Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
McDonald’s zet in een nieuwe campagne billboards in zonder beeld, maar mét de geur van Franse frietjes.
Omzetaandeel food met duurzamer keurmerk stijgt naar 25%
De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana laat ook voor 2023 zien dat de groei in de bestedingen aan duurzamere voeding doorzet. In 2023 bestond 25% van alle omzet in voeding & dranken uit producten met een duurzamer keurmerk. In 2022 was dit nog 22,3%.
[column] TikTok China beschermt de eigen jeugd wel
Kun je vanavond deze pasta maken? Mijn 15-jarige dochter stuurt een TikTok-video van 10 seconden hoe je de lievelingspasta van supermodel Gigi Hadid maakt. Het is heel romig omdat er double cream in moet, veel vetter dan onze slagroom en niet te koop in Nederlandse supermarkten. We zullen het moeten doen met gewone slagroom. Gemiste kans voor de retail? Het zou als een dolle verkopen, want de Gigi Hadid-pasta is op dit moment de favoriete pasta van heel veel tienermeisjes.
DOSSIER SOCIAL MEDIA Daniek Spanjers van KitKat
Daniek Spanjers is Marketing Manager Confectionery bij Nestlé en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van KitKat. In gesprek met haar over het merk KitKat op social: ‘Dit jaar ligt de focus op Instagram, maar het is een no brainer dat we TikTok verder moeten ontdekken.’
[column] Drie tips voor duurzaamheidscampagnes
Of je je publiek nu wilt overtuigen minder dierlijk te eten, te recyclen, of minder eten weg te gooien: duurzaamheidscampagnes vallen of staan met de juiste uitvoering. Met de Week Zonder Vlees campagne nog vers in het achterhoofd, delen we drie tips met je!
Gelatomerk Amorino start in Nederland
Vandaag opent het Italiaanse ijsmerk Amorino zijn deuren in Amsterdam. Het merk is al in zes landen actief. De USP van Amorino is ambachtelijk ijs dat met een spatel tot een roos wordt gevormd, geheid een hit op Insta.
Roxanne Pinckers van Mastercard: 'Gut feeling marketing is niet meer van deze tijd'
Roxanne Pinckers is Director of Marketing & Communications NL bij Mastercard. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketing is het hart van het bedrijf.’
MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor Feyenoord
MediaMarkt Nederland heeft een drie-jarig contract gesloten als hoofdsponsor van Feyenoord. Het partnership gaat in op 1 juli 2024 en is afgesloten tot en met 30 juni 2027.
[column] (On)logisch
Met alleen logica kom je niet uit bij een dansende kat die internet en tv aan de man brengt of bij een drummende gorilla die chocolade verkoopt. En al helemaal niet bij pratende koffers die bagagemedewerkers werven. Toch kun je zeggen dat het logisch is dat dit werkt.
Rapper Donnie gaat voor Statiemonnie
Statiegeld Nederland, de stichting die verantwoordelijk is voor het statiegeldsysteem, start een grootschalige campagne met rapper Donnie om consumenten meer plastic flessen en blikjes in te laten leveren.
PingPrice is nieuwe retailprijsvergelijk-app
PingPrice, een app waarmee je de prijzen van meerdere retailers tegelijk kunt vergelijken, start in Nederland. Founder Christophe Echement: 'Prijsvergelijkingssites zijn populair in Nederland, maar een "scan en go"-app voor alledaagse boodschappen is er nog niet.'
Wouter Kolk vertrekt bij Ahold Delhaize
Ceo Europa en oud-marketeer Wouter Kolk stapt per 2025 op bij Ahold Delhaize, het bedrijf waar hij dan ruim 30 jaar zal gewerkt hebben. 'Ik wil mijn horizon verder verbreden'.
ProActiv gebruikt stuntvrouw om over cholesterol te praten
Europeanen hebben geen idee hoe het met hun cholesterolgehalte is gesteld. De nieuwe campagne van ProActiv zet een stuntvrouw in om dit onderwerp op de agenda te zetten met als motto ‘Live Fearlessly ‘.
Campagne VWS om gebruik Nutri-Score te promoten
Sinds de wettelijke invoering van Nutri-Score op 1 januari staat het voedselkeuzelogo op steeds meer producten in de supermarkt. Het ministerie van VWS start een campagne om shoppers attent te maken op het logo en waar het voor staat.
Rafael van der Vaart in nieuwe tvc van Plus
In een nieuwe tv-commercial brengt Plus een ode aan ondernemen in een kleine gemeenschap. Lokale voetbalhelden inclusief ‘geheel toevallige dorpsgenoot’ Rafael van der Vaart strijden voor de overwinning. De commercial wil het voordeel van samenwerken vertalen naar het voordeel van Plus.
Jumbo presenteert bijzondere AI paaseitjes
Komend weekend is het Pasen en dus vliegen de paaseitjes de winkels uit. Jumbo-chef Ton dook voor de Paasdagen de keuken in om een aantal smaken te ontwikkelen met artificial intelligence.
Boekenweek 2024: stijging verkoop Nederlandstalige fictie
Tijdens de in maart gehouden Boekenweek zijn 10% meer Nederlandstalige boeken verkocht in de categorie fictie en literaire non-fictie dan tijdens de Boekenweek 2023.
[marketeer 198] Valerie Vos - country business lead The Vegetarian Butcher
In deel 198 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Valerie Vos, country business lead van The Vegetarian Butcher NL & BE bij Unilever, aka de Vegetarische Slager. 'Er is één trend die we vrijwel overal terugzien: jongere generaties lijken deze plantbased categorie meer te omarmen dan de babyboomers. Dat is een mooi toekomstsignaal en belooft verdere groei.'
Welkoop opnieuw winnaar Shopping Awards
De beste webwinkels van Nederland zijn bekend. Op donderdagavond 28 maart werden voor de 23ste keer de Shopping Awards uitgereikt. Welkoop won voor het tweede jaar op rij de titel ‘DHL Beste Webwinkel van het Jaar’.
Hak bedankt voor choco-moes
Deze week kreeg Hak via deze site van MarketingTribune en via Insta een enthousiaste uitnodiging van Chocomel om samen te werken aan een nieuw product: choco-moes met 0% suiker.
‘Hubo helpt’ beste slogan in woonbranche
‘Hubo helpt’ is door consumenten verkozen tot de beste slogan in de woonbranche. ‘Een wereld aan ideeën’ van Ikea en ‘Gegarandeerd de laagste prijs van Nederland’ van KeukenConcurrent complementeren de top drie. ‘Da’s leuk van Xenos’ van Xenos scoort het slechtst.
Retailers Plus en Coop in het rood
Retailers Plus en Coop schrijven rode cijfers: -€31,2 miljoen in 2023, tegen €18,4 miljoen in fusiejaar 2022. Dat kwam volgens analisten door de ombouw van 55 Coop-winkels naar Plus en de ingebruikname van een nieuw dc.
Swinkels start campagne voor alcoholvrije brewed craft soda
Swinkels Familiy Brewers brengt een brewed craft soda op de markt, een alcoholvrij alternatief voor bier. De lanceringscampagne is ontwikkeld door SuperRebel.
Top-100 Adverteerders 2023: Radio en (D)OOH groeien sterk; tv onder druk
Zoals elk jaar heeft MarketingTribune in samenwerking met mediabedrijf Nielsen in editie 04 het exclusieve overzicht van alle actuele mediabestedingen van de top-100 merken en bedrijven in Nederland.
Glasnost volgt NewsLab op als pr partner Kruidvat
Kruidvat heeft pr bureau Glasnost (onderdeel van Ace) na een pitch gekozen als partner voor corporate en brand pr. Glasnost volgt daarmee NewsLab op, dat vanaf 2007 pr partner was.
Nespresso gaat tot op de bodem met Mandy Woelkens
Nespresso en Mandy Woelkens, mediagezicht, lifestyle-icoon en hoofdredacteur van Linda.meiden, hebben een videoserie op YouTube gemaakt over maatschappelijke en actuele topics.
Partnership Herbalife met shorttrackster Xandra Velzeboer
Producent van voedingssupplementen Herbalife gaat een partnership aan met de Nederlandse shorttrackster Xandra Velzeboer. Zij maakte onder meer deel uit van het relay-team dat goud won op de Olympische Spelen van 2022.
On kiest voor Gardeners
Het Zwitserse sportmerk On kiest voor Gardeners als bureau voor de Nederlandse en Belgische markt.
Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen, kost tijd'
Judith Hoogendoorn is Head of Marketing a.i. bij Upfield en onder meer verantwoordelijk voor het merk Blue Band. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ beantwoordt zij een aantal vragen: ‘Het grootste misverstand over marketing is dat het gebakken lucht is.’
[onderzoek] Huismerkverpakking vaak voller dan a-merk
Huismerkenfabrikanten zijn vaak scheutiger met de inhoud van hun verpakkingen dan fabrikanten van a-merken, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
Gouda's Glorie brengt ode aan mensen 'met saus'
Group for Brands en Hazazah zijn verantwoordelijk voor de nieuwe, internationaal ogende campagne ‘Heb je saus, heb je glory’ van Gouda’s Glorie.
Warc Effective 100 2024: Maatschappelijke vraagstukken scoren
Net als in de Warc Media 100 en de Creative 100 zien we in de Effective 100 veel maatschappelijke vraagstukken terug en ook in dit overzicht stijgt Nederland licht naar plek 41 (in 2023 plek 48). De ranglijsten worden bepaald aan de hand van gewonnen nationale en internationale awards.
Lize Verdegaal van Subway: 'Onze focus ligt voornamelijk op digitale marketing en social media'
Lize Verdegaal is Senior Marketing Manager NedNordics bij Subway. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ beantwoordde zij een aantal vragen: ‘Na het kijken van “Pepsi, where is my jet?” ben ik extra voorzichtig als het gaat om winacties en gaat er toch wat vaker een mailtje naar legal!’
Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
Ontwikkelingsorganisatie Simavi en sociale onderneming Earth Water lanceren '100% Seksvrij Water’. Met dit limited edition drankkarton vragen de organisaties aandacht voor de ongemakkelijke waarheid dat vrouwen en meisjes door de wereldwijde watercrisis seksueel geweld ondervinden in landen als Kenia en Bangladesh.
Warc Creative 100 2024: Nederland stijgt 6 plaatsen
De Warc Creative 100 beloont campagnes en bureaus die wereldwijd de meeste prijzen in de wacht gesleept hebben. Nederland stijgt deze editie 6 plaatsen (van 31 naar 25) vergeleken met 2023.
Plus start training Veilig op de weg
Plus zegt het -als het gaat om de P van Plaats en distributie- belangrijk te vinden dat bezorgers van online boodschappen veilig en verantwoord aan het verkeer kunnen deelnemen. Hiervoor heeft de retailketen de online training ‘Veilig op de weg voor bezorgers’ ontwikkeld.
Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het zonnetje
Specsavers heeft een nieuwe campagne gelanceerd met aandacht voor de lokale winkeleigenaren in Nederland. Alle 143 winkels worden gerund door lokale ondernemers: opticiens, retailmanagers en audiciens. In deze campagne draait het om de lokale opticien die de harten van klanten verovert.
Philips stadion podium voor Philips OneBlade Boss Battle
PSV (esports), Team Gullit en Philips OneBlade houden op vrijdag 22 maart de Philips OneBlade Boss Battle, waarin gamers in het Philips stadion de kans krijgen om volgens het ‘Beat the Champions’ concept tegen een aantal van de beste esporters van Nederland te strijden.
Keukenhof viert 75-jarig jubileum
Het bloemenpark in Lisse bestaat 75 jaar en dat wordt gevierd met een jubileumtentoonstelling, uitgave van een internationale postzegel, een jubileumconcert met het Metropole orkest, een documentaire en tal van andere activiteiten.
[onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk online'
Online winkelen is een groot onderdeel van het leven van veel Nederlanders: 54 procent winkelt op zijn minst een paar keer per maand online. 40 procent zegt zelfs zo veel mogelijk van hun aankopen online te doen.
Kruidvat wil autoriteit op gebied van beauty worden
Maandag 25 maart trapt Kruidvat haar nieuwe ‘Beautytrends volg je met Kruidvat’ campagne af in Nederland en België. Met de campagne wil de retailer zich als autoriteit op het gebied van beauty, voor zowel Generatie Z als oudere generaties, neerzetten.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing