Bidvest Deli XL zet volgende stap in CO2-reductie‏

Bidvest Deli XL zet volgende stap in CO2-reductie‏
  • Food-en-retail
  • 12 nov 2014 @ 11:53
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVO

Bidvest Deli XL heeft haar CO2-uitstoot over het boekjaar 2013-2014 gereduceerd met 5% ten opzichte van vorig jaar, meldt de groothandel trots. Dat komt neer op een verlaging van 18% sinds 2008. Daarmee is de b2b-retailer hard op weg om haar voorgenomen doelstelling 20% CO2-reductie te behalen in 2015 te realiseren.

Bidvest Deli XL heeft duurzaam ondernemen en haar maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel, meldt het bedrijf. CO2-reductie vindt men een belangrijke pijler in het beleid omtrent Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. De groothandel voor horeca, catering en zorg streeft naar een zo efficiënt mogelijk energieverbruik in haar bedrijfsvoering door, waar mogelijk, milieuvriendelijkere middelen in gebruik te nemen. 'Het Europese F-gassenbesluit dat in 2020 van kracht wordt, stelt hoge eisen aan het onderhoud en de periodieke controle van onder andere koelinstallaties. Dat heeft ertoe geleid dat we bij vervanging van installaties nu al alternatieve middelen inzetten, die beter zijn voor het milieu', zegt Theo Venhorst, manager Facilitaire Zaken en Gebouwen.

Natuurlijke koudemiddelen
Onlangs nam Bidvest Deli XL Amsterdam een nieuwe vriesinstallatie in gebruik die werkt met het natuurlijke koudemiddel kooldioxide (koolzuur). Natuurlijke koudemiddelen zijn middelen die vrij voorkomen in de natuur. Naast kooldioxide wordt in de koeltechniek ook vaak gewerkt met ammoniak of het brandbare propaan. Voordelen van natuurlijke koudemiddelen zijn dat ze de ozonlaag niet aantasten en dat het geen zogenaamde broeikasgassen zijn. Bovendien is het energieverbruik gunstiger door de uitstekende thermodynamische eigenschappen. Pool Koudetechniek, installateur van de koeling in Amsterdam, zegt naar verwachting op jaarbasis 95 tot 100 ton CO2-reductie te realiseren met deze installatie.

Transparantie en duurzaamheid in de keten
De ISO 14001-certificering duidt op de gecontroleerde wijze waarop Bidvest Deli XL toewerkt naar haar doelstelling om 20% reductie te behalen, stelt het bedrijf. Duurzaamheid is een vast onderdeel van de leveranciersbeoordeling. 'Het ontwikkelde MVO-meetsysteem dat Bidvest Deli XL gebruikt voor het in kaart brengen van de duurzaamheidsprestaties van haar leveranciers, werd samen met stakeholders getest in 2013. Sinds de tweede helft van dit jaar is het systeem in gebruik genomen en in oktober werd de 100e leverancier doorgelicht. Op deze manier wordt gezamenlijk gewerkt aan een transparantere en duurzamere keten', meldt  Liesbeth Hondelink, communicatieadviseur van Bidvest Deli XL. Sinds 2010 publiceert Bidvest Deli XL een jaarlijks Duurzaamheidsverslag. De Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken en de richtlijnen van het Global Reporting Initiative (niveau B) fungeren hierbij als leidraad. Het volledige verslag over het jaar 2013 is hier te lezen. (PvWK) 



Achtergrond-info over Bidvest Deli XL
Bidvest Deli XL is totaalleverancier voor de foodservice markt. Uit het persbericht: 'Wij zijn onze klanten in horeca, catering en zorg van dienst met betrouwbare leveringen, een totaal assortiment en additionele diensten. Met passie voor food en passie voor service werken we aan het bereiken van een gezond resultaat. Voor onze medewerkers, voor onze klanten en voor ons bedrijf. Wij nemen daarbij actief en met een eigen visie onze verantwoordelijkheid voor medewerkers, klanten en de maatschappij.'

Over Bidvest
Bidvest Deli XL maakt deel uit van The Bidvest Group Limited (Bidvest). Deze internationale service-, handels- en distributiemaatschappij heeft bedrijven op vijf continenten en meer dan 140.000 medewerkers. Bidvest is genoteerd aan de beurs in Johannesburg, Zuid-Afrika (JSE). Bidvest Deli XL valt in de divisie Bidvest Foodservice, waarin de foodservice-activiteiten zijn opgenomen.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken