AH bij waardevolste retailmerken Europa

AH bij waardevolste retailmerken Europa
  • Food-en-retail
  • 22 apr 2014 @ 12:04
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

Volgens het ‘Best Retail Brands 2014’ onderzoek van merkenadviesbureau Interbrand is het Albert Heijn merk 866 miljoen dollar waard. Hiermee is het merk een van de meest waardevolle retailmerken in Europa, met een 26ste positie. Wereldwijd is Walmart het meest waardevolle retailmerk, in Europa is dat H&M. Het rapport van Interbrand onderzoekt de merkwaarde van retailers en rangschikt deze per regio (Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Azië-Pacific en Europa) op basis van hun merkwaarde. Hier de top 10 en de achtergronden, plus link naar het complete rapport.

Opvallend is dat Albert Heijn, op plaats 26 met een merkwaarde van 866 miljoen dollar, als enig Nederlands bedrijf is terug te vinden in de top 50 van Europa’s meest waardevolle retailmerken. 'De kracht van het Albert Heijn merk is opmerkelijk', zegt Patrick Stal, managing director van Interbrand Amsterdam. ‘De hoge merkwaarde van AH is het resultaat van de sterke authenticiteit van het merk en de jarenlange investering in innovatie om relevant te blijven voor de doelgroepen. Ook in de toekomst zal Albert Heijn hierin leidend moeten blijven en zal het merk moeten kijken naar een versterking van zijn onderscheidend vermogen in een steeds scherper concurrerendere markt. Dit moet gefundeerd zijn in een heldere en intern begrepen merkpropositie die ook in de toekomst het anker voor merkkracht zal vormen.'

Opmerkelijk is dat de Europese ranglijst door twee Zweedse bedrijven, H&M (USD $18.168) en IKEA (USD $13.818), wordt aangevoerd. In Latijns Amerika is Natura (USD $3.156) de nummer 1 en in Azië-Pacific is dat Woolworths (USD $4.948). Een overzicht van de Best Retail Brands in Europa: http://www.interbrand.com/en/BestRetailBrands/2014/regional-tables/best-retail-brands-europe-rankings.aspx.

Top 10 meest waardevolle Europese retailmerken 2014
# Merk Land van herkomst Merkwaarde in miljoenen (USD)

1 H&M Zweden $18.168
2 IKEA Zweden $13.818
3 Zara Spanje $10.821
4 Carrefour Frankrijk $10.299
5 Tesco Verenigd Koninkrijk $9.042
6 M&S Verenigd Koninkrijk $5.633
7 Auchan Frankrijk $3.697
8 Boots Verenigd Koninkrijk $3.376
9 Aldi Duitsland $2.940
10 Sephora Frankrijk $2.143
(...)
26 Albert Heijn Nederland $866

Trends en mogelijkheden in Europa
Het rapport benadrukt de kansen die voor merken ontstaan doordat de online verkoop in Europa zich doorzet en dat deze inmiddels goed is voor rond de 5 procent van de totale verkoop binnen de Europese detailhandel. Een andere trend in Europa is de ‘drive-through hypermarket’ zoals de AH to go in Nederland: een geheim wapen voor de voedseldetailhandel om omzet te beschermen en de kracht van het merk verder te versterken. In de Verenigde Staten wordt de Walmart To Go inmiddels naar Europees voorbeeld uitgerold.

Uitdagingen: Digitaal een vereiste en klant blijft koning
Europese merken zullen moeten blijven investeren om te profiteren van de ‘omnichannel’ revolutie en zullen hard moeten werken om ervoor te zorgen dat de technologische convergentie ten goede komt van de consument en van hun off- en online tevredenheid. 'Klant blijft dus koning en merkrelevantie de sleutel tot zijn rijk. Digitaal is een vereiste. Digitaal moet strategisch worden gebruikt en moet ervoor zorgen dat elk verschillend onderdeel van het verkoopproces bijdraagt aan een overtuigende en consistente winkelervaring voor de klant. Retailers zullen klantendata moeten gaan gebruiken om de consument echt goed te begrijpen en om daarmee hun ‘boodschappenreis’ probleemloos te laten verlopen met merken die relevant en authentiek voor de consument zijn', aldus Stal. (PvWK)

Lezers van MarketingTribunes Food&Retail kunnen hier het hele onderzoeksrapport inzien.

Over Interbrand
Interbrand, opgericht in 1974, en sinds 1994 in Amsterdam gevestigd, is vandaag de dag één van ’s werelds grootste merkenadviesbureaus met bijna 40 kantoren in 29 landen. 'De unieke combinatie van rigoureuze strategie en analyse met design van wereldklasse stelt Interbrand in staat zijn klanten te helpen bij het creëren en managen van merkwaarde over alle raakvlakken en in alle markten. Interbrand krijgt alom erkenning voor het Best Global Brands rapport, de ultieme gids voor de top-100 meest waardevolle merken ter wereld alsook voor zijn Best Global Green Brands rapport waarin het verschil wordt blootgelegd tussen perceptie en prestatie van een merk ten aanzien van duurzaamheid. Interbrand is eveneens de drijvende kracht achter brandchannel.com, bekroond met een Webby-award en een bron van inspiratie op het gebied van marketing en merken', aldus Interbrand zelf.
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken