te lezen van dit prachtige merk. Het werd in 1892 geïntroduceerd op een blik perziken; daarvoor werd het als naam gebruikt voor koffie voor het hotel Del Monte in Monterey. Het kenmerkende schild zag in 1909 het levenslicht op een etiket. Het karakter hiervan is in ruim een eeuw nooit veranderd. De kracht ervan schuilt mijns inziens erin dat je direct een associatie met fruit hebt.

Hero stamt uit Zwitserland sinds 1886 met een fabriek waar groente en fruit wordt verwerkt. In Nederland werd het al in 1914 geïntroduceerd. Het logo refereert niet naar het fruit, maar is herkenbaar door de karakteristieke ‘r’ die verwijst naar het conservenblikje. In die tijd was dat bijzonder. Het huidige logo heeft nog steeds dezelfde ‘r’ maar communiceert nu in zijn geheel het natuurlijke karakter.

Wie is er niet opgegroeid met het speelgoed, de bordspellen en puzzels van Jumbo? De merknaam Jumbo ontstaat in 1930, als de firma Hausemann en Hötte (sinds 1853) houten speelgoed introduceert waarop een olifant kan staan. Het logo zag er toen al uit zoals nu, maar dan met de letters HH. Een ijzersterk ontwerp.

Het merk Knorr stamt uit 1838 toen Carl Heinrich Knorr experimenteerde met het drogen van kruiden en groenten om zo hun smaak en voedingswaarde te bewaren. Dit vormt de basis voor de droge soepen. Het merk wordt in 1957 in Nederland geïntroduceerd. Op het speldje siert een klassieke soepterrine. Het logo, afgeleid van de handtekening van oprichter Knorr, is nauwelijks veranderd. Dat is pas een eigen signatuur.

In 1908 bedenkt Melitta Bentz uit Dresden het koffiefilter dat de steeds hergebruikte genaaide linnen sok zou gaan vervangen en vraagt direct patent aan; de basis van een internationaal bedrijf. In de jaren twintig ontstaan de opvallende huiskleuren rood en groen en het logo om zich te onderscheiden van toenemende namaak. Het logo prijkt nu op de koffiemachines.

Dr. August Oetker was apotheker in Bielefeld en ontwikkelde bakpoeder dat in 1893 op de markt kwam. De innovatie was om het in een klein zakje voor 10 Pfennig te verkopen dat precies genoeg was voor een pond meel. De titel Dr. werkte als kwaliteitsgarantie. Hij bedacht ook de slogan ‘Ein heller Kopf’ en liet dat in een nieuw logo visualiseren. Het logo werd in 1899 geregistreerd. Het huidige logo stamt uit 1969. Het wereldconcern heeft zijn hoofdkantoor nog steeds in Bielefeld. Het familiebedrijf wordt nu geleid door de vierde generatie Dr. A. Oetker.

 

Dit is deel 10 van de serie op basis van het jaren ’60 speldjes archief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood. Vijftig jaar later vormen ze een mooi tijdsbeeld en het is interessant te zien hoe merken zich destijds presenteerden en hoe zich dat verhoudt tot de tegenwoordige tijd.

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken