Biografie Kees Klomp (1968) studeerde Politicologie en Communicatiewetenschap aan de UVA, werkte als strategy director bij FHV/BBDO en Brand Experience Company/TBWA, en was founding partner van Beyond the Line/Y&R. Vanaf 2006 richt Klomp zich met zijn bedrijf Karmanomics exclusief op advisering op het gebied van maatschappelijk-betekenisvol ondernemerschap. Klomp schreef meerdere boeken over dit onderwerp; waaronder het onlangs bij Business Contact verschenen Handboek Betekenisvol Ondernemen.
Kees Klomp
[column] Zwitserland overweegt verbod op vee-industrie
De Zwitserse bevolking stapt binnenkort naar de stembus om te stemmen over een verbod op de vee-industrie. Dit is het gevolg van een landelijke petitie die meer dan 100.000 keer werd ondertekend. Een goede zaak, betoogt Kees Klomp. Juist om vandaag over na te denken.
[column] Unox lanceert vegetarische versie van beroemde rookworst
In aanloop naar Dierendag lezen we: Unox lanceert vegetarische versie van beroemde rookworst. Kees Klomp: 'Dit is een prachtig voorbeeld van wat ik incarnatie noem: innovatie in de Betekeniseconomie.'
[update] ING kanshebber grootste Purpose-misser
Het gepruts van corporates in het kader van hun pogingen om een graantje mee te pikken van de Betekeniseconomie is soms gewoon aandoenlijk. Er zou eigenlijk een prijs moeten komen voor de grootste Purpose-misser.
Als 'purpose' slechts 0,0% altruïstisch is
Het is ondertussen wel duidelijk dat ik nogal kritisch ben over de manier waarop Simon Sinek de term purpose heeft vereenzelvigd met de 'why?' van bedrijven.
[Kees Klomp] Vandaag lanceren we de Wereldbol
Het maatschappelijke probleem van honger heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Het was honger dat mijn maatschappelijke engagement ontwaakte. Ik kan me goed herinneren dat er in mijn jeugd voor het eerst mensen stierven van de honger. Tijd voor actie!
Nieuwe Rabobank-campagne is failliet van old school reclame
Ik heb me tot nu toe op de vlakte gehouden over de nieuwe Rabobank-campagne. Ik heb vooral veel kritische reacties gehoord, en dus bevestiging van de beslissing van de Reclame Code Commissie om de campagne te verbieden. Maar ik wil hierbij toch een lans breken voor de Rabobank. Ik werk al jaren voor/met de Rabobank en weet dus uit eigen ervaring dat de bank echt héél véél doet aan voedselzekerheid-gerelateerde projecten. Ik vind ook dat de nieuwe campagne en de belofte om het voedselprobleem de wereld uit te helpen de plank mis slaat, maar dat is wat mij betreft vooral te danken aan de onkunde van de reclamemakers die daarvoor verantwoordelijk zijn.
Heineken&Pepsi: marketing van de toekomst moet vanuit de basis komen
In het prille begin van de jaren ’90 begon mijn loopbaan in de wondere wereld van marketingcommuncatie-advies, met een baan bij FHV/BBDO. Ik was bij FHV/BBDO terecht gekomen door een zoektocht die gepaard ging met mijn scriptie over hiphop; en hoe deze van een zwarte subcultuur – destijds – veranderde in witte massacultuur. Eén van de aspecten van het zogenaamde massificatieproces dat in die tijd plaatsvond, was dat merken hiphop tamelijk massaal gingen gebruiken in reclame.
Constructieve destructie
Ik deelde onlangs het podium met hoogleraar Economische Geografie prof. dr. Oedzge Atzema. Tijdens zijn presentatie, refereerde de heer Atzema aan de immer geldende invloed van de goede oude Schumpeter en diens theorie van de Creatieve Destructie. Creatieve destructie is een economisch proces van continue innovatie, waarbij succesvolle nieuwe toepassingen de oude vernietigen en vervangen. Bedrijven bedenken nieuwe toepassingen die de bestaande toepassingen achterhaald en overbodig maken. Volgens Schumpeter vindt er een voortdurend proces plaats van opkomst en ondergang, waarbij oude bedrijven – middels innovatie - worden vernietigd door nieuwe. Volgens Schumpeter was -en is- technische innovatie de enige échte bron van economische groei.
Vergeet de WHY - Purpose gaat over WHAT
Je kon er op wachten. Met alle positieve aandacht die er voor de Betekeniseconomie is, springen bedrijven massaal op de bandwagon die purpose heet. Overal en nergens hoor en zie je bedrijven die hun purpose presenteren, en die ons laten weten vanuit purpose te opereren. Dat doen ze eigenlijk zonder uitzondering op de conventionele manier; met de insteek, marketing en de intentie om er financieel beter van te worden. Méér purpose = méér profit is het devies.
De betekenisvolle inhaker
Een paar uur nadat president Donald Trump de grenzen van Amerika had gesloten voor inwoners uit een zevental moslimlanden, kwam Airbnb op de proppen met het initiatief om gestrande reizigers te voorzien van gratis onderdak. Het initiatief ging binnen de kortste tijd viral en kon op veel enthousiaste reacties en internationale bijval rekenen. Hier zeven sterke cases van betekenisvolle inhakers.
Adidas goes Purposewashing
Adidas heeft een nieuwe commercial waar een hoop om te doen is. Ten eerste omdat het door een student is gemaakt. Eugen Merher – student aan een filmacademie in Duitsland – kreeg de opdracht om een commercial te maken voor maximaal 3.500 euro. Merher liet zich inspireren door een hoogbejaard familielid en bedacht een verhaal van een marathonrenner die duidelijk ongelukkig is over zijn leven in een verzorgingshuis. We zien hem verwoede pogingen doen om al rennende op Adidas-schoenen het pand te verlaten.
Ethiek is het nieuwe concurrentiemiddel
Alhoewel fair trade al sinds de jaren ’40 van de vorige eeuw bestaat in kleinschalige kerkelijke kringen, en in de jaren ’60 van de vorige eeuw voor het eerst op de politieke agenda stond, heeft het met de introductie van het fair trade keurmerk Max Havelaar in 1988 grootschalige invloed gekregen op het Nederlandse productie en consumptielandschap.
Purpose is het gat in de markt
Iedere consumentenmarkt heeft traditioneel en universeel eenzelfde opbouw met een drietal waarde-posities. Iedere markt bestaat altijd een relatief kleine bovenkant van 1) premium-aanbieders, 2) een relatief kleine onderkant van prijsvechters, en 3) een groot midden met mainstream-aanbieders. Daar ga ik deze column op in.
Twix is niks
Toen ik 25 jaar geleden bij FHV/BBDO begon in het marketingcommunicatieadvies-vak, werd er vol bewondering gekeken naar de marketing-kwaliteiten van de grote multinationals. De wetmatigheid toen, was dat de slimste marketing-jongens en meisjes voor de grootste merken werkten. FHV/BBDO werkte in die tijd voor vele grote multinationals, en ik kan me goede, scherpe en inhoudelijke marketing-discussies met mijn klanten/opdrachtgevers herinneren…
De P van Prijs: Duurder Is Beter
Bij betekenisvol ondernemen draait succes om de maatschappelijke waarde die het bedrijf middels de bedrijfsvoering weet te creëren. Het gevolg daarvan is dat de producten van betekenisvolle ondernemingen duurder zijn dan gemiddeld. Betekenisvolle producten zijn immers producten met een hogere ethische kwaliteit; ze zijn sociaal en/of ecologisch beter dan gemiddeld.
Minimum Viable Profit: het winst-beginsel van de Betekeniseconomie
Conventionele business bestaat bij gratie van het minimaliseren van belemmeringen. Anders gezegd: alles staat altijd in het teken van het minimaliseren van kosten. Kan iets goedkoper, dan zal een ondernemer daar automatisch voor kiezen. Om zoveel mogelijk winst te maken moeten de opbrengsten/baten zo hoog/maximaal mogelijk, en de kosten/lasten zo laag/minimaal mogelijk worden gehouden. Hoe groter de marge tussen beiden, hoe winstgevender en succesvoller het bedrijf. Ja toch? Zo hoort het toch? Dit hebben we toch allemaal op school geleerd als hét economische basisbeginsel?
[longread preview] Betekenismarketing
We staan op de drempel van een nieuw socio-economisch tijdperk die het doen en laten van bedrijven ingrijpend gaat veranderen: de Betekeniseconomie. In de Betekeniseconomie wordt de maatschappelijke rol van bedrijven primair waarde-bepalend. We willen steeds nadrukkelijker bedrijven die de wereld niet kapot maken en/of de mensheid bedreigen ten faveure van een klein aantal aandeelhouders, maar bedrijven die alles en iedereen vooruithelpen; betekenisvolle bedrijven. Bedrijven gaan zich daarom steeds vaker storten op maatschappelijke issues, en hun bedrijfsvoering gebruiken om constructief te interveniëren.
'When you drive, never drink'... Heineken: dat kan beter
Ik heb te doen met Heineken. Het vlaggenschip van de Nederlandse marketing is de afgelopen jaren diep, diep gezonken. Zo gaan de commercials van Heineken tegenwoordig he-le-maal nergens meer over. Heineken-commercials waren ooit qua humor, spitsvondigheid en esthetiek legendarisch; nu zijn ze alleen nog maar dun en duur. Gebakken lucht XL. En ook qua product-innovatie is Heineken de weg kwijt. Hoe kan het beter?
Geef de vleesvervanger smoel
Laat ik eerst en vooral stellen dat iedereen natuurlijk zelf moet bepalen of hij/zij wel/niet vlees eet. Deze column is geen oproep om vegetariër of veganist te worden. Noch een poging om vleesvervangers te promoten. Maar het Guardian stuk en de kop ervan waarop deze column is gebaseerd, zijn feitelijk gezien wél waar. Ongemakkelijk waar.
- AlgemeenWeblog Ook Truus uit Almere gaat aan de...Weblog 3 gouden tips om van jouw product...Nieuws Zwarte Cross streeft naar 100...Nieuws Juryvoorzitters SAN 2019 bekendWeblog [column] Tesla's slimme...Weblog [column] Digitaal oké, maar verkopen...
- Business-to-BusinessNieuws CPNB start samenwerking met...Weblog Is customer experience nog wel van...Nieuws 2020: marketing in de sterren Nieuws Martin Huisman: 'Denk nooit alles te...Nieuws Veerle Snijders hoofd Marketing en...Nieuws Gino van Ossel wint PIM Marketing...
- BureausNieuws Hornbach introduceert Derde KlusdagNieuws T-Mobile lanceert escape room-gameNieuws Boomerang Agency neemt Ride Creative...Nieuws De Buik lanceert foodmarketingbureauNieuws Jumbo: iedereen een geweldige kerstNieuws Brand Executive Production geeft...
- ContentmarketingNieuws ABN Amro werft IT'ers met nieuwe...Nieuws [podcast] Micro-influencers: meer...Weblog Maatschappelijk verantwoorde...Nieuws Wayne Parker Kent over Mediahuis,...Nieuws Platform Content en Markteffect...Nieuws Influentials start TikTok-marktplaats
- DesignNieuws Pantone Classic Blue Kleur van het...Nieuws Omoda neemt duurzame ecobox in gebruikNieuws Appelsientje over op biobased...Nieuws onderzoek Consumenten straffen...Nieuws Total Design ontwikkelt nieuwe...Nieuws Na thema en logo nu ook decor bekend...
- Food en RetailNieuws Statement CBL over plan Farmers...Nieuws Plus Kerstfilm in teken van geboorteNieuws Kerstcampagne Coca-Cola wil verbindenNieuws Lidl biedt met Kerst luxe voor...Weblog Bied jij jouw klanten de X-factorNieuws [interview marketeer 137] 'Take...
- MediaWeblog [column] Een sterker merk in vijf...Nieuws Makro kiest voor M2MediaNieuws Ster-directeur Frank Volmer...Nieuws DeMedia100: John de Mol weer nummer...Nieuws Onderzoek: fake news zal toenemenNieuws Vivienne van den Assem presenteert...
- Online MarketingNieuws Best3Minutes winnaar Present Your...Nieuws Macaw vervult voorbeeldfunctie met...Weblog [column] Bye-bye, Black Friday!Nieuws Onderzoek: jeugd vindt webshop op...Nieuws Nederland heeft één miljoen...Nieuws PSV is Website van het Jaar 2019
- SponsoringNieuws Handboog-WK levert miljoenen opNieuws Shell en ABN Amro winnen Drum...Nieuws Nederlandse Loterij steunt Olympisch...Nieuws Tommy Hilfiger sponsort Sail 2020Nieuws Klanten van Essent dansen halve ton...Nieuws SponsorRing-winnaar Bas Tietema:...
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- NieuwsAllerhande stelt dat Nederland...15459x
- NieuwsDecathlon zegt nee tegen Black...14933x
- NieuwsO-I ontwikkelt nieuwe flessen...14871x
- Nieuws[interview] De rationale achter...14312x
- Blog[column] De versnellende...14309x
- Nieuws[poll] Plus Kerstcommercial...13507x
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:







Laatste Nieuws
- Statement CBL over plan Farmers... 06-12-2019
- Plus Kerstfilm in teken van geboorte06-12-2019
- Kerstcampagne Coca-Cola wil verbinden06-12-2019
- Lidl biedt met Kerst luxe voor... 06-12-2019
- [interview marketeer 137] 'Take... 06-12-2019
- [poll] Plus Kerstcommercial... 05-12-2019
MarketingTribune Events
- 6feb 2020
Branded Content Event
- 13feb 2020
Data Driven Commerce Event
- 26mrt 2020
Shopping Awards 2020
- Toon alle events »