[Ondernemer van de Week] Renee Pater - oprichter Bbrood bakkerijen

[Ondernemer van de Week] Renee Pater  - oprichter Bbrood  bakkerijen
  • Food-en-retail
  • 19 dec 2014 @ 00:01
  • 17411 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewFood

In het 44ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Renee Pater, mede-oprichter van de succesvolle familieketen Bbrood-bakkerijen, dat zij zelf schrijven in kapitalen. Dit merk is o.a. bekend van de biologische speltbroden die onder andere in de eigen zaken en via alle twaalf Marqt-filialen worden verkocht, bekend door de vestigingen in Afrika en door speciale bak-edities zoals de j.l. kruidnoten. 'Voor ons is een biologisch keurmerk niet genoeg.'

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over BBROOD? Waar komt het merk vandaan?
Ik ben Renee Pater, 31 jaar, getrouwd met Lotte en samen hebben we een zoontje Roef die een jaar oud is. De tweede is op komst! In 2008 ben ik samen met mijn vader Johan en Rin van der Molen met BBROOD gestart op de Zeedijk. We wilden heel graag het traditionele vak van de bakker op eigentijdse wijze dichter bij de klant brengen. En daarmee ook de mooie en eerlijke producten die we maken. Inmiddels hebben we 8 winkels in Amsterdam, werken we samen met Marqt die nu tien winkels heeft en zijn we vanaf 2011 ook actief in Afrika. Daar hebben we nu vijf winkels in Oeganda en twee in Rwanda.

2. OK, de Kruid Je Noot- case, kun je aangeven waar deze om draaide (doel, voor wie) en hoe is de innovatie uitgevoerd?
Wij zijn het Kruid je Noot project gestart omdat de keten van specerijen zeer lang is en niet transparant waardoor het nooit duidelijk is van welke boer de specerijen komen. Wij wilden wel graag weten waar de specerijen die we gebruiken vandaan komen, dus daarom hebben we onze klanten die naar bepaalde vakantiebestemmingen gingen (Tanzania, Oeganda en Indonesië) gevraagd om een paar kilo van de specerijen mee te nemen. Twee klanten zijn naar Indonesië gegaan en hebben daar kruidnagels meegenomen, één klant heeft kardemom en nootmuskaat opgehaald op Zanzibar en collega’s van BBROOD-Oeganda hebben een boer in de buurt van Kampala opgezocht en bij hem gember gekocht. De kaneel, peper en foelie zijn door Viola Heijnen -binnen BBROOD verantwoordelijk voor duurzaamheid- opgehaald. We hadden namelijk 35 kilo kaneel nodig en dat kon natuurlijk niet via klanten. Vervolgens hebben we hier in Nederland alle specerijen verzameld en zijn ze gemalen bij een molen.

3. Hebben jullie voor de lancering samengewerkt met bureau(s)? Welke? Ging goed?
We hebben voor dit project niet samengewerkt met bureaus maar hebben alles zelf gedaan. Viola heeft dit project geleid en is zelf ook naar Tanzania geweest om de diverse boeren te ontmoeten en de kaneel mee te nemen. Eva Malschaert is binnen BBROOD verantwoordelijk voor alle vormen van communicatie en zij heeft samen met Viola gezorgd voor de vertaling van het project naar de klant.

4. Is de Nederlandse bakkerijmarkt een ingewikkelde?
Het is van nature een nogal conservatieve markt. Maar de laatste jaren zie je ook heel veel ontwikkelingen in de branche. Er zijn al meer (vooral jonge) bakkers die de bakkerijmarkt op een vernieuwende wijze opfrissen. Het is jammer dat brood ook vaak negatief in het nieuws is door boeken als de ‘voedsel zandloper’ maar daardoor zie je ook dat klanten bewuster op zoek zijn naar producten van goede kwaliteit en dat duurzaamheid heel belangrijk is.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn met de zaak. Wil je die delen?!
We zijn in 6,5 jaar natuurlijk al behoorlijk gegroeid en we ontvangen heel veel enthousiaste reactie van klanten. Daar doen we het voor! Dat we in Afrika ondernemen maakt ons ook heel blij. We willen graag grenzeloos brood verkopen, dus op allerlei manieren en in zoveel mogelijk landen.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Voor 2015 staat uitbreiding naar Kenia op het programma. Daarnaast willen we onszelf in Nederland ook blijven vernieuwen en verbeteren. Voor ons is een biologisch keurmerk niet genoeg, we willen volledige transparantie in de keten en daar ligt nog veel werk!
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.

tekst: Peter van Woensel Kooy
 


3 generaties Pater met links Renee.

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week]
Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week]
May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken