10 mei protest-manifestatie tegen intensieve veehouderij en megastallen: 'We zijn het MEGA zat'

10 mei protest-manifestatie tegen intensieve veehouderij en megastallen: 'We zijn het MEGA zat'
  • Food-en-retail
  • 8 mei 2014 @ 14:43
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMVO

Waar andere retailplatforms zich beperken tot berichtgeving over en namens de industrie, belichten wij hier ook graag wat er onder consumenten speelt en welke trends relevant zijn onder hen. In het kader van het toenemend 'voedselbewustzijn' onder Nederlandse consumenten, viel onze aandacht op de manifestatie die aanstaande zaterdag 10 mei 2014 op de Dam in Amsterdam wordt gehouden, onder de naam 'We zijn het MEGA zat'.

Op het Amsterdamse Museumplein is momenteel een foto-expo te zien, waaruit af te leiden is dat het voor consumenten nauwelijks zichtbare productieproces van vlees en vis niet altijd even smakelijk is. Je zou er haast vegetarisch van worden. Een kantelend beeld ten aanzien van vlees- en visproductie lijkt een kwestie van tijd, nu deze beelden steeds vaker naar buiten komen en de consument zich realiseert een verschil te kunnen maken, door diervriendelijk in te kopen. Zo barbaars hoeft het ook weer niet. De manifestatie op de Dam lijkt van deze bewustwording een exponent.
 

Eet geen dierenleed
'Wij staan op tegen de intensieve veehouderij en megastallen. De indrukwekkende protestmars zal niet ontbreken', aldus de organisatie, die zich gesteund weet door grote belangenpartijen. Groen rechts is nog niet officieel vertegenwoordigd, want kent ook nog geen eigen partij, maar wie in de hoofdstedelijke 'vegan'-eethuisjes om zich heenkijkt, zoals NRC Weekend onlangs over twee pagina's signaleerde, leert dat ook deze groep voedselbewusten stevig groeit. 'Eet geen dierenleed', zoals de groen rechtse media-ondernemer Jort Kelder (Vice) al enige jaren proclameert. Groen liberale cabaretier Youp van 't Hek zet zich in voor Varkens in Nood. Vegan is in, fabrieksmatig en onverantwoord en onzichtbaar geklooi met massa-vlees en -visproductie raakt uit. mede dankzij de voedselschandalen en veeziektes van de afgelopen decennia. Bedrijven als Unilever en The Dutch Weedburger experimenteren intussen met algen en zeewier als ruim voorradige en goedkope vleesvervanger. De Vegetarische Slager gooit steeds hogere ogen en ziet zijn omzet door het dak gaan. Kortom, er is iets aan de hand. Hieronder de begeleidende film voor 10 mei. Voor meer info over de  'We zijn het MEGA zat'-manifestatie en de organisatoren klik hier. (PvWK)

Het programma



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken