[column] Honda's zomeroffensief

[column] Honda's zomeroffensief
  • Design
  • 9 jun 2023 @ 10:32
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Te midden van het industriële erfgoed in Antwerpen trok Honda vorige week het doek af van maar liefst drie nieuwe modellen. Met deze onthulling maakt de Japanse fabrikant het SUV-gamma in één klap compleet. Columnist Jos van den Bergh zoomt in op de drie nieuwe Honda’s.

Naast de bestaande en goed ontvangen Honda HR-V introduceren de Japanners nu de e:Ny1, feitelijk een elektrische versie van diezelfde HR-V, en de ZR-V die qua positionering precies tussen de HR-V en grote CR-V in zit. En die laatste is ook helemaal vernieuwd, wordt straks leverbaar als gewone e:HEV hybride of als e:PHEV plug-in hybrid en vormt daarmee de derde noviteit.

Honda-klanten hebben vanaf deze zomer keuze uit een complete line-up van SUV’s en kunnen nu ook qua aandrijving alle kanten op.

Van traditionele hybrids, tot de Plug-in van de Honda CR-V maar ook voor de volledig elektrische e:Ny1 kunnen geïnteresseerden voortaan naar de Honda-showroom. De nieuwe telgen uit het zomeroffensief vormen enerzijds de munitie om het merk in Nederland te laten groeien én anderzijds brengen ze geheel volgens de eigen merkbelofte potentiële klanten aan het dromen.

Oplossingen

Ook bij het in ontwikkelen van slimme e:HEV hybrids zeer ervaren Honda wint de BEV (de battery electric vehicle) terrein. Het merk was zeker niet de eerste fabrikant met een volledig elektrische SUV, maar nu het doek van de e:Ny1 afgetrokken is, stomen de Japanners op naar 14% volledig elektrische modellen in 2030. Dat is het doel. Ook kondigt de importeur tijdens de introductie van de SUV-reeks aan dat Honda fors in Next Gen Mobility gaat investeren.

De focus in dit investeringstraject ligt daarbij op het bieden van oplossingen en niet per definitie op het verkopen van auto’s. Dat laatste blijft uiteraard mogelijk, want juist Honda heeft een heel trouwe schare particuliere klanten die vaak al decennialang Honda rijden en voor de foutloze kwaliteit elke paar jaar terugkomen naar de dealer voor de herhalingsaankoop.

Voor een toekomstige en nu nog relatieve jonge groep autorijders gaat Honda ook inzetten op het leveren van mobiliteitsservices.

De nieuwe generatie denkt immers minder in termen van bezit en vindt vooral het gebruik van een auto belangrijk.

Royaal panoramadak

Qua doelgroep is de e:Ny1 een eerste mogelijkheid om acquisitie te doen. Honda had tot nu toe immers nog geen elektrische SUV in het gamma en met een WLTP bereik van 412 kilometer lanceren de Japanners een auto met heel behoorlijk bereik. 80% is in 45 minuten weer bij te laden en daarmee kun je straks prima met je Honda e:Ny1 naar de wintersport of Côte d’Azur. De elektrische crossover is daarbij leverbaar in twee uitrustingsniveaus: Advance en Elegance. Die laatste is voor wie een prima uitgeruste SUV wil rijden en wellicht zakelijk nog een beetje voordeel op de bijtelling wil houden. De Advance is de versie waarbij niets te wensen over blijft. De Honda Parking Pilot voor automatisch inparkeren en een royaal glazen panorama dak zijn daarop standaard. Beide uitrustingsniveaus beschikken over de 150 kW/204 pk sterke elektromotor met een koppel van zelfs 310 Nm. Ik gok erop dat de e:Ny1 voor Honda-klanten, die nog niet bekend zijn met het merk, maar die nu er een 100% elektrische SUV is, worden verleid door de betrouwbare reputatie en feilloze techniek. En o ja… De e:Ny1 is ook leverbaar in uitermate smakelijke kleurstellingen, alleen daarom al komt dit nieuwe model straks beslist geen aandacht tekort.

Indrukwekkend front

Ook wordt de ZR-V aan het Honda-gamma toegevoegd. De auto houdt qua afmetingen (lengte 4,57 meter) de middenweg tussen de HR-V en CR-V en beschikt over een krachtige e:HEV full hybrid aandrijving met 184pk. Voor veelrijders is de ZR-V ook een optie, want de gecombineerde actieradius bedraagt maar liefst bijna 1000 kilometer. Dat zijn afstanden die je ooit in een diesel haalde, maar bij de ZR-V lukt dat ‘hybride’ met een flink portie sportiviteit. Volgens Honda is de ZR-V de meest sportieve SUV die het merk heeft geleverd. Live oogt het design daarbij nog fraaier dan op de foto’s en ergens heeft de lijn van de auto ook wel iets weg van een Porsche Macan. Beslist geen schande om in gezien te worden en ook binnen is het interieur kwalitatief, compact en mooi naar de bestuurder gericht. De ZR-V is desgewenst uit de rusten met een groot panoramisch schuifdak, een ‘moetje’ wat mij betreft. Met 1322 liter bagageruimte kan er ook flink wat mee en voor de Honda-klant die nog meer wil staat ook de nieuwe CR-V klaar. De nieuwe CR-V heeft een indrukwekkend ‘dik’ front, beschikt over robuuste looks en kenmerkt zich door een bijzonder hoogwaardige afwerking in het interieur, opnieuw met de mogelijkheid de begerenswaardige optie ‘panoramisch schuifdak’ aan te vinken. De CR-V is niet alleen leverbaar als e:HEV full hybrid, maar ook als e:PHEV plug-in hybride. Deze laatste versie rijdt tot maar liefst 82 kilometer volledig elektrisch en dat betekent dat de meeste afstanden emissievrij gereden kunnen worden.

Weinig opzeggingen.

Met de nieuwe SUV-range zet Honda een competitieve range nieuwe modellen neer.

Naast keuze uit drie aantrekkelijke carrosserievarianten, krijgt de Honda-klant ook de mogelijkheid tot verschillende aandrijflijnen. Tel daarbij op dat alle modellen over innovatieve opties en systemen beschikken en je kunt bijna niet anders concluderen dat de nieuwe Honda-modellen onbekende enthousiastelingen naar de showroom gaan brengen. Klanten die na aanschaf van hun eerste Honda ongetwijfeld weer terugkomen omdat het merk nog altijd een bijzonder goede kwaliteitsreputatie heeft en er eigenlijk nooit iets negatiefs over de Honda-techniek te vertellen valt. Honda’s zijn doorgaans foutloos.

Lid worden van de Honda-vereniging wordt daarmee voor een extra groep klanten aantrekkelijk gemaakt en alles wijst erop dat het aantal opzeggingen daarna ook weer beperkt zal blijven. Eenmaal een Honda als droom leidt immers vaak tot klant voor het leven. Het leven dat door de nieuwe hybrides en elektrische aanwinsten ook weer duurzamer wordt gemaakt. Voor wie nu al droomt van zijn of haar nieuwe Honda SUV kan op de hoogte blijven. De ZR-V staat met een klein maandje bij de Honda-dealer, de e:Ny1 en CR-V volgen snel daarna.

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken