[column] Komt er een revival van de 'opgevoerde herriebak'?

  • Design
  • 25 mrt 2021 @ 11:08
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Automotive

Is de hot hatch nog wel van deze tijd en hoe verloopt de carrière van dit soort auto’s in de elektrificatierevolutie, vraagt columnist Jos van den Bergh zich af. Opel laat met de Manta revival in elk geval zien dat die carrière nog niet ten einde is.

Afgelopen zondag had de vereniging van hot hatches een uitje. Wellicht zien de leden van dit clubje autoliefhebbers zichzelf meer als een GTi- of GSi-club, ik heb het ze niet gevraagd, maar aan de diversiteit van het voorbijtrekkende wagenpark te zien, bestond het wagenpark uit zowel gepimpte hatchbacks als opgevoerde coupés. De hot hatchback club dus. Een samenkomst van snelle driedeurs en flitsende coupés. Die twee carrosserievarianten zijn in autoland overigens vanouds een behoorlijk kannibaliserend segment en trekken dus een sterk overlappende doelgroep aan. Desalniettemin trok het hele circus van opgevoerde en royaal met spoilers en ander plastic verfraaide voertuigen in karavaan over de Hollandse IJsseldijk richting het pittoreske stadje Oudewater.

Golfjes, A3-s, Celica’s, GSI’s, nieuwere Astra’s, M-sport BMW’s, veel Seat’s, diverse Subaru’s en zelfs een flink uitgebouwde Fiat 500 Abarth en een fors aangepakte Toyota Auris waren onderdeel van het konvooi. Sterk accelererend en vanwege de open gezaagde uitlaten ook nadrukkelijk hoorbaar voor de omgeving. Het was zondagmorgen 11 uur voor de duidelijkheid en deze rij sportieve auto’s trok alle aandacht naar zich toe…

Dit liefhebberspubliek van lefgozers staat nog ver af van zen-rijden, trillingen beperken of in serene stilte kilometers maken.

Lefgozers

Nog altijd is er een relevante doelgroep voor compacte sportieve auto’s. Fabrikanten leveren ook nog steeds opgevoerde versies van betaalbare auto’s, al hakt in Nederland de CO2-gebaseerde BPM er steeds harder in. Of het nu gaat om een sportversie van een hatchback of een betaalbare Coupé, de doelgroep van over het algemeen jonge en middelbare mannen blijft gefocust op coole driedeurs modellen met een krachtige motor. Daarbij vinden een paar spoilerpakketten, en bovengemiddeld vaak een dikke uitlaat die herrie produceert, eveneens gretig aftrek. Het voorbij scheuren van de tientallen sportmodellen deed me zondagmorgen daarom nadenken over de toekomst van dit segment. Hoe gaat de industrie deze groep coole gasten de komende jaren bedienen? Willen merken met alle druk op de maatschappelijke verantwoordelijkheid zich nog wel richten op een doelgroep die dit soort grenzen opzoekt? Bij het zien van dit wagenpark is immers meteen duidelijk dat het evangelie van de elektrische, rustgevende en stille auto bij dit deel van het koperspubliek nog niet geland is. Sterker nog, er wordt nog altijd stevig gezaagd en geboord aan de uitlaten om de coole auto’s van extra geluid te voorzien.

Bij een aantal deelnemers slaat door de terugslag zelfs nog de vlam uit de uitlaat. Hoezo CO2-beperken? Dit liefhebberspubliek van lefgozers staat nog ver af van zen-rijden, trillingen beperken of in serene stilte kilometers maken.

Enig voordeel voor hen is de snelle acceleratie van elektrische aandrijving. Daar kunnen ze iets mee. Hoe dan ook is er nog wat marketing missiewerk voor de fabrikanten te verrichten om deze toch fors in hun auto investerende groep consumenten richting de stille elektrische auto te laten bewegen.

Het model Manta was decennia lang een referentie in de klasse van betaalbare sportieve auto’s.

New kids folklore

Recent deed Opel een dappere en daarmee slimme poging om het deze doelgroep naar de zin te maken. Het merk uit Rüsselheim gaf onlangs een foto vrij van een opvallende ‘restmod’ van de Opel Manta GSe uit 1970. Een elektroMOD-versie met volledig elektrische aandrijving van de bekende Opel Manta. Het model Manta was decennia lang een referentie in de klasse van betaalbare sportieve auto’s. Voor het clubje van hothatch- en Sportcoupé-liefhebbers stond (en staat) de Manta nog altijd op een enorm voetstuk. Voor wie nog twijfelt aan de populariteit van de Manta in deze kringen doet er goed aan de films New Kids Turbo en New Kids Nitro te kijken. Na deze New Kids folklore heb je direct een goed beeld bij het publiek dat afgelopen zondagmorgen met opgevoerde bolides door het Groene Hart van Holland toog. Bij hen heeft zowel New Kids als de Opel Manta status. Overigens is het kijken van New Kids sowieso vermakelijk en dat komt niet alleen door de hoofdrol voor de gifgroene Opel Manta. Dat terzijde.

Geromantiseerd design

Los van de filmcarrière presenteerde Opel recentelijk een ‘restmod’ van de Opel Manta uit 1970. Een ‘restmod’ wil zeggen dat een klassiek model niet alleen volledig is gerestaureerd, maar dat deze ook is voorzien van de allerlaatste techniek. In het geval van de Opel Manta dus met volledig elektrische aandrijving en diverse moderniseringen in het interieur. Het fenomeen ‘restmod’ kan zich overigens verheugen in een groeiende populariteit. Ook bijvoorbeeld de Citroën 2CV - om een andere bekende klassieker te noemen - is nu als volledig elektrische hobbyauto leverbaar. Opel heeft op basis van het klassieke design uit 1970 een volledig gemoderniseerde Manta gebouwd. Alles nieuw gemaakt en voorzien van elektrische aandrijving, actuele techniek, een digitale cockpit en rijeigenschappen die passen bij het karakter van de oorspronkelijke Manta uit 1970.

Een knap staaltje Opel. De klassieke Opel Manta wordt daarmee emissievrij en kan daarbij weer de laatste technische mogelijkheden bieden.

Aan de andere kant profiteert de ‘restmod’ Opel Manta nog wel van het oorspronkelijke en inmiddels geromantiseerde design. Wat waren de lijnen 50 jaar terug toch mooi! Een ontwerptaal die overigens nog altijd als inspiratie voor moderne Opel-modellen dient. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens de grille van deze gemoderniseerde Manta GSe met de snuit van de Opel Insignia.

Vlam uit de pijp

Is een ‘restmod’ dan misschien de heilige graal om de jongens van de hothatchclub tevreden te stellen? Qua acceleratie komt dat zeker goed, want hoe stoer de getunede bakken er ook uitzien, een elektrische aandrijving wint het bij de stoplichtsprint altijd van de benzinemotor. En dat zonder herrie. Een project zoals de Opel Manta ElektroMOD maakt deze doelgroep ook bewust van het feit dat er qua looks geen concessies gedaan hoeven te worden. En het gegorgel van motoren, het geklapper van een dikke uitlaat mag dan voor leden van zo’n clubje nog altijd een imagobooster zijn, feit blijft dat er in onze maatschappij steeds meer reactie komt om geluidsoverlast door auto’s en motoren te marginaliseren. Zeker nu dat door elektrische en hybride oplossingen steeds beter kan.

In dat kader is het publiciteitsoffensief van Opel met de Manta ElektroMOD een slimme investering in de toekomst.

Een merkicoon inzetten om ook dit sportieve en kritische publiek te laten zien dat tijden gaan veranderen. Design en rijeigenschappen van de ‘restmod’ Manta overtuigen direct, nu nog werken aan de perceptie dat ‘herrie’ uit de uitlaat niet langer stoer is. Het feit dat fabrikanten als Porsche steeds meer volledig elektrische sportauto’s verkopen gaat de mainstream fabrikanten van betaalbare sportmodellen alleen maar helpen. Binnenkort is de vlam uit de pijp, zoekt ook de Manta fluisterend zijn weg. De ‘restmod’ Opel Manta laat zien dat die verandering alleen maar leuk wordt. New Kids III kan dan ook met wat minder volume…

Jos van den Bergh (1973) werkte bijna 20 jaar lang in diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie en adviseert tegenwoordig met zijn bedrijf MediaMondo automotive en mediapartijen op het gebied van marketingcommunicatie, PR en media. Ook is hij als adviseur dealer marketing verbonden aan BranchePartners in Houten. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de autowereld. Ook marketing advies nodig? Mail Jos geheel vrijblijvend op jjbergh@gmail.com

 

 

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken