[column] Is er een markt voor minder?

[column] Is er een markt voor minder?
  • Design
  • 28 jun 2019 @ 08:31
  • Link
  • Roel Welsing
    Roel Welsing

    Algemeen Directeur
    Apenheul
  • Duurzaam design

Marketing is weten wat de klant wil en daar op inspelen, om er zo voor te zorgen dat er nog meer van je product of dienst wordt afgenomen of je zelfs realiseren dat die klant helemaal niet weet wat hij wil en daar op inspelen.

De klant helpen met zijn keuzeproces, waarvan we sinds Kahneman weten dat kiezen een zeer inspannende aangelegenheid is en dat we daarom het liefst onze impulsen volgen. Die kosten minder energie. Dat gedrag zie ik dagelijks bij de apen die mij in mijn huidige werkomgeving omringen. Ja, daar kun je heel veel van leren, maar daar gaat deze column niet over.

Earth Overshoot Day

Over een paar jaar, ik schat op 20 juni 2025, valt Nima Marketing Day samen met Earth Overshoot Day, tenminste als we doorgaan in hetzelfde tempo met het verbruiken van onze natuurlijke hulpbronnen. Earth Overshoot Day of Ecological Debt Day is de dag van een bepaald jaar - vanaf 1 januari geteld – waarop de mensheid wereldwijd net zoveel grondstoffen, gewassen en dergelijke heeft opgebruikt als wat de aarde in één jaar tijd kan opbrengen en aan geproduceerde afvalstoffen kan verwerken. Kortom, hoe eerder in het jaar die dag valt, hoe slechter de aarde er aan toe is. In het eerst gemeten jaar, 1987, viel die datum op 19 december, in 2017 op 2 augustus. Earth Overshoot Day is een campagne van het Global Footprint Network, een Amerikaanse onafhankelijke denktank voor ecologische vraagstukken.

Earth Overshoot Day is de dag van een jaar - vanaf 1 januari geteld – waarop de mensheid wereldwijd net zoveel grondstoffen, gewassen en dergelijke heeft opgebruikt als wat de aarde in één jaar tijd kan opbrengen en aan geproduceerde afvalstoffen kan verwerken. Hoe eerder in het jaar die dag valt, hoe slechter de aarde er aan toe is. In 1987 was het op 19 december zover en in 2017 al op 2 augustus.

Ik moest hier aan denken toen ik onlangs het rapport van de VN las over de schrikbarend snelle afname van de biodiversiteit en de impact van ons consumptiegedrag op de aarde. Als we ons gedrag niet aanpassen, sterven binnen afzienbare tijd 1.000.000 diersoorten. Op de site van Global Footprint Network heb ik mijn eigen footprint eens uitgerekend. De gemiddelde Amerikaan komt uit op vijf aardbollen, maar ik, ondanks mijn pogingen om mij milieubewust te gedragen, ook nog steeds op drie aardbollen. Schrikbarend! Bijna om moedeloos van te worden.

Op footprintcalculator.org kun je je eigen footprint uitrekenen. De gemiddelde Amerikaan komt uit op vijf aardbollen en ik, ondanks mijn pogingen om mij milieubewust te gedragen, ook nog steeds op drie aardbollen.

We weten het allemaal: verbruik minder energie, eet minder vlees en vlieg minder. Waarom is het dan toch zo verdomd moeilijk om dat gedrag te veranderen? Liggen daar dan niet juist de kansen voor marketeers? De kansen om niet alleen commercieel, maar ook maatschappelijke impact te maken? De kansen om nu eens niet te streven naar meer, maar juist naar minder?

 

P.S. Must read voor elke marketeer: Ons feilbare denken van nobelprijswinnaar Daniel Kahneman.

Roel Welsing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken