Biografie Marja Ruigrok begon in 1991 haar bedrijf en een van haar eerste opdrachten was onderzoek op de winkelvloer bij een schap spijkerbroeken bij C&A. In liggende (!) opstelling, een unicum voor C&A toen. Marja is altijd nieuwsgierig naar het gedrag op de winkelvloer (online en offline). Ze is aangesloten bij Retail Compass Group en laat zich graag in binnen- en buitenland inspireren op retailgebied.
Marja Ruigrok


Dance4Life Situation Room: zweten voor het goede doel
Met zes ondernemende types 24 uur in een Situation Room opgesloten zitten om zoveel mogelijk besparingen te realiseren voor Dance4life. Want hoe minder kosten deze organisatie maakt, hoe meer geld er naar de doelstelling kan: voorlichting geven over de gevaren van onveilige seks aan jongeren over de hele wereld.

[USA retail-beeldverslag] Groot - groter - grootst
In Amerika is alles groter: de afstanden, de auto’s en de monden van de Amerikanen. En dus ook de retail. Ik maakte er een reis, waarvan hier het (beeld)verslag. De overtreffende trap van beleving en retail vonden wij in Memphis, Tennessee: Bass Pro Shops at the Pyramid '22 million cubic feet under one roof' (check www.basspro.com/pyramid, red.). In een heuse piramide, die als sport- en eventcenter werd neergezet, zit nu een mega grote winkel met alles wat je maar kan bedenken voor outdoor activiteiten.

Dutch designers veroveren de wereld
Wij Nederlanders zijn een ondernemend volkje. Al eeuwen geleden gingen we de wereld over om handel te drijven en we doen nog steeds niet anders. De een is er succesvoller in dan de ander, maar als we het over ‘’Dutch Design’’ hebben worden veel wereldburgers enthousiast, ontwerpen van Marcel Wanders, Gispen, Marlies Dekkers en Denham zijn hot. Vaak zijn de ontwerpen innovatief, grappig en onderscheidend.

[Beeld & bezoekreport] Try and see if they buy: over de ontwikkeling van een retailformule in de VS
BFresh is een nieuwe Aholdformule in de VS. En wie neemt er op een buitenlandse reis niet graag een kijkje in de lokale supermarkt? Hoe leuk is het om langs schappen met producten die je nauwelijks kent te lopen? Ruigrok Netpanel was begin april in Boston op studiereis en greep haar kans. Naast MIT, een persoonlijk college en een bezoek aan een collegabureau bezochten we BFresh, de nieuwe formule in het Ahold imperium.

Optimaal meeliften met de klantreis
Natuurlijk wil je als supermarkt, winkelier of leverancier van al die producten in het schap graag weten welke stappen je klant allemaal neemt om tot de zijn of haar keuze te komen. En dan bij voorkeur de keuze voor jouw winkel of jouw product. Customer journey is een hot topic op congressen, in tijdschriften en in blogs. Hoe beter de klant de journey ervaart, hoe beter de beleving die de klant bijblijft. Maar de ene customer journey is de andere niet. Soms worden stappen bewust en weloverwogen gemaakt, soms gaat dit veel meer op de automatische piloot. Dus hoe beter inzicht in de klantreis, hoe beter het schakelen is.

De rekening van online shoppen
Online shoppen is niet meer weg te denken. Negen van de tien Nederlanders doet aankopen online, blijkt uit het nieuwe What’s Happening Online onderzoek dat Ruigrok | NetPanel jaarlijks houdt.

Eerste freezone winkelstraat een feit
Er zijn van die momenten dat verschillende passies ineens in elkaar overvloeien. Zo krijgt deze zomer mijn liefde voor retail en mijn ambitie voor deregulering vorm in de eerste freezone in Amsterdam. Onder de noemer 'soms duurt het even, maar dan heb je ook wat', worden mijn voorstellen voor freezones in de stad werkelijkheid. De eerste pilot vindt plaats in de Jan Evertsenstraat.

'Experimeteren' is fijn, leren nog beter
Afgelopen Zomerborrel hadden we bij Ruigrok | NetPanel diverse beacons opgehangen en een app ontwikkeld voor onze gasten. Bij binnenkomst activeerde de beacon de app en werd je welkom geheten en bij de bar werd je via de beacon op je app gevraagd naar wat je besteld had (bier, wijn of fris). Een leuke manier om kennis te maken met de pro-actviteit van beacons, die goed toepasbaar zijn in de retail.

Moderne vrouw, of toch net niet
Soms zie ik mezelf als een vrouw van de wereld. Zeker als de zon weer gaat schijnen en de strandtenten opengaan. Zo reed ik vorig seizoen heel stoer in open autootje naar Zandvoort, ging achter glas liggen en bestelde - hip en modern - een drankje en een hapje met mijn Rabo app. En hier ging het al mis. Ik gebruikte - hopeloos ouderwets - Rabo sms betalen. Een vooroorlogse app waarmee je maar bij enkele horecaondernemingen kan betalen. De Rabo zit natuurlijk niet stil en heeft allang de Rabo Wallet ontwikkeld, maar die doet het (nog) niet op mij iPhone. Bovendien moet ik natuurlijk contactloos betalen met mijn pinpas (ik heb alleen nog geen nieuwe aangevraagd), kan ik met mijn vingerafdruk mobiel bankieren bij ING en hoezo heb ik nog steeds geen Apple watch?

Ondernemerszin kent geen grenzen
Impact investeringen zijn hot. En terecht. Want wat is er leuker dan investeren in ondernemingen die hét verschil maken in hun omgeving? In dit geval gaat het om tien jonge ondernemers in Nepal die zich hebben weten te selecteren voor het Rockstart Impact programma. We kennen Rockstart als startup versneller die zich in eerste instantie vooral op internetbedrijven leek te richten. Peerby en 3D Hubs zijn voorbeelden die dit programma succesvol hebben doorlopen. Naast de Rockstart Accelerators voor web & mobile bedrijven is er eentje voor 'smart energy', komt er een voor innovatie in de zorg en nu is er dus ook een Impact Accelerator in Nepal.

Permanente pop-up: kan dat wel?
Ook op je eigen stedentrips moet je je ogen open houden voor nieuwe formules en initiatieven. En dat heb ik dus ook gedaan. Dit keer in Londen. Meer specifiek in Shoreditch, hipster-place van dit moment. Het krioelt er van de nieuwe retail- en horecaformules en de Londenaren staan er letterlijk voor in de rij! Zo las ik in een van de pop-up stores deze tegelwijsheid ‘’My favourite thing about East Londen is ….It’s always changing! Everyday a new bar, a new haircut, a new police incident’’. Zo dus. Hip en Happening, met veel mannen met strak gestylde baarden en een behendigheid in het maken van cocktails.

Nieuw en toch vertrouwd
Oude vertrouwde formules moeten zo nu en dan vernieuwen en dat doen ze dan ook. We konden niet om de veranderingen van de HEMA heen, maar ook andere oude bekenden zijn bezig met een vernieuwing. Retail Safari bracht ons van Hoogvliet naar V&D en vervolgens naar Blokker; drie pilots van traditionele merken. Exclusief tekst- en beeldverslag.

Delen van dienstverlening, de nieuwe trend in (r)etail?
Waarom zal je alles zelf doen als je iemand anders kent die er heel goed in is? Al jarenlang zie ik in het bedrijfsleven een golfbeweging van in- en outsourcen. Het ene moment moet alles in eigen huis gebeuren, een paar jaar later denkt de leiding daar toch weer helemaal anders over en moet het bedrijf zich op haar kerncompetenties richten en de overige zaken aan specialisten overlaten.

Omnichannel of toch maar lekker niet?
Binnenkort vertrek ik weer naar de Global E-commerce summit in Barcelona. Drie dagen inspiratie van bedrijven, deelnemers en natuurlijk ook van een heerlijke stad! Als onderzoeker valt er altijd weer veel op te steken van de statistieken van E-commerce Europe en van hoe weinig veel e-tailers eigenlijk aan onderzoek doen ‘We doen gewoon A/B-testen en kijken dan wat het beste verkoopt’. Jammer, want inzicht in wie je klant is en wat zijn/haar behoeftes zijn, kan best helpen in het verbeteren van strategie en verkoop.

Mannen en vrouwen op de winkelvloer
Wij hebben een nieuwe blogger! Vanaf heden zal de getalenteerde en ervaren vakvrouw Marja Ruigrok hier op platform Food & Retail haar visie op retail delen. Marja begon in 1991 haar bedrijf en een van haar eerste opdrachten was onderzoek op de winkelvloer bij een schap spijkerbroeken in de C&A. De jeans waren uitgestald in liggende opstelling, een unicum voor C&A toen. Intussen is Ruigrok|Netpanel een gevestigde naam. Welkom Marja, hier haar eerste bijdrage:
- AlgemeenWeblog [column] Slimme merkmanagers hebben...Nieuws Pionieren in een markt die volwassen...Nieuws Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij...Nieuws Max van Oosterhout eerste PIM...Nieuws Shortlist Nima Marketingprijzen...Nieuws Ontdek hoe merken hun effect op...
- B2BNieuws De marketingtransfers van week 16,...Nieuws Van buikgevoel naar breinstrategie...Nieuws De marketingtransfers van week 15,...Nieuws Nima Marketing Day 2025: Het hoe en...Nieuws AI houdt miljarden slechte...Nieuws Digital advertising naar...
- BureausNieuws Branded content werkt pas echt als...Nieuws WE Fashion selecteert Springbok voor...Nieuws Gamestate groeit uit tot Europese...Nieuws TicketSwap kiest voor The Romans als...Weblog [column] AI mist een buikNieuws EY zet in nieuwe campagne menselijke...
- ContentmarketingWeblog [column] All or Nothing - in de OTT...Nieuws Tabloo start speelse...Nieuws Sterk, creatief en vol lef - ANWB...Weblog Vier TikTok-ads die wél werken (en...Nieuws McDonald’s laat lef en...Nieuws Heineken introduceert ‘The Flipper’...
- DesignWeblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan Nieuws Philips lanceert OneUp elektrische...
- Food en RetailNieuws Albert Heijn introduceert vernieuwd...Nieuws [marketeer 223] Sophia Tienstra -...Nieuws Jonnie Boer pionier in gastronomie...Nieuws ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea...Nieuws Grolsch lanceert zomers bier met...Nieuws Albert Heijn lanceert digitale...
- MediaNieuws Sijthoff Media stopt met Business...Weblog [column] TikTok in april: álle...Nieuws Nieuwe Dumpert-serie volgt...Nieuws 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken...Nieuws NMO breidt luisteronderzoek uit met...Nieuws AvroTros analyseert kijkgedrag met...
- Online MarketingNieuws 3D-advertenties brengen...Nieuws Influencers moeten zich opnieuw...Nieuws Nieuwe website MP Motorsport draait...Weblog [column] Marketingfacts Focus #3Nieuws Swapfiets lanceert speelse...Nieuws [digital detox] Rozemarijn Koopmans...
- SponsoringNieuws Total 90-shirt maakt iconische...Nieuws Coca-Cola nieuwe Official Partner...Nieuws KNVB en DPG Media verlengen...Nieuws Van kantine tot klimaatneutraalNieuws Topschaatser Marijke Groenewoud:...Nieuws Adyen Giving haalt 25 miljoen euro...
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at...
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
- Retailmedia: La Place lanceert app met loyaliteitsprogramma...
- KitKat ruilt smartphones in voor chocola in geestige...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Albert Heijn introduceert vernieuwd... 25-04-2025
- [marketeer 223] Sophia Tienstra -... 25-04-2025
- Jonnie Boer pionier in gastronomie... 24-04-2025
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea... 23-04-2025
- Grolsch lanceert zomers bier met... 23-04-2025
- Albert Heijn lanceert digitale... 22-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management