Nieuw zuivelpak Arla tegen verspilling

Nieuw zuivelpak Arla tegen verspilling
  • Food-en-retail
  • 8 aug 2014 @ 14:41
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging designFoodInnovatie

Arla en Melkunie, beide merken van Arla Foods Nederland, introduceren een nieuwe verpakking op de Nederlandse markt, de Pure-Pak® Sense. Het pak is na het uitschenken plat te maken, op te vouwen en uit te knijpen. Het is namelijk voorzien van vouwlijnen. Hiermee kan ook het laatste restje yoghurt of vla uit de verpakking worden gehaald.

Arla en Melkunie willen hiermee bijdragen aan het terugdringen van voedselverspilling. De nieuwe verpakking is door Elopak ontwikkeld en staat vanaf week 33 in de schappen met kwarkyoghurt van Arla. De bolletjesvla van Melkunie gaat in week 41 het koelschap in.

Vijf procent in afvalbak
In Nederland wordt per jaar ongeveer 30 liter vla, pap, yoghurt en kwark per persoon geconsumeerd. Voor deze dikvloeibare zuivelproducten geldt dat na uitschenken - en zelfs na uitknijpen - een deel van de inhoud, zo’n 5 procent, achterblijft in het pak. Dit verdwijnt in de afvalbak. Zonde voor het milieu en de portemonnee, vindt Arla. Minder voedsel in de afvalbak betekent minder verspilling van energie en grondstoffen die nodig waren om het product te telen, verwerken, vervoeren en te koelen.

Jaar tegen Voedselverspilling
De introductie van de nieuwe verpakking sluit goed aan bij ‘2014, Jaar tegen Voedselverspilling’. Nederlandse consumenten gooien jaarlijks per persoon zo’n 50 kilo voedsel weg, ofwel 150 euro. Melk en melkproducten staan in de top 5 van meest verspilde producten. Inmiddels zijn er vele initiatieven die moeten leiden tot vermindering van verspilling, zowel aan de kant van de consument als de producent. Verpakkingsinnovatie is een goed voorbeeld hoe in de keten wordt samengewerkt om voedselverliezen terug te dringen.
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken