Recipay betaalt voor delen recepten met foodmerken

Recipay betaalt voor delen recepten met foodmerken
  • Food-en-retail
  • 10 jul 2014 @ 15:15
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebMerkenFood

Recipay.com is – na de introductie in Frankrijk – nu gelanceerd in Nederland. Op het internetplatform delen consumenten hun favoriete recepten en ze verdienen daar direct geld mee. Op de site staan aanbiedingen van foodmerken, met het verzoek aan gebruikers om er een lekker recept bij te bedenken. Bij elke aanbieding staat een beschrijving aan welke eisen het gerecht moet voldoen. Recipay.com slaat met dit platform een brug tussen consumenten en foodmerken.

Gebruikers kiezen één (of meer) van de producten, creëren met dit product een gerecht en delen hun recept op Recipay.com. Tenslotte ondergaat iedere inzending een kwaliteitscheck, waarna de thuiskok voor een goedgekeurd recept wordt uitbetaald in euro’s. Het Recipay-concept is in 2013 bedacht door twee Franse ondernemers, Victor De Witt en Thierry Bezier-Membrey. In Nederland is Berend van der Laan als country manager aangesteld. Van der Laan: ‘We zijn nu met allerlei merken in Nederland in gesprek.’

Delen en verdienen
Recipay.com is een platform waarop mensen recepten kunnen delen, zoals op veel vergelijkbare receptenwebsites. Van der Laan: ‘Nieuw aan dit concept is dat thuiskoks nu uitbetaald worden voor het insturen en delen van hun recepten. Externe koks checken de recepten die worden ingestuurd én checken het ingestuurde beeldmateriaal op auteursrechten. De enige voorwaarde is dat je kookt met producten van merken die op de site worden aangeboden. Dit zijn toegankelijke en makkelijk verkrijgbare merken zoals Patak’s, Riso Gallo, Al’fez en Verstegen. Een recept met een foto van het eindresultaat wordt beloond met tien euro. Wanneer de gebruiker van meerdere stappen in het kookproces foto’s maakt, levert een recept vijftien euro op.’ Naast dat gebruikers er bijverdiensten aan overhouden, zorgt het delen van recepten – en van de merken - voor een grote verspreiding van de keukencreaties onder een breed publiek.

Marketingtool
Van der Laan: ‘Enerzijds kunnen keukenprinsen, hobbychefs en beginnelingen via Recipay makkelijk geld verdienen. Anderzijds kunnen merken met deze nieuwe marketingtool op een interactieve wijze consumenten betrekken bij het merk en op een authentieke manier adverteren. In Frankrijk is dit nieuwe concept al een groot succes. Daar verdienen sommige hobbykoks substantiële bedragen met hun recepten. Nu kunnen ook de Nederlandse thuiskoks aan de slag. Voor voedingsmerken biedt Recipay kansen op het gebied van marketing en reclame. Via verrassende en lekkere recepten leert het publiek de producten van merken beter kennen en op creatieve wijze toe te passen. We willen dat merken meer in dialoog treden met gebruikers. Dat is een betere manier van adverteren.’

User generated content
Recipay is gebaseerd op gratis toegankelijke user generated-content. Dat houdt in dat bezoekers zelf de inhoud van de website aanleveren en daarnaast direct en indirect ook zorgen voor de verspreiding. De centrale rol van de gebruikers vormt een manier om betrokkenheid en enthousiasme te creëren voor verschillende producten. Door gebruikers te betalen voor content waar een merk vervolgens mee aan de slag kan, snijdt het mes volgens Van der Laan aan twee kanten. Naast de Recipay-website is ook de Recipay-app gelanceerd voor mobiele apparaten, verkrijgbaar via de iOS appstore en android appstore. Recipay is ook te volgen op Facebook.
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken