10 mei protest-manifestatie tegen intensieve veehouderij en megastallen: 'We zijn het MEGA zat'
- Food-en-retail
- 8 mei 2014 @ 14:43
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMVO
- 8 mei 2014 @ 14:43
- Peter van Woensel Kooy
Waar andere retailplatforms zich beperken tot berichtgeving over en namens de industrie, belichten wij hier ook graag wat er onder consumenten speelt en welke trends relevant zijn onder hen. In het kader van het toenemend 'voedselbewustzijn' onder Nederlandse consumenten, viel onze aandacht op de manifestatie die aanstaande zaterdag 10 mei 2014 op de Dam in Amsterdam wordt gehouden, onder de naam 'We zijn het MEGA zat'.
Op het Amsterdamse Museumplein is momenteel een foto-expo te zien, waaruit af te leiden is dat het voor consumenten nauwelijks zichtbare productieproces van vlees en vis niet altijd even smakelijk is. Je zou er haast vegetarisch van worden. Een kantelend beeld ten aanzien van vlees- en visproductie lijkt een kwestie van tijd, nu deze beelden steeds vaker naar buiten komen en de consument zich realiseert een verschil te kunnen maken, door diervriendelijk in te kopen. Zo barbaars hoeft het ook weer niet. De manifestatie op de Dam lijkt van deze bewustwording een exponent.
Eet geen dierenleed
'Wij staan op tegen de intensieve veehouderij en megastallen. De indrukwekkende protestmars zal niet ontbreken', aldus de organisatie, die zich gesteund weet door grote belangenpartijen. Groen rechts is nog niet officieel vertegenwoordigd, want kent ook nog geen eigen partij, maar wie in de hoofdstedelijke 'vegan'-eethuisjes om zich heenkijkt, zoals NRC Weekend onlangs over twee pagina's signaleerde, leert dat ook deze groep voedselbewusten stevig groeit. 'Eet geen dierenleed', zoals de groen rechtse media-ondernemer Jort Kelder (Vice) al enige jaren proclameert. Groen liberale cabaretier Youp van 't Hek zet zich in voor Varkens in Nood. Vegan is in, fabrieksmatig en onverantwoord en onzichtbaar geklooi met massa-vlees en -visproductie raakt uit. mede dankzij de voedselschandalen en veeziektes van de afgelopen decennia. Bedrijven als Unilever en The Dutch Weedburger experimenteren intussen met algen en zeewier als ruim voorradige en goedkope vleesvervanger. De Vegetarische Slager gooit steeds hogere ogen en ziet zijn omzet door het dak gaan. Kortom, er is iets aan de hand. Hieronder de begeleidende film voor 10 mei. Voor meer info over de 'We zijn het MEGA zat'-manifestatie en de organisatoren klik hier. (PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- biologisch
- Unilever
- algen
- vlees
- vis
- Vegetarische Slager
- EKO
- dierenleed
- ophokken
- zeewier
- megastallen
- groen rechts
- MVO
- kip
- weedburger
- varken
- bio-industrie
- intensieve veehouderij
- diervriendelijk vlees
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing