Rapidcool verlaagt energiegebruik bij koeling tot 80%
- Food-en-retail
- 18 sep 2013 @ 10:28
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Innovatie
- 18 sep 2013 @ 10:28
- Redactie Food en Retail
Rapidcool, een innovatieproject dat financieel wordt ondersteund door de EU, zorgt voor een revolutionaire verlaging van energieverbruik bij het koelen van voorverpakte dranken bij verkooppunten. Dat meldt de organisatie in een persbericht. De nieuwe technologie scheelt de detailhandelaar niet alleen geld, maar is uiteindelijk ook beter voor het milieu. Rapidcool draagt bij aan een lager energieverbruik doordat voorverpakte dranken op kamertemperatuur opgeslagen kunnen worden en op een goedkope manier ter plekke in recordtijd gekoeld worden.
Energie-efficiëntie
Gemiddeld verbruiken koelkasten en vriezers in de detailhandel in Europa zo’n 85TWh per jaar, wat gelijk staat aan de energie die nodig is om 20 miljoen huishoudens van elektriciteit te voorzien. Omdat de techniek van Rapidcool blikken en flessen in 45 seconden of minder vanaf kamertemperatuur naar 4°C kan koelen, zorgt dat voor flinke besparingen. Dit resulteert in energiebesparingen van wel 80% en hoger vergeleken met de bekende koelapparaten met een open voorzijde en 54% vergeleken met de koelkasten met een glazen deur (gebaseerd op een proef van 200 blikken van 500 ml per dag). De mogelijke besparing van elektriciteitskosten komt neer op € 832 per koelkast per jaar vergeleken met de koelapparaten met een open voorzijde en € 219 per koelkast per jaar vergeleken met de koelkasten met een glazen deur (aangenomen dat de elektriciteitsprijs ligt op 0.20 euro/kWh).
Al eerder probeerden grote bedrijven om een efficiëntere koeltechniek te ontwikkelen, maar de snelle koeltijd van Rapidcool is nog nooit bereikt. Het Rapidcool-concept werd bedacht door het Britse bedrijf Enviro-Cool (UK) Limited, dat hier van de Europese Commissie een subsidiebedrag van € 903,000 voor kreeg.
Kelvin Hall, oprichter van Enviro-Cool (UK) Limited zegt:
“De subsidie van de EU heeft het mogelijk gemaakt om met Rapidcool de bestaande dure en energieverslindende koelers te laten vervangen. We zijn trots dat wij met deze groene technologie een bijdrage hebben kunnen leveren aan het verlagen van de uitstoot van broeikasgassen en kijken uit naar een verdere ontwikkeling van het product voor commercieel en huishoudelijk gebruik. We hebben al interesse vernomen vanuit Azië en Noord-Amerika en nu willen we Europese fabrikanten bewust maken van deze nieuwe technologie.”
Ook Michael Jennings, woordvoerder voor de Europese Commissie (EC) op het gebied van onderzoek, innovatie en wetenschap, reageert positief op het product van Rapidcool:
“Dit product zal bespaart bedrijven veel geld, is beter voor het milieu en creëert tegelijkertijd ook nog eens banen. De EC heeft beloofd om in het vervolg meer te investeren in projecten die echt een verschil kunnen maken voor de mens.”
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing