[column] Laat productverpakking ook online goede sier maken

[column] Laat productverpakking ook online goede sier maken
  • Design
  • 10 nov 2022 @ 09:18
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

In de fysieke winkel is de verpakking als ‘actieve verkoper’ al helemaal ingeburgerd, maar in hun webshops kunnen retailers en supermarkten nog een flinke slag slaan. Hoe laat je je voedselverpakking ook online voor je werken als marketinginstrument? Consultant Dick Bais vertelt.

Een voedselverpakking heeft veel verschillende functies. Het beschermt een product, laat zien welke ingrediënten erin zitten, en hoe lang het houdbaar is. Maar net zo belangrijk is inmiddels de verpakking als marketinginstrument.

Pick me up design

Voor producten in de fysieke supermarkt is het concept van de verpakking als ‘actieve verkoper’ al heel ver doorgevoerd.

Zeker de laatste jaren is er op basis van neuromarketing veel geëxperimenteerd. Hoe je de klant met je verpakking kan verleiden je product te kopen in de winkel, is bijna een halve wetenschap geworden.

Een afwijkende vorm, kleur, beeldtaal of typografie helpen je product om op te vallen in het schap en zich te onderscheiden van de concurrentie. Pick me up design of schapwaarde noemen we dat ook wel. Bovendien kun je in de supermarkt spelen met hoe en waar je de producten aanbiedt. Zo kun je producten bij de kassa neerleggen of op ooghoogte in het schap.  

Verpakkingen op postzegelformaat

Hebben retailers het in hun fysieke winkels inmiddels prima voor elkaar, de wereld van de webshops is duidelijk een stuk jonger. Bij het opstarten van webshops ging alle aandacht in eerste instantie uit naar de technische en logistieke kant. Retailers waren al blij als de webshop draaide en de bestellingen goed werden afgehandeld en bezorgd.

Aan de presentatie van producten in de webwinkel werd weinig aandacht besteed. De voedselverpakking, zoals die voor de winkel was ontworpen, werd simpelweg op postzegelformaat in de webshop afgebeeld.

Veel retailers leken te verwachten dat de verpakking het in de webwinkel net zo goed zou doen als in de winkel, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Op het kleine formaat komt design slecht tot zijn recht en zijn teksten nauwelijks leesbaar. Zeker op de mobiele telefoon. Bovendien, een dominante positie innemen in het schap, ooghoogte, het werkt online allemaal anders. Zo lezen we bijvoorbeeld van links naar rechts. Houden we daar al rekening mee in de webwinkel?  Door bijvoorbeeld A-merken links op het scherm te plaatsen?

Flinke sprongen vooruit

Het aandeel online verkoop groeit nog steeds. De webshop van Albert Heijn bijvoorbeeld is inmiddels Coolblue voorbijgestreefd en mag zich nu de op een na grootste webshop van Nederland noemen.

Niet zo gek dus dat we nu ook qua online winkelbeleving echt in een andere fase zijn beland. Retailers gaan steeds beter nadenken over hoe je ook in de webwinkel productverpakkingen kunt inzetten als marketinginstrument. Vooral A-merken en online supermarkten als Picnic en Flink zie je hierin sprongen maken. Maar ook andere supermarkten besteden steeds meer aandacht aan de promotie van huismerken in hun webwinkels.

Constante, hoge kwaliteit met packshots

Maar hoe doe je dat nou, je verpakking in de webshop voor je laten werken? Uit de praktijk blijkt dat packshots daarin een heel belangrijke rol kunnen spelen.

Supermarkten en retailers kiezen er steeds vaker voor om digitale 3D afbeeldingen te laten maken van hun verpakkingen in plaats van ‘platte’ productfoto’s in hun webshop te gebruiken.

Packshots maak je door een speciaal gemaakt wire frame (een soort skelet van de verpakkingsvorm) te combineren met het artwork van je verpakking. Omdat je 3D packshots op basis van het artwork laat maken zijn ze altijd van constante, hoge kwaliteit. Ze hebben precies de juiste kleur, de teksten zijn perfect leesbaar en je hebt geen last van kreukels of beschadigingen in de verpakking, zoals bij fotografie wel vaak het geval is.

Mobile Ready Image Heros: een perfecte beleving online

Maar de grootste uitkomst voor producten in de webshop zijn de zogenaamde Mobile Ready Hero Images.

Zoals we al zagen, gaat in een webshop belangrijke productinformatie vaak verloren door het kleine formaat van de afbeeldingen. Zeker op de mobiel. In een Mobile Ready Hero Image verwijder je een aantal details die minder belangrijk zijn uit de verpakking. Zo krijg je ruimte om belangrijke informatie zoals merk- of productnaam, variant/smaak en inhoud juist groter af te beelden.

Echte professionals doen dat zonder afbreuk te doen aan het design van de verpakking. Bij Packshot Creators bijvoorbeeld laten ze het creatieve bureau zelfs meekijken om ervoor te zorgen dat de designbeleving ook online behouden blijft.

En daar blijft het niet bij…

Maar met packshots kun je nog veel meer. Supermarkten en retailers zetten ook steeds meer in op online promotie van hun producten via andere kanalen en middelen dan de webshop alleen. Denk aan social media, video en het bouwen van communities. Dat biedt tal van nieuwe mogelijkheden om een andere relatie met het product aan te gaan, maar stelt ook hele andere eisen aan het afbeelden van verpakkingen en productverpakkingscombinaties.

Ook hierin kunnen packshots echt het verschil maken. Je kunt met packshots het product van alle kanten laten zien, ze roteren en animeren. Je kunt zelfs bepaalde kenmerken van je product extra onder de aandacht brengen. Stel, je artwork voor een flesje bronwater bevat een water splash. Dan kun je die water splash uit het packshot laten knallen. Voor extra nadruk (‘kijk hoe fris het bronwater is’) én een speels effect. Met packshots zijn de mogelijkheden legio en komen je producten ook online echt tot leven.

Dick Bais is consultant voor product-packaging processen. Ook geeft hij les aan de HAS Green Academy.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken