Dedain Louise Fresco voor moestuinvrouwtjes stuit op kritiek

Dedain Louise Fresco voor moestuinvrouwtjes stuit op kritiek
  • Food-en-retail
  • 29 jan 2014 @ 12:15
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFoodKwaliteit

Louise Fresco wordt per juli 2014 benoemd tot de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur van de Wageningen Universiteit, de landelijke 'food university'. Momenteel is ze nog hoogleraar duurzame ontwikkeling aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is ze commissaris bij de Rabobank en Unilever. Haar komst naar Wageningen in combinatie met haar eigenaardige opmerkingen over 'moestuinvrouwtjes' roept vragen op.

Met de benoeming van Fresco (1952) keert de ravisssante hoogleraar terug op op haar oude nest. Zij studeerde er eerder tropische landbouw, promoveerde er en was er van 1990 tot 1997 hoogleraar. Behalve via academische publicaties en in debatten, deelde zij haar meningen veelvuldig in de media maar ook in drie romans. Dat leidt tot kritische observaties vanwege haar aanstaande benoeming in Trouw, in Profiel Louise Fresco door Kees de Vre: 'alles wat haar kijk op vooruitgang belemmert, wordt nogal badinerend weggezet.'

Belangenverstrengeling
De Vre noemt haar laatste boek met name. 'In Hamburgers in het Paradijs wordt de populaire moestuinvrouwtjes naieve romantiek verweten. Ook de stedelijke elite met haar hang naar vergeten groenten en de ophemeling van de boerenkeuken krijgen met het etiket "culinair snobisme" onder uit de zak. Kennelijk is de opkomst van mensen die voortaan willen weten wat zij in hun mond stoppen en daarmee het heft in eigen hand nemen bedreigend. Niet alleen voor de voedingsindustrie, maar ook voor de wetenschap die daarmee samenwerkt.'
Point taken. Zij volgt Aalt Dijkhuizen op. Fresco zal haar commissariaat bij de Rabobank opgeven, dat bij Unilever bekleedt ze tot voorjaar 2015.
(PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken