[column] Waarom investeren in slim verpakken?

[column] Waarom investeren in slim verpakken?
  • Design
  • 14 mei 2020 @ 09:19
  • 22346 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Duurzaam design

De stijgende lijn die we elk jaar zien in de omzet van webwinkels zal ook in 2020 naar verwachting verder groeien. Door deze groei worden er steeds meer pakketten afgeleverd.

Het gevolg hiervan is dat er ook een toename op de weg is van (logistiek) vervoer. Volgens onderzoek van de ASN Bank rijdt één op de vijf auto’s in de binnenstad daar om een pakket te bezorgen.
Een trend en een oplossing die we in de toekomst steeds vaker gaan zien, is het reduceren van loze ruimte door de verzending zo optimaal mogelijk te verpakken. Hierdoor wordt er ruimte bespaard in het voertuig van de logistiek vervoerder. Daarnaast levert het ook een besparing op in het gebruik van papier en plastic. Het reduceren van loze ruimte bespaart dus geld en milieu. In dit artikel gaan we kijken hoe je slim kunt verpakken en welke opties er zijn.

Slim verpakken voor een hogere ROI

Tip 1: Zorg voor een slim verpakkingsontwerp

Het uitgangspunt van slim verpakken is dat de loze ruimte zoveel mogelijk wordt beperkt. Daarnaast is het van belang dat er zo weinig mogelijk materiaal wordt gebruikt. De keuze van het materiaalsoort speelt hierbij een belangrijke rol. Wist je bijvoorbeeld dat een dikkere afvalzak niet per definitie sterker is dan een dunnere variant? Door de receptuur aan te passen, kun je zelfs een sterkere afvalzak maken. Maar ook door te kiezen voor een verpakkingsoplossing op maat. Er zijn verschillende webshops die hun verpakkingen afstemmen op het formaat van de bestelling, waaronder Wehkamp en bol.com. Hierdoor is er minder opvulmateriaal en zijn de bestellingen compacter. Denk dus goed na over de vervolgstappen in de keten. Hoe draagt jouw verpakkingsdesign bij aan een efficiënter logistiekproces? En hoe zorg je ervoor dat jouw verpakking zo licht en compact mogelijk is?

Tip 2: Kies voor duurzame materialen en verpakkingen

Vandaag de dag ontkom je niet meer aan het gebruik van duurzame materialen. Gelukkig zijn er genoeg oplossingen om je verpakking duurzaam te produceren. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van mono-materialen. Dit om recycling te stimuleren. In de ontwerpfase moet je goed nadenken over wat er uiteindelijk met de verpakking gaat gebeuren.
Door aangescherpte milieuwetgeving en de vraag naar groene verpakkingen vanuit de consument wordt je als bedrijf genoodzaakt om na te denken over duurzame, circulaire verpakkingen in plaats van traditionele, op olie gebaseerde kunststoffen. Een trend is dat er steeds meer biobased verpakkingen op de markt komen.

Tip 3: Houd rekening met het verpakken en retouren van producten

Houd er rekening mee dat klanten hun producten kunnen retourneren. Tegenwoordig bevatten steeds meer webshopbags en verzenddozen een dubbele plakstrip. Hierdoor is retourneren met dezelfde verpakking mogelijk. Dit is beter voor zowel het milieu als de portemonnee van de consument. Denk ook goed na over de manier van verpakken. Een verpakking moet eenvoudig te openen en sluiten zijn. Je hebt verzenddozen op de markt met een autolocksysteem. Dit is een systeem waarbij de doos zelfsluitend is.

Welke manieren van slim verpakken zijn er?

Je kunt de manieren van slim verpakken opsplitsen in handmatig, semiautomatisch en volautomatisch. Deze opties geven een indicatie van de investering die je als bedrijf moet maken. De handmatige oplossing vergt een lage investering. Startende webwinkeliers kunnen hiermee uit de voeten. Terwijl bedrijven die kiezen voor een volautomatische oplossing vaak grote volumes moeten draaien. Aan de hand van voorbeelden laat ik je zien wat de mogelijkheden zijn.

Handmatig

Fashionpack: de slimme verpakking voor modewebshops tegen oververpakking
PostNL ontwikkelde in samenwerking met Daklapack Fashionpack. Fashionpack is een slimme verpakking die het mogelijk maakt om kleding via de brievenbus te bezorgen. Doordat het lucht eenvoudig uit de verpakking wordt gehaald, past kleding gemakkelijk door de brievenbus. De lucht wordt gereduceerd via een geïntegreerd luchtventiel. Het is niet alleen ruimtebesparend, maar het resulteert ook in minder bestelbusjes op de weg. Fashionpack is hiermee niet alleen compacter, maar ook duurzamer.
Deze verzendverpakking is ontstaan vanuit de wens van consumenten om niet voor elke bestelling thuis te hoeven blijven. Het retourproces is met Fashionpack ook makkelijk gemaakt. Fashionpack is voorzien van een retourstrip. Hiermee kan de zending eenvoudig worden dichtgeplakt, de lucht er worden uitgedrukt en in een brievenbus worden gestopt.

Webshop Megekko heeft 20% minder lucht in verpakkingen
Megekko is een webshop die vooral producten verkoopt in de computertechnologie. Zo zijn zij recent met PostNL in gesprek gegaan om te kijken hoe Megekko efficiënter kan inpakken en versturen. Aanleiding hiervan was een recent onderzoek van Thuiswinkel.org waaruit blijkt dat er gemiddeld 55% lucht zit tussen de fabrieksverpakking van producten en verzenddozen.
Een van de zaken die opviel, was dat pakketjes vrij willekeurig in de rolcontainer terecht kwamen. Hierdoor werd er veel ruimte onbenut en zat er veel lucht tussen. In samenwerking met PostNL heeft Megekko gekeken naar standaard formaat dozen die beter op elkaar aansluiten. Ze maken nu gebruik van kleinere verpakkingen en dit scheelt al 20% aan opvulmateriaal. Daarnaast wordt er onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van herbruikbare verpakkingen. De verzenddozen worden nu maar vaak een keer gebruikt. Dit is voor Megekko een langetermijnvisie, maar wel een kans om enorme duurzaamheidswinst te behalen. Tenslotte doen zij er ook alles aan om de retouren zoveel mogelijk te beperken. Door zoveel mogelijk informatie over het product te geven, duidelijke foto’s en levertijd zodat de verwachting van de klant klopt met de werkelijkheid.
Als kleine webwinkelier kun je op de handmatige manier al een flinke kostenbesparing behalen door goed na te denken over het efficiënt indelen van bijvoorbeeld een rolcontainer of het aanpassen van je verpakking. Slim verpakken zorgt immers voor ruimtebesparing en vermindering van het gebruik van verpakkingsmaterialen. Dit levert niet alleen een kostenbesparing op maar draagt ook bij aan een vermindering van de CO2-uitstoot.

Semiautomatisch

Er is inmiddels een aantal verpakkingsmachines die door middel van innovatieve technieken de hoeveelheid loze ruimte zoveel mogelijk reduceert. Neem als voorbeeld de CVP Impack en de CVP Everest van Quadient (de nieuwe naam van Neopost).

Fonq en de Bijenkorf maken gebruik van de inpakmachine van Quadient
De CVP Impack en de CVP Everest zijn slimme inpakmachines die in 3D de afmetingen van de online bestellingen scannen. Op basis van deze scan wordt er automatisch een doos op maat om heen gevouwen zonder lucht en opvulmateriaal. De CVP Impack kan 500 pakketten per uur aan. Webshops of bedrijven die het dubbele aantal willen, moeten kiezen voor de grotere variant: de CVP Everest. Er zijn al diverse grote webshops, waaronder Fonq en de Bijenkorf die gebruikmaken van de volautomatisch inpakmachine van Quadient.
Maar ook bol.com maakt gebruik van de inpakmachine van Quadient. Quadient stapte zo’n zes jaar geleden in de verpakkingsmarkt. Zij ontwierpen na uitgebreid marktonderzoek hun eerste prototype van een 3D-inpakmachine: de CVP-500. Het prototype kwam te staan bij het bedrijf Ingram Micro. Het bedrijf dat onder andere pakketjes voor bol.com inpakt. De ingenieurs van Quadient kregen hierdoor de mogelijkheid om de slimme verpakkingsmachine uitgebreid te testen.

Volautomatisch

Coolblue maakt gebruik van de volautomatische verpakkingsmachine I-Pack
B-Equipment (onderdeel van SealedAir) heeft onder meer de I-Pack. Deze slimme verpakkingsmachine kan 900 pakketten per uur aan. Hij is onder meer geschikt voor boeken en cosmetica. De producent claimt dat de voordelen ten opzichte van (semi)handmatige oplossingen groot zijn, namelijk een reductie van 30% in transportkosten op jaarbasis. De I-Pack zorgt ervoor dat de kartonnen verpakking exact om het product wordt verpakt, zodat er geen loze ruimte overblijft.

Slim verpakken belonen, dom verpakken straffen voor een hoger ROI en beter milieu

In het buitenland hebben sommige grote pakketdiensten al dimensional weight pricing ingevoerd. Hierbij speelt niet alleen het gewicht mee in de tarieven van een pakket, maar wordt ook het volume een belangrijke rekenfactor. In Nederland kennen we dit nog niet of nauwelijks, maar in het buitenland is dit volstrekt normaal. Toch worden de kosten van pakketvervoerders in Nederland steeds hoger. Als oplossing kan DIM weight pricing een optie zijn.
De grote pakketdiensten zoals FedEx en UPS hebben DIM weight pricing al ingevoerd voor grondtransport in Amerika. De reden voor de invoering van DIM weight pricing voor grondtransport is door de groeiende e-commerce markt. Webshops worden uitgedaagd om verpakkingen te optimaliseren in grootte. Het betekent dat zendingen met veel lucht fors duurder worden. Dit geldt zeker voor lichte producten.
Een goed voorbeeld waar DIM weight pricing wordt toegepast, is bij de bestellingen van Beerwulf. Bij Beerwulf kun jezelf je eigen bierpakket samenstellen. Zij brengen namelijk geen verzendkosten in rekening voor een volle doos. Als een doos niet volledig gevuld wordt, past Beerwulf leveringskosten toe van 8,95 euro. Als reden geven zij hiervoor duurzaamheid en om ervoor te zorgen dat zij hun klanten gratis verzending kunnen aanbieden op volle en voorverpakte pakketten. Met deze maatregel stimuleren webshops extra aankopen.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, Marthijnvanoostveen.com

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken