[Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

[Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
  • Food-en-retail
  • 17 jan 2014 @ 10:30
  • 38152 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrijsMerken

In de rubriek [Ondernemer van de Week], over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf, winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen, sprak de redactie Food & Retail met Rogier van Camp. Deze jonge ondernemer verovert onder de merknaam Leapp (opgebouwd uit de letters Apple) de markt met opgeknapte, in eigen woorden 'refurbished' Apple-laptops en Macs voor uiterst scherpe prijzen. Intussen is hij marktleider in deze duurzame categorie. Zijn personeelsbestand verdubbelt dit jaar. Hoe fikst hij dat? Nieuws: de eerste tv-campagne start vanaf februari. Primeur: in dezelfde maand, op 22 februari wordt de eerste Leapp Store in Den Haag geopend.

1. Stel jezelf graag voor.

Mijn naar is Rogier van Camp, 35 jaar, en ik ben Algemeen Directeur en eigenaar van Leapp. Leapp bestaat sinds 2011 en is marktleider in de verkoop van refurbished Apple hardware. Deze verkoop geschiedt via leapp.nl en via de Leapp Stores in Eindhoven, Zwolle en Amsterdam.

2. OK, de Leapp case, kun je aangeven waar de introductie van Leapp om draaide en hoe is de lancering destijds uitgevoerd?

Een Mac is een typisch long tail product, is technisch zeer goed vervaardigd en gaat probleemloos tijden mee. Een gewone computer is al snel stokoud – binnen drie tot vier jaar nadat de trotse eigenaar hem de winkel heeft uitgedragen. Maar de technische levensduur van een Mac is gemiddeld vijf keer de tijd dat de eerste zakelijke eigenaar hem in bezit heeft. De wetenschap dat de computers van de Californische elektronicamaker zulke taaie rakkers zijn is de basis van het bedrijfsmodel van Leapp.
Toen ik mijn plannen voor Leapp op papier zette, ging ik uit van een doelgroep in de leeftijd van 20 tot 40 jaar, met een inkomen onder modaal. Studenten zouden een grote groep kopers gaan vormen, dachten we eerst. Uit een enquête die we afgelopen jaar onder 12 duizend van onze klanten hebben gehouden blijkt de gemiddelde koper 44 jaar te zijn, HBO-plus en bovenmodaal. Dus niet de studenten, maar hun ouders.
Het zijn overwegend mensen die wel een Apple-product willen, maar nog niet de overstap hebben durven maken en /of niet altijd het volle pond kunnen of – nog vaker – wensen te betalen. ‘Ze hoeven niet het laatste van het laatste, het nieuwste van het nieuwste.’
We zijn in beginsel online gaan bouwen alvorens we er een retailconcept met fysieke winkels aan hebben gekoppeld. Het product leent zich, omdat het al gebruikt is geweest, erg goed voor deze bekende clicks to bricks strategie. Een belangrijk deel van onze klanten vindt het gewoon erg prettig om zich persoonlijk te laten informeren bij de aanschaf van een refurbished Mac en tevens direct de cosmetische kwaliteit van dit product te beoordelen.


3. Hebben jullie hierbij samengewerkt / werken jullie samen met communicatiebureau(s)? Welk(e)? Gaat goed?

We werken al sinds de start nauw samen met reclame- en communicatiebureau Verhoek. Een klein bureau met enorm veel ervaring en, misschien nog wel belangrijker, geloof in het concept van Leapp. Daardoor denken zij voortdurend mee in de optimalisatie van de branding en communicatie van het merk Leapp. Verhoek bedenkt in samenwerking met onze marketing manager alle radioreclames op 538, Sky, 100%NL, Veronica et cetera. Ons bureau ontwerpt ook de outdoorreclames, huis-aan-huis folders, advertenties en is op dit moment druk met de op poten staande televisiereclamecampagne die gaat draaien vanaf februari van dit jaar. Alle online marketing en communicatie gebeurt intern op onze eigen marketing afdeling.


4. Is de computermarkt in NL een ingewikkelde, licht graag toe?

Ik denk dat de computermarkt inderdaad een vrij ingewikkelde branche is. Misschien is een computer zelfs wel een van de moeilijkste consumenten artikelen die je kunt verkopen. Ga maar na hoe je jezelf voelt als je PC het weer eens niet doet, er moet altijd een schuldige aangewezen worden. Dat is dan vaak de leverancier. Gelukkig staat Apple hier eigenlijk best wel ver buiten. Op de eerste plaats omdat het niet alleen een computermerk is maar ook in belangrijke mate een telecom merk. Maar los daarvan maakt Apple zowel de hardware als de software voor haar producten. Hierdoor heeft een Mac gewoon veel minder vaak storingen. Ondanks dat zullen er altijd storingen of gebruiksproblemen mogelijk zijn, daar moet je als leverancier dus mee omgaan. Goede begripvolle mensen op de helpdesk zijn moeilijk te vinden maar ze zijn er wel. Wij hebben er gelukkig een paar!

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!

Hahahaha, mag ik hier ook met “nee” op antwoorden? Het belangrijkste resultaat wat we vorig jaar hebben bereikt is dat we heel hoog gescoord hebben op klanttevredenheid. Via Trustpilot kunnen al onze klanten op onze website een beoordeling over ons achterlaten. Dat is dus behoorlijk met de billen bloot en af en toe bijzonder confronterend! De target was om op de laatste dag van het jaar op een gemiddelde beoordeling van 8,4 te staan. En dat is gehaald, een super prestatie van het hele team! De beloning is dat iedereen nu een Leapp fiets krijgt, goed voor het milieu, gezond en gewoon een product waar iedereen iets mee kan.
 Ten aanzien van het bedrijfsresultaat kan ik zeggen dat we dit jaar uit zullen komen op een omzet boven de 7 miljoen. We zullen doorgroeien van nu 27 werknemers, naar 45 aan het einde van het jaar en we gaan van de huidige 3, naar 6 Leapp stores in Nederland voor het einde van het jaar.

6. Is er contact met Apple over winkeluitstraling et cetera of juist niet?

De uitstraling, het concept en de locaties van de Leapp stores bedenken we zelf. Uiteraard sluit dit aan bij de uitstraling van de producten van Apple. Er zijn inmiddels diverse mensen bij Leapp werkzaam die voorheen bij Apple of binnen 1 van de Apple Premium Resellers in Nederland werkzaam zijn geweest. Zo ook onze operationeel manager Job Pijpers. We zijn in de gelukkige positie geweest dit soort mensen aan ons te verbinden en halen op die manier veel kennis binnen over de retail gedachte van Apple.


7. Waarom exclusief voor 2e hands Apple gekozen? Volgen er meer merken in de toekomst, denk je?

Voorlopig inderdaad alleen Apple om alle bovengenoemde redenen. Maar, ik zeg nooit nooit dus wie weet welk merk er in de toekomst nog volgt.

8. Gaan jullie Leapp uitrollen buiten Nederland?

De plannen hiervoor staan nog in kinderschoenen maar zijn wel concreet. Hierover op korte termijn meer!


9. Misschien nog ander nieuws over Leapp te melden?

Het belangrijkste en nog niet eerder verspreide nieuws op dit moment is dat we op 22 februari onze leapp Store in Den Haag openen! Ik kijk daar erg naar uit, het is erg leuk om daar naartoe te werken en ook steeds weer erg spannend of we ook daar onze doelgroep goed en op onze manier kunnen bereiken. We zijn ook nog steeds op zoek naar goede collega’s om ons team in de Haag te versterken dus schroom niet en mail!


Rogier van Camp

Dit is het negende interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail.

Eerder publiceerden wij:

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar contentmanager Peter van Woensel Kooy via retail@marketingtribune.nl




 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken