[column] Aanpassing logo BMW doet niets af aan das Gestalt

[column] Aanpassing logo BMW doet niets af aan das Gestalt
  • Design
  • 6 mrt 2020 @ 10:07
  • 22329 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Automotive

De autowereld is volledig in rep en roer. BMW heeft haar wereldwijde bekende merklogo drastisch aangepast. Maar volgens columnist Leo van Sister doen de aanpassingen niets af aan de merkwaarde.

De laatste wijziging van het logo dateert alweer van 23 jaar geleden. Dit keer is de wijziging vrij drastisch. De hoofdkleuren zijn gewijzigd, het 3D effect is eruit gehaald en de zwarte buitenrand die al 103 jaar gebruikt werd, is ingewisseld voor een grijze buitenrand. De invloed van de tijdgeest is duidelijk te zien. Het iconische merklogo van BMW stapt in de 21e eeuw. Op BMW fora wordt driftig gediscussieerd of dit nu een trendbreuk is of een slimme stap in de tijdgeest. Velen willen het laatste logo terug. Kwestie van gewenning? Is BMW goed bezig?

Ook in de designwereld wordt flink gediscussieerd over het nieuwe, sterk veranderde merklogo. Vooral aan de grijze band met de witte buitenring wordt sterk getwijfeld. Hoe staat dat op andere kleuren van de motorkappen? Dit wordt als veel minder onderscheidend gezien als de oude buitenrand. Wel wordt het logo als modern gezien en dat valt goed.

Focus op consistentie, focus op Gestalt

Het merk BMW – afkorting van Bayerische Motoren Werke - wordt terecht geroemd om zijn consistente merkbeleid. De type aanduidingen voor de BMW-modellen gaan heel lang mee.  De positionering “Freude am Fahren”, in Nederland vertaald naar BMW maakt rijden geweldig, dateert al vanaf 1969 en die in Nederland vanaf 1988. De Nederlandse pay-off is wat saai, maar wel heel bekend en scoort goed.

Minstens net zo consistent gaat BMW om met het uiterlijk van haar merk. Dat vertaalt zich naar het logo, maar belangrijker nog, ook naar het Gestalt van het merk. Met Gestalt bedoelen we de vorm, het aangezicht van een merk. Datgene wat mensen onthouden bij een merkbeeld. BMW startte in 1929 met de eerste auto’s, de BMW Dixi en die had toen ook al  de zogenoemde niertjes, de dubbele grill van de auto ook wel wordt aangeduid.

Nu, bijna 100 jaar later, heeft BMW i4 die in 2021 uitkomt nog altijd de niertjes, zij het veel moderner vormgegeven en met het nieuwe merklogo. Ook bij de motorfietsen hanteert BMW een consistent beleid v.w.b. uiterlijk en modelnamen.

Hoe zit het met de propeller in het vertrouwde BMW logo?

Wat veel mensen niet weten is dat BMW ooit begonnen is als vliegtuigmotorenfabrikant. In 1916 kocht oprichter Gustav Otto een vliegmotorenfabriek en hernoemde het bedrijf naar Bayerische Flugzeug Werke. BFW bouwde destijds ééndekkers- en tweedekkers-vliegtuigen. Dit bedrijf bleek verliesgevend en zocht naar andere wegen om geld te verdienen, dat werden dus auto’s en even later kwamen de motorfietsen erbij. Vanaf 1918 werd het bedrijf Bayerische Motoren Werke genoemd en dat bleef zo. Wat het logo betreft stelt BMW zelf dat het een mythe is dat in het logo een propeller (“roundel”) is afgebeeld als verwijzing naar de oorsprong uit de vliegtuigindustrie. Het blauwwit is rechtstreeks afgeleid van de kleuren van de staat Beieren. Duidelijk is dat BMW de mythe graag lang in stand heeft willen houden.

Het nieuwe logo blijft duidelijk herkenbaar als BMW-logo, maar de veranderingen springen in het oog. De blauwe en witte vlakken zijn versimpeld. De zwarte rand eromheen is verdwenen. Daar is voortaan de kleur van de auto zelf doorheen te zien. Een dikkere witte of chromen buitenrand geeft de grenzen van het logo aan.

BMW rijders zijn zeer trouwe rijders

Onderzoeken geven aan dat BMW-rijders zeer trouw zijn aan hun merk. BMW scoort altijd zeer hoog in de onderzoeken en 75% van de BMW rijders overweegt niet eens een ander merk bij aanschaf van een nieuwe auto. Bij de BMW-motorrijders is de merktrouw zo mogelijk nog hoger. Goede inruilprijzen en weinig reparaties helpen deze merktrouw vergroten. Een nieuw logo zal deze percentages waarschijnlijk niet veel doen veranderen.

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken