Albert Heijn doet Zwarte Piet niet in de ban

Albert Heijn doet Zwarte Piet niet in de ban
  • Food-en-retail
  • 10 okt 2014 @ 13:45
  • 29800 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekPRWinkelen

Albert Heijn doet Zwarte Piet niet in de ban. Dat meldt de Zaanse grootgrutter na de Twitterstorm die gister ontstak, als zou Zwarte Piet niet meer welkom zijn in de winkels. 'Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Helaas wordt ten onrechte gezegd dat Albert Heijn Zwarte Piet in de ban doet. Dit is een misverstand. Bij ons vind je als vanouds Sinterklaasproducten mét en zonder Zwarte Piet. We kijken uit naar een gezellig Sinterklaasfeest', schrijft AH op Facebook. De 'damage control' is identiek aan een eerdere Piet-affaire bij de Hema.

Een massaal protest op sociale media, een overbelaste Twitter hashtag #boycotAH en boze AH-franchisers waren het gevolg van het bericht dat Albert Heijn Zwarte Piet deels in de ban zou doen. De door een kleine groep volwassen Nederlanders omstreden en door een grote groep zeer geliefde knecht van Sinterklaas zal dit jaar niet in de sinterklaasversiering in Albert Heijn te zien zijn, werd begrepen. En hoewel vorig jaar Zwarte Piet ook al ontbrak in de AH-versiering, leek plots bijna heel Nederland over de supermarktketen heen te vallen.

Niet zo principeel
'Ze zijn zich rot geschrokken van de ophef. De sinterklaasperiode is de tijd waarin het geld verdiend wordt. Elke supermarkt is dan bloedserieus', reageert MarketingTribune-columnist Paul Moers in Metro. 'Dit is geklungel. Ze hebben gekozen voor een poldermodel. Een beetje Zwarte Piet weg en een beetje Zwarte Piet blijft. Dat is het stomste wat je kunt doen: geen keuze maken.' En daar lijkt Jumbo de vruchten van te plukken constateert Moers in dezelfde krant. 'Jumbo reageerde direct en durft wel openlijk te kiezen, in dit geval voor Zwarte Piet.' Als de boycot van Albert Heijn doorzet, zal de schade in de miljoenen kunnen lopen, schat Moers.

Eigen reacties en die van anderen via social media
Via Facebook en een persbericht haalt AH nu snel bakzeil. De vraag is of dit de Twitterende menigte volledig bereikt. De keuze wel of geen Piet in te zetten mag op filiaalniveau genomen worden, stelt AH. Dit leidde tot eigen communicatie zoals hieronder. En particuliere inhakers op social media, zoals met de hilarische zebra op de Dam die veel voor- en tegenstanders verbindt. De 'oplossing' van AH is minder principieel dan hij lijkt. Net als bij de Hema, dat ook al Piet-kritiek kreeg van voor- en tegenstanders, is namelijk het Sinterklaassnoepgoed inclusief Zwarte Piet simpelweg allang ingekocht. Dat wijkt niet voor principes, blijkbaar. Dus komt dat wel in het schap, maar het bijbehorend p.o.s.-materiaal en blije beelden van Piet in Allerhande weer niet. Politieke correctheid, de wil van de meerderheid en koopmanschap: het blijft lastig laveren. (PvWK)
 
Lees hier een identiek scenario 'Hema doet Piet niet in de ban' van 27 augustus.


Reactie van een lokaal filiaal op de Piet-kwestie


Beeld bij AH-reactie op Facebook



Virale inhaker op social media (niet van AH)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken