Rapidcool verlaagt energiegebruik bij koeling tot 80%

Rapidcool verlaagt energiegebruik bij koeling tot 80%
  • Food-en-retail
  • 18 sep 2013 @ 10:28
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Innovatie

Rapidcool, een innovatieproject dat financieel wordt ondersteund door de EU, zorgt voor een revolutionaire verlaging van energieverbruik bij het koelen van voorverpakte dranken bij verkooppunten. Dat meldt de organisatie in een persbericht. De nieuwe technologie scheelt de detailhandelaar niet alleen geld, maar is uiteindelijk ook beter voor het milieu. Rapidcool draagt bij aan een lager energieverbruik doordat voorverpakte dranken op kamertemperatuur opgeslagen kunnen worden en op een goedkope manier ter plekke in recordtijd gekoeld worden.

Energie-efficiëntie

Gemiddeld verbruiken koelkasten en vriezers in de detailhandel in Europa zo’n 85TWh per jaar, wat gelijk staat aan de energie die nodig is om 20 miljoen huishoudens van elektriciteit te voorzien. Omdat de techniek van Rapidcool blikken en flessen in 45 seconden of minder vanaf kamertemperatuur naar 4°C kan koelen, zorgt dat voor flinke besparingen. Dit resulteert in energiebesparingen van wel 80% en hoger vergeleken met de bekende koelapparaten met een open voorzijde en 54% vergeleken met de koelkasten met een glazen deur (gebaseerd op een proef van 200 blikken van 500 ml per dag). De mogelijke besparing van elektriciteitskosten komt neer op € 832 per koelkast per jaar vergeleken met de koelapparaten met een open voorzijde en € 219 per koelkast per jaar vergeleken met de koelkasten met een glazen deur (aangenomen dat de elektriciteitsprijs ligt op 0.20 euro/kWh).

Al eerder probeerden grote bedrijven om een efficiëntere koeltechniek te ontwikkelen, maar de snelle koeltijd van Rapidcool is nog nooit bereikt. Het Rapidcool-concept werd bedacht door het Britse bedrijf Enviro-Cool (UK) Limited, dat hier van de Europese Commissie een subsidiebedrag van € 903,000 voor kreeg.

Kelvin Hall, oprichter van Enviro-Cool (UK) Limited zegt:

“De subsidie van de EU heeft het mogelijk gemaakt om met Rapidcool de bestaande dure en energieverslindende koelers te laten vervangen. We zijn trots dat wij met deze groene technologie een bijdrage hebben kunnen leveren aan het verlagen van de uitstoot van broeikasgassen en kijken uit naar een verdere ontwikkeling van het product voor commercieel en huishoudelijk gebruik. We hebben al interesse vernomen vanuit Azië en Noord-Amerika en nu willen we Europese fabrikanten bewust maken van deze nieuwe technologie.”

Ook Michael Jennings, woordvoerder voor de Europese Commissie (EC) op het gebied van onderzoek, innovatie en wetenschap, reageert positief op het product van Rapidcool:

“Dit product zal bespaart bedrijven veel geld, is beter voor het milieu en creëert tegelijkertijd ook nog eens banen. De EC heeft beloofd om in het vervolg meer te investeren in projecten die echt een verschil kunnen maken voor de mens.”

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken