[column] De stand van zaken in ontwerpland

[column] De stand van zaken in ontwerpland
  • Design
  • 15 okt 2019 @ 08:00
  • 7647 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • GraphicPackagingVisual id

Dutch Design Week in Eindhoven komt eraan en ons team draait op volle toeren. Opnieuw focust de BNO in Eindhoven op jong talent.

De belangstelling voor ons Young Alumni-programma YA groeit razendsnel. YA Present! begint zelfs fomo-status te bereiken. Zo'n zeventig jonge ontwerpers, die dit jaar afstudeerden, doen mee. Wij vonden hen, en zij ons, tijdens de ronde langs eindexamen-tentoonstellingen. Nu werken we toe naar een spectaculaire presentatie tijdens Dutch Design Week en zo zetten de YA’ers hun eerste professionele stappen, toegewijd en bloedserieus. Dertig van hen stralen straks ook in de YA-special in Dude, ons Dutch Designers-magazine.

 

Superfast tijdens Dutch Design Week

In het Klokgebouw in Eindhoven gaan de ‘Drivers’, een groep talentvolle creatieve ondernemers met al enkele jaren professionele ervaring, tijdens Dutch Design Week hun werk tonen en zichzelf pitchen op een groot podium in een zaal vol opdrachtgevers. Dit, nadat ze daarvoor zijn klaargestoomd via Driving Dutch Design, het populaire programma dat we in 2012 samen met ABN Amro en de Dutch Design Foundation startten en dat ontwerpers onder andere over het gat helpt springen richting toekomstige partners en producenten.

Met het event Superfast gaan we tijdens Dutch Design Week, met ervaren én nieuwsgierige professionals voor het zesde jaar op rij in gesprek over de discipline packaging design en alles wat daarmee te maken kan hebben. De technologische mogelijkheden en de noodzaak van duurzaamheid maken dat extra aantrekkelijk en urgent. De meest verrassende jonge talenten ontvangen bij die gelegenheid de BNO Packaging Talent Award.

Met Superfast gaan we tijdens DDW met ervaren professionals in gesprek over packaging design

Matchmaker

Niet alleen bij jonge ontwerpers, en niet alleen in oktober en in Eindhoven, leeft de behoefte om elkaar live te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en nieuwe stappen te zetten, zo weten we. Ook ontwerpers in hun mid-career en ontwerpers met grotere bureaus zoeken ons en elkaar op via thema-events en de BNO-regioplatforms. Via werkbezoeken aan aangesloten bureaus halen we informatie op over de nieuwste ontwikkelingen en checken we of de BNO daar goed op inhaakt.

We supporten, dagen uit en koppelen waar we kansen zien: jong talent met gereputeerde bureaus, industrieel ontwerpers met brand designers, illustratoren met ontwerpers in het digitale domein et cetera. Ervaren kennisinstituut en lobbyist, sparringpartner en adviseur, katalysator en matchmaker: allemaal rollen die horen bij een beroepsorganisatie anno nu. Het nieuwe BNO-beleid bouwt daarop voort, ons sterk verjongde team geeft er met veel elan handen en voeten aan.

Ten slotte, we hebben een spiksplinternieuw magazine in de maak als onderdeel van een beter uitgekiende communicatiemix. Blijf dus connected, on- en offline, en vooral ook live!

 

Deze column is geschreven door Madeleine van Lennep, directeur BNO, en stond in ons designnummer, editie 17, 2019. Haar foto in de header is van de hand van Bram Belloni.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken