[Opinie] Dump de dumpwinkel Primark

[Opinie] Dump de dumpwinkel Primark
  • Food-en-retail
  • 15 dec 2014 @ 15:14
  • 16360 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrijsWinkelen

Het nieuwe goedkoop, zoals je dat ondermeer aantreft in retailketen Primark, slaat de bodem uit onze economie, betoogt Jonathan Holslag in nieuwsblad De Morgen. Hij is docent internationale politiek aan de Vrije Universiteit Brussel en auteur van 'De kracht van het paradijs: hoe Europa kan overleven in de Aziatische eeuw'. Het bericht neemt momenteel een grote virale vlucht op -ook Nederlandse- sociale media en krijgt veel bijval. 'Overweegt u een écht kerstgeschenk voor uw familie, laat dan Primark of Action Shop links liggen.'

Niet iedereen loopt warm voor de Chinese en andere meuk van slechte kwaliteit, die onder bedenkelijke sociale omstandigheden wordt geproduceerd en waarmee de winkels van bijvoorbeeld Action en Primark volstaan resp. - hangen. Koopwaar die relatief snel na aanschaf wegens kapot zijn weer kan worden weggedonderd. Iets nieuws in zaken als Primark of Action kost immers toch niet zoveel.

Toonbeeld van succes
Deze visie staat haaks op de mening van verschillende vakgenoten dat genoemde retailers juist voorbeelden zijn van eclatant succes. Holslag vraagt zich af welk succes precies. 'Het succes van Primark steunt niet op kwalitatieve producten", stelt Holslag, 'ze hoeven maar te wachten op een toename van de armen.'

Kritiek op prijsbeukerij
'De Ierse keten Primark opent zijn eerste vestiging in de Brusselse Nieuwstraat. Mocht u zich erheen willen spoeden voor de kerstinkopen, dan bedenkt u zich het best. Een kerstgeschenk van dumpwinkels als Primark is een vergiftigd geschenk, een geschenk waarmee u de welvaart en uw waardigheid in gevaar brengt.'

Klik hier om verder te lezen

(PvWK)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken