[Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

[Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica
  • Food-en-retail
  • 15 aug 2014 @ 00:01
  • 29369 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • StrategieProduct

In het 35ste deel uit onze geliefde serie 'Ondernemer van de Week' -over opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met ondernemer Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica, dat intussen internationaal zaken doet en als 'new kid on the block' veel opzien baart. Daarnaast is hij auteur van het net verschenen boek 'Islamic Branding' dat in MarketingTribune met vier sterren is beoordeeld. 'De Islamitische doelgroep is de grootste onontgonnen doelgroep wereldwijd.'


1. Stel je zelf graag voor en vertel wat je binnen El Asira doet?
Mijn naam is Abdelaziz Aouragh ik ben 34 jaar, geboren en getogen in Amsterdam. Ik ben auteur van het boek Islamic Branding - Het Mekka van kansen. Daarnaast ben ik de founder van El Asira. Ik fungeer als CEO en ben dus eindverantwoordelijk voor alles wat binnen El Asira gebeurt.

2. OK, de El Asira case. Kun je ingaan op het hoe en waarom van deze beautycare lijn?
El Asira is ontstaan uit de gedachte een nieuwe categorie op te zetten, die affiniteit heeft met sensualiteit: Sensual Wellness. Bij het ontstaan hiervan was het belangrijk om de branding en communicatie omtrent het El Asira merk volledig toegankelijk te maken voor alle doelgroepen, die niet wensen aangesproken te worden door producten die een meer een platte boodschap hebben. De El Asira beleving is dat het gaat om leisure en lifestyle. De combinatie Sensual Welness en bodycare is iets wat je niet vaak tegenkomt. Daarnaast zijn we geïnspireerd door het 'Arabica 1001 nachten' gevoel. Onze producten passen volledig binnen de levensstijl van bijvoorbeeld moslims.

3. Werken jullie voor de marketing hiervan samen met bureau(s)?  Wat ging er goed en eventueel minder?
We werken heel weinig met bureaus, omdat de meeste kennis vanuit ons zelf moet komen. Een van de bureaus waar we mee sparren is Brand Webbing. Ik ken de managing partner Jorn Moraal goed. Wat er goed is gegaan is dat we de focus leggen op wat de kernwaarden zijn van verschillende doelgroepen en die kernwaarden weten te vinden bind je deze doelgroepen aan je merk. Wat er nog geleerd moet worden door verschillende marketing bureaus hoe zij de Islamitische doelgroep weten te benaderen, daar hebben we in Nederland een grote achterstand mee opgelopen. Terwijl het de grootste onontgonnen doelgroep is wereldwijd. Marketeers in Nederland moeten leren dat het opdringen van hun "marketing cultuur" averechts werkt. Het luisteren naar de doelgroep en deze beter te begrijpen werpt zijn vruchten af. Je moeten er tussen zien te staan. Dat is ook de reden dat ik een nieuwe venture ben gestart, ik zal daar iets meer vertellen bij de volgende vragen.

4. Is de health & beauty markt in Nederland volgens jou een ingewikkelde, licht graag toe? Is jullie specifieke doelgroep een gat in de markt?
Ingewikkeld in de zin dat de categorieën vaak niet duidelijk genoeg zijn en dat er terughoudenheid is bij het innoveren van nieuwe categorieën die beter aansluiten bij de wensen van de consument. Want een ding is duidelijk: de consument verandert zo vaak en zo snel, dat het soms bijna onnavolgbaar is. Dus innoveren in dat gedeelte  is essentieel en heeft zijn voordeel voor de retailer maar ook voor merken. Er wordt inderdaad gezegd dat wij een gat in de markt hebben gevonden vanuit alle hoeken, alleen vergt dit veel energie en geduld om het merk echt daadwerkelijk te laten groeien binnen de doelgroep.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Het resultaat dat ik wil delen is de joint venture met het Duitse beursgenoteerde Beate Uhse. Dit bedrijf klopte aan onze deur 4 weken nadat we met de huidige range en communicatie online gingen. Dus dat ging erg snel. Vervolgens vonden zij het ook tijd om een totaal nieuwe doelgroep te bereiken met een product range die niets met erotiek te maken heeft. Het was ook een van die punten die ons samen heeft gebracht.

6. Hoe gaan jullie verder, uitrol in andere landen? Stenen winkels naast de webshop bijvoorbeeld?
Het is hard werken geblazen we de nieuwe producten af en het is onder andere wachten op de oplevering. Een van onze ambities is om te starten met een concept store in het Midden Oosten. Verder denken we aan de uitrol van het merk in MENA regio en zuid oost Azië.

7. Tenslotte, je schreef ook het boek ‘Islamic Branding’. Waarom moeten marketeers dat lezen en hoe gaat het met de verkoop?
Dit boek is een must voor marketeers! Waarom? Om beter inzicht te krijgen in deze "stille reus", oftewel de moslimdoelgroep, daarvoor moeten zij enige basis kennis hebben van de do's & dont's. Het is het allergrootste onontgonnen doelgroep die nooit is gefaciliteerd. Mede door het boek ben ik een nieuwe venture gestart samen met een art director, strateeg en iemand voor account, zelf doe ik het Islamic Branding gedeelte, om bedrijven te helpen deze doelgroep nationaal en internationaal te bereiken. Inmiddels worden we wekelijks benaderd door multinationals, door bedrijven met concrete plannen. Binnenkort gaan we lanceren en dan iedereen uitgebreid mee lezen. Het boek is erg goed in de smaak gevallen, met name doordat het in "Jip en Janneke-taal" is geschreven, heel simplistisch. Mede daardoor krijgt het boek goede recensies. Ik was zelf erg sceptisch, omdat ik bang was dat het misschien te simpel was geschreven, maar dat blijkt nu juist de kracht van het boek te zijn. Mensen willen niet doodgeslagen worden met analyses, maar met uitleg die zij begrijpen. Volgens de uitgeverij doet het boek goed in verkoopcijfers.
 

In de printeditie van MarketingTribune 13/'14 staat een recensie van het boek Islamic Branding (pagina 9). Kijk hieronder voor de interviews met eerdere [Ondernemers van de week].

tekst: Peter van Woensel Kooy

Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

Enkele productshots:


 
Zie ook: El Asira

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] - Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] -  Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] - Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] -  Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] - Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 

Redactie MarketingTribune

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken