Moslim besteedt meer in retail tijdens ramadan

Moslim besteedt meer in retail tijdens ramadan
  • Food-en-retail
  • 4 jul 2014 @ 14:40
  • 17142 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementFood

Moslims besteden rond de vastenmaand ramadan vijftig procent meer aan levensmiddelen dan normaal. Supermarkten incasseren een deel van deze meeromzet, verschillende retailers haken in met een speciaal ramadan-assorti. 'Mensen met een hongerige maag kopen veel meer en koken meer dan ze opkunnen.'

Dat blijkt uit onderzoek van het bureau Motivaction dat naar de uitgavenpatronen keek van zeshonderd moslims in de vier grote steden. Normaal geven zijn €90 per week uit aan food, rond de ramadan loopt dit gemiddeld op naar €135. Moslims geven ongeveer de helft van hun budget uit in reguliere supermarkten, de andere helft bij gespecialiseerde etnische winkels, meldt Distrifood. Supermarkten sluiten met hun assortiment handig aan op de behoeften van moslims die deze maand de ramadan houden. Albert Heijn verkoopt in 253 filialen in tijdelijke schappen onder meer dadels, vijgen en bladerdeeg. Jumbo speelt in met op ramadan ge-ente recepten met producten die de keten standaard aanbiedt, signaleert de Financiële Telegraaf. 'Het verbaast mij allemaal helemaal niet. Het is echt een familiefeest, waarbij er veel bezoek komt en moslims wat luxer en rianter koken', zegt Ahmed Ait Moha van Motivaction in deze krant. 'Bovendien blijkt uit ons laatste onderzoek dat mensen met een hongerige maag boodschappen doen, en daardoor veel meer kopen en koken dan ze opkunnen.'
Meer en meer retailers spelen in op speciale momenten van 'nieuwe culturen', omdat hier eenvoudigweg extra omzet mee te scoren valt. (PvWK)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken