Nieuw zuivelpak Arla tegen verspilling
- Food-en-retail
- 8 aug 2014 @ 14:41
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Packaging designFoodInnovatie
- 8 aug 2014 @ 14:41
- Redactie Food en Retail
Arla en Melkunie, beide merken van Arla Foods Nederland, introduceren een nieuwe verpakking op de Nederlandse markt, de Pure-Pak® Sense. Het pak is na het uitschenken plat te maken, op te vouwen en uit te knijpen. Het is namelijk voorzien van vouwlijnen. Hiermee kan ook het laatste restje yoghurt of vla uit de verpakking worden gehaald.
Arla en Melkunie willen hiermee bijdragen aan het terugdringen van voedselverspilling. De nieuwe verpakking is door Elopak ontwikkeld en staat vanaf week 33 in de schappen met kwarkyoghurt van Arla. De bolletjesvla van Melkunie gaat in week 41 het koelschap in.
Vijf procent in afvalbak
In Nederland wordt per jaar ongeveer 30 liter vla, pap, yoghurt en kwark per persoon geconsumeerd. Voor deze dikvloeibare zuivelproducten geldt dat na uitschenken - en zelfs na uitknijpen - een deel van de inhoud, zo’n 5 procent, achterblijft in het pak. Dit verdwijnt in de afvalbak. Zonde voor het milieu en de portemonnee, vindt Arla. Minder voedsel in de afvalbak betekent minder verspilling van energie en grondstoffen die nodig waren om het product te telen, verwerken, vervoeren en te koelen.
Jaar tegen Voedselverspilling
De introductie van de nieuwe verpakking sluit goed aan bij ‘2014, Jaar tegen Voedselverspilling’. Nederlandse consumenten gooien jaarlijks per persoon zo’n 50 kilo voedsel weg, ofwel 150 euro. Melk en melkproducten staan in de top 5 van meest verspilde producten. Inmiddels zijn er vele initiatieven die moeten leiden tot vermindering van verspilling, zowel aan de kant van de consument als de producent. Verpakkingsinnovatie is een goed voorbeeld hoe in de keten wordt samengewerkt om voedselverliezen terug te dringen.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing