[Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - organisator Vondelpark 150 jaar Festival

[Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - organisator Vondelpark 150 jaar Festival
  • Food-en-retail
  • 13 jun 2014 @ 07:00
  • 23394 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementMarketing

In het 28ste deel uit een serie van 100 van onze rubriek Ondernemer van de Week -over opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Jan Kienhuis, voorzitter Vrienden van het Vondelpark, die komend weekend met zijn team en stadsdeel Zuid tienduizenden mensen op de been brengt voor het Vondelpark Festival. Hiervoor wordt samengewerkt met food&retailmerken als Heineken, Albert Heijn en Ben&Jerry's.

1. Stel je zelf graag even voor.
Mijn naam is Jan Kienhuis en ik ben voorzitter van de vereniging Vrienden van het Vondelpark. Een vereniging die al 25 jaar bestaat en zich inzet voor een evenwichtig gebruik van het park om het zo een groene oase te laten zijn en blijven. Natuurlijk niet fulltime, dagelijks ben ik de CEO van Epiphany, een marketing consultancy in Amsterdam, New York en Buenos Aires. 

2. OK, de Vondelpark-verjaardag case, er komt een voor Amsterdam bijzondere viering aan van het 150-jarig bestaan. Kun je ingaan op het hoe en waarom van deze operatie en wat er gaat gebeuren?
Dit jaar vieren wij het feit dat het Vondelpark 150 jaar geleden is opgericht door een bijzondere groep families die allemaal een stuk grond hiervoor beschikbaar hebben gesteld. Dit is aanleiding voor een feest maar niet zomaar met wat slingers en taart. Als bestuur wilde we inhoud geven aan het feest. Het park trekt elk jaar ruim twaalf miljoen bezoekers en heeft als vrijplaats voor iedereen een internationale allure verworven. Amsterdammers, Nederlandse en buitenlandse toeristen, demografisch divers, van vele kleuren, sociale achtergronden en culturele profielen genieten allemaal van het park op hun eigen manier. Het Festival is een hommage aan die diversiteit.
Het idee is dat de feestelijkheden voor de dag worden aangereikt, maar dat de echte flavour komt van de bezoekers zelf. Daarom is het park opgedeeld in gebieden. Eén gebied is speciaal voor kinderen, Een ander gebied voor hondenbezitters, Weer een ander gebied is voor klassieke muziek, een mega-bootcamp, een grootschalige picknick en er zijn optredens in het Openluchttheater. Het programma op 14 juni is veelzijdig en voor elke ‘gebruiker’ van het park, Voor jong of oud, sportief of cultureel wordt er iets georganiseerd. Want dat is wat we vieren: de vrijheid om van deze bijzondere groene plek jouw eigen plek te maken.

3. Werken de Parkvrienden hiervoor met bureaus? Wat ging er goed en eventueel minder?  
We hebben KingCanary geselecteerd om ons bij de organisatie te helpen. Een bureau dat wat ons betreft onderscheidende creativiteit weet te combineren met een geweldig sterke uitvoering. Marc Pos is een gerenommeerd regisseur maar heeft aan ons bewezen dat hij als Festival directeur niet minder tot zijn recht komt. Door de ogen van Marc konden we het Festival bij wijze van spreken al zien. Gitta, Janine en Martijn en de rest van zijn team gaven ons het vertrouwen dat het er ook komt. Het merk ‘Vondelpark’ is wat iedereen het merk wil laten zijn. Juist dat snappen ze en dit maakt onze samenwerking zo goed. 

4. Is de charity-markt als het gaat om ondersteuning van parkgroen een ingewikkelde, licht graag toe?
Uit onderzoeken en bijeenkomsten met leden blijkt steeds opnieuw dat mensen zich heel erg verbonden voelen met het park. Helaas vertaalt zich dat nauwelijks in de bereidheid ook een persoonlijke bijdrage te leveren. Gebruikers en bezoekers vinden het geheel normaal dat het park zo goed onderhouden is. Samen met bureau KesselsKramer hebben we met een campagne in het park een eerste stap gezet in een structurele gedragsverandering. Er is gekozen voor een kabouter en de onderliggende communicatie dat deze echt niet bestaat. De campagne is een groot succes en vraagt om een vervolg.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?! 
We hebben dit jaar heel wat hulp gekregen van bedrijven. Zo verzorgt de Albert Heijn tijdens het Festival een gratis lunch aan buurtbewoners, deelt Ben&Jerry's deelt ijs uit en Heineken maakt 'Urban Art' zichtbaar in het park. Maar ook andere bedrijven en de Postcodeloterij hebben ons met raad en daad bijgestaan. Buitengewoon zijn de ruim 60 vrijwilligers die ons helpen er een geweldig Festival van te maken.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Wat ons betreft komt er voortaan een dag in het jaar een benefiet Festival zodat wij alle andere dagen allemaal kunnen blijven genieten van een geweldig Vondelpark.

7. Nog ander nieuws over het Vondelpark en de Vrienden van het Vondelpark te melden?
Je kunt tegenwoordig Vriend worden via onze website. Liefde voor het Vondelpark is vooral ook een kwestie van doen!
 

Kijk voor het hele programma op www.vondelparkfestival.nl/

tekst: Peter van Woensel Kooy

Zie hieronder de links naar eerdere interviews



Jan Kienhuis, voorzitter Vrienden van het Vondelpark en ceo Epiphany


Het Vondelpark

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] - Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] -  Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] - Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] -  Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] - Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl

 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken