Retailers starten jacht op afhaalpunten

Retailers starten jacht op afhaalpunten
  • Food-en-retail
  • 19 mei 2014 @ 09:48
  • 21032 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebwinkelFood

Distrifood schreef recent dat de branche aan de vooravond staat van een jacht op afhaalpunten. Daarmee lijkt de strijd om de beste locatie van de supermarkt zich te verplaatsen naar de beste locatie voor afhaalpunten. Maar terwijl vrijwel alle spelers grote plannen hebben, stoppen de eerste er ook alweer mee, stelt Edwin Palsma van Food for Food.

'Superdirect is gestopt met zijn testwinkel in Eindhoven. Daar waar in het recente verleden nog gesproken werd over uitbreiding naar honderden punten, kunnen klanten sinds 1 mei geen gebruik meer maken van het afhaalpunt. Over de achterliggende reden wordt niks gezegd, maar het kan vrijwel niet anders dan dat de omzet simpelweg te laag is. En dat verbaast mij niet. Een afhaalpunt neerzetten is namelijk iets heel anders dan een nieuw merk of formule neerzetten. Een merk dat consumenten kennen, weten te vinden en kan binden. En een merk dat echt relevant is omdat het een daadwerkelijk probleem van de consument weet op te lossen.
In dat opzicht heb ik hogere verwachtingen van bestaande retailformules of van onafhankelijke afhaalpunten die samenwerken met verschillende formules. Zij hebben de klanten al en kunnen met afhaalpunten hun service voor klanten nog verder verbeteren.
Of afhaalpunten de retailverhoudingen drastisch gaan veranderen valt nog te bezien. Uit het Consumentonderzoek 2013 van Deloitte mogen we opmaken dat consumenten nog niet heel erg warm lopen voor online boodschappen en nog steeds een grote voorkeur hebben voor thuisbezorgen. Maar dat kan slechts een kwestie van tijd, gewenning en aanbod zijn.
De reden waarom retailers nu zo vol zijn van afhaalpunten heeft denk ik te maken met twee zaken. Ten eerste is Albert Heijn nu echt gas gaan geven met zijn online strategie en zijn de concurrenten bang om achter te blijven. Ook omdat in de online wereld toch vaak blijkt dat ‘de winner takes it all’. Daarnaast kunnen afhaalpunten en de daarmee geassocieerde klantenservice wellicht het verschil met de Lidl’s van deze wereld weer wat vergroten.
Hoe de online strategieën en daarmee de afhaalpunten verder uitkristalliseren zal nog moeten blijken. Iedereen is of gaat er in ieder geval mee experimenteren en daarmee belooft het een hete zomer te worden voor de retail, ook online', aldus Palsma.

(bron: Food for Food)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken