Quinoa-tekort treft Lassie, commerciële kansen
- Food-en-retail
- 8 jan 2014 @ 09:30
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - TussenhandelFood
- 8 jan 2014 @ 09:30
- Redactie Food en Retail
Foodfabrikant Lassie kan Nederlandse supermarkten op dit moment niet voorzien van pakken quinoa. Reden is een forse toename van de vraag naar het pasta- en rijstalternatief op de wereldmarkt in combinatie met een beperkte oogst. Overigens blijkt de plant ook in Nederland te kunnen groeien, maar niemand duikt in dit enorme gat in de markt.
Lassie levert aan verschillende Nederlandse retailers quinoa (zie afbeelding verpakking hieronder), zoals Albert Heijn en Jumbo. 'En als we wat binnenkrijgen dan is het meteen uitverkocht', zegt Frank van der Maden van Lassie op de NOS. 'Wij proberen het dan eerlijk te verdelen over onze klanten. Er is een beperkte oogst en daar moet je het mee doen.' Bij leverancier Terrasana is de adviesprijs voor een halve kilo in een jaar tijd meer dan verdubbeld, van €3,95 naar €7,95, meldt Distrifood.
Marqt en Ekoplaza
Ook Marqt en Ekoplaza moeten nee-verkopen. In korte tijd werd quinoa zeer populair in Nederland en omstreken. De zaden van de plant quinoa lijken op graankorrels en worden ook op die manier in de keuken gebruikt. Veel mensen eten het als gezonde vleesvervanger. Net als granen valt quinoa daarom in 'vak 2' van de Schijf van Vijf van het Voedingcentrum. Dit is het vak waar brood, aardappelen, rijst, pasta, couscous en peulvruchten onder vallen. Quinoa kan dienen als vervanger van rijst of couscous. Quinoa is rijk aan eiwitten, vitamine B2 en E en mineralen als ijzer, koper en magnesium.
Jaar van de quinoa
2013 was volgens sommigen 'Het internationale jaar van de quinoa'. 'Quinoa is hip. Ik geef het maar even door, speciaal voor die ene lezer die de afgelopen tijd onder een steen heeft geleefd en/of nog nooit een boek van Yotam Ottolenghi in handen heeft gehad. Het spul is al een tijdje bezig een cultstatus te verwerven onder culinairen. En nu is 2013 door de FAO uitgeroepen tot ‘Het Internationale Jaar van de Quinoa', schreef Janneke Vreugdenhil in de NRC. De consumptie van quinoa is in de jaren voorafgaand aan 2013 al sterk toegenomen. Zozeer zelfs, dat de prijs van dit voedsel in Peru en Bolivia is verdrievoudigd. Met als gevolg dat de lokale bevolking het steeds moeilijker krijgt om voor hun basisvoedsel te betalen. De Europese vraag is volgens de Verenigde Naties de afgelopen tien jaar verdrievoudigd.
Enorme kansen
De soort komt als adventief voor in Nederland. Ondanks de enorme internationale vraag is echter nog niemand zo slim Nederlandse quinoia in massaproductie te nemen. Er is ook kritiek op de wonderplant. Zo was er eerder dit jaar gesteggel over het EKO-keurmerk dat Lassie zonder controle zou hanteren. 'Het is het populairste product in ons Wereldgranen-assortiment', vertelde Frank Dechering, commercieel directeur van Lassie in Trouw. 'Er is zoveel vraag dat we een tekort aan quinoa vrezen." Een keurmerk op de verpakking helpt volgens Dechering: "Wij spelen daarmee in op een trend. Biologisch is gewild.' In eerste instantie wist Dechering niet waar de quinoa van Lassie vandaan komt. 'Ik zou dat moeten uitzoeken.' Na twee dagen heeft hij het antwoord. 'Onze quinoa komt uit Peru. Wij zijn daar zelf nooit naartoe gereisd. Wij hebben daar onze plaatselijke leveranciers.'
Gesteggel over EKO-keurmerk Lassie
Volgens Jan Jaap Brugman, hoofd certificering van 'Skal' dat biologische producten controleert, wordt het keurmerk op de Lassie-pakken wel degelijk nagegaan. 'Maar', zegt hij, 'de teelt staat onder controle van lokale instanties.' Welke weet hij niet. 'Er zijn veel verschillende organisaties in Zuid-Amerika, ik ken ze niet allemaal. Zij controleren ieder jaar of de regels voor biologische landbouw worden nageleefd en sturen bij de export een certificaat mee. Wij controleren die certificaten bij aankomst in Nederland. Ook testen we af en toe het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen met een steekproef. Of dat bij quinoa weleens is gebeurd weet ik niet.'
Kritiek op quinoia
Hoe kan het dat alle quinoa in Nederland wordt verkocht met een biologisch keurmerk, vraagt Trouw, terwijl in Peru 90 procent niet biologisch is verbouwd? Brugman: 'Ik begrijp de zorg, maar alle schakels in het exportproces worden gecontroleerd. Dat is alles wat ik erover kan zeggen.' Het is niet de enige kritiek die op quinoia weerklinkt. In de gerespecteerde krant The Guardian wordt bijvoorbeeld betoogd dat mogelijk niet iedere vegetarier bestand is tegen quinoia en het verhaal waarop het wordt gewonnen. Echter vergeleken met dierlijk voedsel zou quinoia elke test weerstaan. Meer eigen kweek in Nederland zou zowel economisch, ethisch als volksgezondheidstechnisch vele voordelen kunnen bieden. En kan Lassie weer leveren. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- NRC
- MVO
- gat in de markt
- Skal
- AH
- EkoPlaza
- quinoia
- Trouw
- Jumbo
- quinoa
- vleesvervanger
- import
- Nederland
- graan
- kansen
- Bolivia
- Lassie
- duurzaam
- consumptiepatroon
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing