[column] Trends voor verpakkingen in 2021
- Design
- 23 nov 2020 @ 10:06
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Packaging designDuurzaam design
- 23 nov 2020 @ 10:06
- Redactie Design
2021 brengt nieuwe technologische ontwikkelingen in en verdere verduurzaming van de verpakkingsindustrie.
De consument zelf is steeds bewuster bezig om zijn CO2-voetafdruk te verlagen en verwacht tegelijkertijd dat bedrijven investeren in duurzame verpakkingen en alternatieven. Kijk bijvoorbeeld naar Herbel Essences dat AR toevoegt aan zijn verpakkingen en Coca-Cola dat de KeelClip introduceert in de retailschappen. In onderstaand artikel trends en ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen voor 2021.
Trend 1: Smart packaging
Smart packaging verbindt de fysieke wereld met de digitale wereld en vormt een brug tussen fabrikanten, retailers, consumenten en socialmediakanalen. Waar het nu vaak wordt gebruikt om goederen te beschermen en te etiketteren, zal het in de toekomst steeds meer nieuwe functionaliteiten krijgen dankzij nieuwe technologieën. Bijvoorbeeld door middel van AR en VR.
Zion Market Research voorspelt dat de wereldwijde markt voor slimme verpakkingen tegen 2024 een volume van meer dan 48 miljard dollar zal bereiken.
Herbel Essences voegt AR toe aan verpakkingen
Herbel Essences - een lijn van haarverzorgingsproducten van Procter & Gamble - is een samenwerking aangegaan met TerraCycle, een innovatief recyclingbedrijf. Herbal Essences heeft limited edition shampoo- en conditionerflessen op de markt gebracht die voor 25% uit plastic bestaan, dat afkomstig is van vervuilde stranden. Om het verhaal van de plastic soep in oceanen over het voetlicht te kunnen brengen, heeft het merk de verpakking voorzien van een digitale laag met uitleg, de AR-verpakking.
De AR-ervaring toont een digitaal interactief strandlandschap rond de fles en een informatieve video die over het product en het plasticprobleem.
CVS Pharmacy ontwikkelt een ‘pratend’ etiket
De Amerikaanse drogisterijgigant CVS Pharmacy heeft in samenwerking met de American Council of the Blind een nieuwe functie in zijn app geïntroduceerd. Deze nieuwe functie, Spoken Rx, maakt het mogelijk om een medicijnvoorschrift hardop voor te lezen. Het is bedoeld om slechtziende patiënten te helpen. Volgens CVS is het de eerste in-app receptlezer die ontwikkeld is door een nationale apotheek. Het printlabel helpt om foute medicatie te voorkomen bij patiënten met een visuele beperking. Zodra de gebruiker het RFID-label heeft gescand met de Spoken RX-functie in de CVS Pharmacy-app wordt de informatie op het receptlabel hardop voorgelezen door Siri of Google Assistent op hun telefoon. Zowel de naam van de patiënt, de naam van het medicijn, de dosering als aanwijzingen worden genoemd.
Trend 2: Milieuvriendelijke materialen en duurzame verpakkingen
Dagelijks openen Nederlanders gemiddeld zeven verpakkingen. Dit betekent een hoop afval. 20% van ons afval bestaat uit verpakkingen. Verpakkingen zijn niet alleen maar slecht voor het milieu, want eten blijft vaak langer houdbaar en het raakt minder snel beschadigd tijdens transport en opslag. Daardoor hoeven we minder voedsel weg te gooien en minder etenswaren te kopen.
De laatste jaren zijn er een hoop ontwikkelingen gaande op het gebied van milieuvriendelijke materialen en duurzame verpakkingen. Aan de hand van voorbeelden laten we de laatste trends zien op het gebied van duurzaamheid.
SophieGreen heeft eco-refill voor het hergebruik van schoonmaakflessen
Huidige schoonmaakproducten veroorzaken vaak een onnodige berg plastic afval. SophieGreen bedacht hiervoor een oplossing. Het merk ontwikkelde namelijk een slimme eco-refill fles waarbij je zelf thuis water uit eigen kraan toevoegt. De schoonmaakfles kan worden hergebruikt met handige eco-refills van SophieGreen. Het bespaart niet alleen een hoop plastic afval, maar de ingrediënten die erin zijn verwerkt zijn 99,9% biologisch afbreekbaar. Het is vrij van parabenen, fosfaten, chloor en ammonia.
SophieGreen maakt gebruik van de one bottle-filosofie, waarbij je een schoonmaakfles je hele leven kunt hergebruiken. De eco-refills-poeders zorgen ervoor dat je de fles keer op keer kunt bijvullen. Per eco-refill bespaar je één plastic fles.
Coca-Cola brengt een nieuwe omverpakking: De KeelClip
Coca-Cola heeft in Nederland een nieuwe omverpakking: de KeelClip. De KeelClip gaat de bestaande omverpakking van plastic krimpfolie vervangen door karton voor multipacks blikjes. Hiermee bespaart Coca-Cola per jaar 350.000 kilo nieuw plastic in Nederland. Niet alle omverpakkingen van Coca-Cola worden vervangen door karton. De 1,5 liter multipack-flessen worden (nog) wel verpakt in een plastic shrink. Deze is echter wel volledig gemaakt van 100% gerecycled plastic. De KeelClip is volledig recyclebaar en heeft het FSC-keurmerk. Naast de KeelClip is Coca-Cola volop bezig met de verduurzaming van verpakkingen.
L’Oréal brengt papieren tube op de markt
L’Oréal heeft in samenwerking met Albéa een duurzame verpakking voor de cosmeticawereld op de markt gebracht. Het is een tube waarvan een groot deel van het plastic wordt vervangen door papier. Het papier dat is gebruikt bestaat uit FSC-gecertificeerd papier. De nieuwe tube gebruikt 45% minder plastic in vergelijking met conventionele tubes. La Roche-Posay is het eerste merk dat de papieren tube nu gebruikt. Het merk is een onderdeel van de L’Oréal Group.
L’Oréal en Albéa hebben de handen ineen geslagen om hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Dankzij deze ontwikkeling kan een groot deel van het plastic vervangen worden door een papierachtig materiaal. Het zal een alternatieve verpakking worden voor bepaalde cosmeticaverpakkingen.
Trend 3: Verpakkingen voor e-commerce
De e-commercemarkt is een van de meest snelst groeiende en dynamische markten in de wereld. Zo stijgt de omzet in Europa jaarlijks met 6,7%. In 2019 was de Nederlandse e-commercemarkt 25,8 miljard euro waard. Deze groei betekent echter ook meer verpakkingen en steeds meer consumenten vinden duurzame verpakkingen belangrijk. Bedrijven zijn daarom gedwongen om na te denken over duurzame alternatieven en milieuvriendelijke verpakkingen, waaronder herbruikbare verpakkingen. We hebben nog een lange weg te gaan, maar gelukkig zijn er een hoop bedrijven die hierin het voortouw nemen.
Coolblue ruilt kartonnen doos in voor papieren verzendzak
Coolblue bezorgt bestellingen met hun eigen bezorgservice, waaronder per fiets. In steeds meer steden wil het merk deze manier van bezorgen uitbreiden. Uiteindelijk kunnen klanten in zeventien steden de blauwe bakfiets voorbij zien rijden.
De traditionele blauwe kartonnen doos van Coolblue zal zoveel mogelijk worden vervangen voor een papieren verzendzak. Dit om het gebruik van het verpakkingsmateriaal terug te dringen. Tegelijkertijd besparen de verzendzakken behoorlijk wat ruimte in de bakfiets. Hierdoor kunnen er meer bestellingen op de fiets worden bezorgd.
Mochten ze toch een bestelling verpakken in een blauwe kartonnen doos, dan heeft Coolblue een pakketmachine die de dozen automatisch aanpast op de grootte van de bestelling en dat scheelt lucht, dus ruimte in de busjes en fiets.
Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, contentmarketeer bij Vendrigpackaging.com.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Finale Mysteryland brengt ode aan... 05-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing