Wakker Dier hekelt Albert Heijns nieuwe 'Flopkip'
- Food-en-retail
- 20 mei 2014 @ 09:22
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - PRFood
- 20 mei 2014 @ 09:22
- Redactie Food en Retail
Wakker Dier stapt naar de Reclame Code Commissie vanwege consumentenmisleiding van Albert Heijn. De gisteren gelanceerde 'nieuwe Hollandse Kip' is volgens de Dierenbescherming een stap in de goede richting. Volgens Wakker Dier is deze nieuwe AH-kip echter noch verantwoord, noch een kip die onder goede levensomstandigheden leeft. 'In werkelijkheid gaat het om een kip die met 19 andere op een vierkante meter in een dichte stal wordt gehouden en drie dagen langer leeft dan de plofkip.' De foodmarketeers en hun bedrijf doen zo aan greenwashing, stelt Wakker Dier.
Wakker Dier bestempelt de nieuwe AH kip waarover MarketingTribune direct berichtte als ‘flopkip’, naar eigen zeggen mede omdat het dezelfde letters heeft als plofkip, waardoor er – net als voor de plofkip zelf – nauwelijks iets verandert. 'Het greenwashen van nieuwe plofkipvarianten is begonnen: twee weken geleden nog betrapten we Dirk en Dekamarkt hierop en nu Albert Heijn. Supermarkten moeten hiermee ophouden, en hun energie steken in het omschakelen naar kip die bewezen diervriendelijker is: kip met minimaal 1 Beter Leven ster', aldus de dierenactivisten, die wijzen op de afspraken met het CBL.
'Wassen neus'
De Nederlandse supermarkten verklaarden in 2013 (zie CBL persbericht en advertentie) dat de plofkip niet meer van deze tijd is, en zo snel mogelijk vervangen moet worden door een diervriendelijker alternatief dat zij ‘kip van morgen’ noemen. Wakker Dier: 'Deze belofte stelt helaas weinig voor: uiterlijk in 2015 willen zij een kip in het schap die wat extra stro en uren rust krijgt in dezelfde dichte stal, met maximaal 19 in plaats van 21 kippen op een vierkante meter leeft en verantwoorde soja gevoerd krijgt. Uiterlijk in 2020 krijgt deze kip er drie levensdagen bij en groeit zij iets langzamer. Helaas stopte Albert Heijn al haar energie niet in de sterkip, maar in een flopkip.'
Greenwashing
Albert Heijn brengt de Kip van Morgen nu met de naam Hollandse Kip en woorden over verantwoord vlees en goede levensomstandigheden. Op de presentatiefilm in een megastal is noch daglicht noch een groene grasspriet te zien. Woorden die volgens Wakker Dier absoluut niet thuis horen op deze kip. 'Supermarkten Dirk en Dekamarkt legden de afgelopen weken ook een nieuwe kip in het schap: de Kies Bewust kip, met de woorden erop: “met respect voor mens, dier en milieu”. Deze kip voldeed enkel nog aan de 2015 normen (zoals hierboven beschreven). Onder druk van Wakker Dier hebben Dirk en Dekamarkt snel de misleidende sticker verwijderd.'
Toenemend gestunt met plofkip
Wakker Dier signaleert dat supermarkten méér zijn gaan stunten met plofkip. 'Albert Heijn liet de grootste stijging zien met een verdubbeling in plofkip-stunts. Dat gedrag staat haaks op de bewering dat ze deze kip zelf al als niet meer passend bij deze tijd bestempelden.' Een belangrijk probleem vindt Wkker Dier het kiloknallen en de prijsoorlog tussen retailers. De voedselveiligheid maar ook het dierenwelzijn komen hierdoor in de knel. 'Leveranciers komen door afnemende winstmarges onder steeds grotere druk te staan', stellen de activisten, die op grond van de berichtgeving constateren dat Albert Heijn de komende tijd ook nog gewoon plofkip blijft verkopen.
Meer betalen
Al eerder weerklonk scepsis over de 'Kip van Morgen'. Onlangs werd er nog gedemonstreerd tegen megastallen. De stappen vooruit lijken veel consumenten niet snel genoeg te gaan. Vorige kerst bleek uit onderzoek al meer de helft van de Nederlanders best een deel van het kerstmenu zonder vlees of vis te willen eten. In februari 2014 kondigde Iglo op MarketingTribune aan uit al zijn maaltijden de kip te schrappen, behalve uit soep. Flexitariërs en vegans vormen een groeiende groep, die graag meer betalen voor verantwoorde producten.
(PvWK, bronnen: MT, AH en pb Wakker Dier)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- protest
- PR
- AH
- greenwashing
- CBL
- flexitarier
- vegan
- plofkip
- Dirk
- Albert Heijn
- Jumbo
- Wakker Dier
- eco
- pluimvee
- flopkip
- megastallen
- MVO
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing