Beeckestijn ziet noodzaak opleiding Omnichannel Retail Marketing
- Food-en-retail
- 4 aug 2014 @ 14:30
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MultichannelMarketing
- 4 aug 2014 @ 14:30
- Redactie Food en Retail
Binnen retail is een aardverschuiving aan de gang. Niet alleen door de economische crisis maar met name ook door het toenemende geweld van online retailers. Reden genoeg voor Beeckestijn Business School om te starten met een post-HBO opleiding Omnichannel Retail Marketing. Directeur én kerndocent Hans Molenaar: ‘Geen enkele retailer kan zich permitteren om niet online actief te zijn. Deze opleiding is keihard nodig! Nu niets doen betekent het einde van het bedrijf.’
Molenaar: ‘We kregen steeds meer vragen van retailers hierover. Er zijn wel online marketing opleidingen maar geen opleidingen die zich richten op het combineren van off-line en online. Het maken van de juiste keuzes is nu cruciaal voor het voortbestaan van veel retailers.’
Van klein tot groot
‘Wij willen retailers helpen kennis op te bouwen en een duidelijke omnichannel strategie te bepalen. De strategie is voor elke retailer weer anders. Niet iedere retailer hoeft direct een webshop op te zetten maar retailers moeten wel digital en social kanalen toevoegen aan hun winkel(s). Als zelfs kleine bakkers dit succesvol kunnen dan is het ons inziens voor iedere retailer mogelijk. Van klein tot groot. Wij willen hen hiermee helpen en zorgen dat ze na de opleiding zowel hun omnichannel kennis vergroot hebben als een duidelijke strategie, plan van aanpak en omnichannel business case in handen hebben waarmee ze direct aan de slag kunnen.’
Twee klassen
Molenaar verwacht dit jaar nog met twee klassen te kunnen starten met elk een kleine 15 deelnemers afkomstig van eenmanszaak tot grote landelijke ketens. ‘Geen enkele retailer zich kan permitteren niet online actief te zijn. Voor sommige is het een service en marketing kanaal en voor andere is het belangrijkste verkoop kanaal. Sommigen kunnen een eigen omnichannel strategie opzetten en andere zullen meer moeten hebben van samenwerking. We zullen uiteraard stilstaan bij de laatste trends, ontwikkelingen en succesvolle cases. Daarnaast besteden we aandacht het veranderende consumenten gedrag, e-category managent, e-commerce maar ook customer service en uiteraard het managen en afstemmen van de verschillende kanalen.’
Duur opleiding
Molenaar: ‘We vinden dat opleidingen niet te lang moeten duren en dat deze naast een drukke baan of winkel te combineren moeten zijn. In totaal zijn er 10 bijeenkomsten gedurende een periode van 3 maanden. De opleiding zal starten in Utrecht en Amsterdam. Bij voldoende vraag uit verschillende regio’s zullen we deze ook in Zwolle, Eindhoven en Rotterdam gaan aanbieden.
Bestaande opleidingen
Molenaar erkent dat er al wel algemene retail en category management opleidingen zijn, maar die zijn volgens hem nog te klassiek en niet toegespitst op omnichannel retail. Molenaar tot slot: ‘Daarnaast bestaan er veel online marketing opleidingen, maar die besteden te weinig aandacht aan e-commerce, customer service en channel management.’
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing