Moderne vastenactie IkPas.nl slaat ook boven rivieren aan

Moderne vastenactie IkPas.nl slaat ook boven rivieren aan
  • Food-en-retail
  • 27 feb 2015 @ 09:13
  • 15528 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekCampagnesActivatie

Het eerste deel van de IkPas-actie om 40 dagen geen alcohol te gebruiken, ging onlangs van start met een recordaantal deelnemers. De teller staat nu op 800. Voor de 30 dagen actie, die aanstaande maandag 2 maart start, zijn al 1200 aanmeldingen binnen. Aanmelden kan nog tot 2 maart, meldt de organisatie. IkPas is een vernieuwende manier van vasten, die ook aanslaat bij niet-carnavalvierders en een 'frisse start van de lente' belooft.

IkPas is de paraplu voor regionale en lokale acties met '30- of 40-dagen zonder alcohol'. Dit soort acties begon een aantal jaren geleden nog aarzelend in een aantal gemeenten in de zuidelijke provincies, zoals Lierop, Best, Heumen/Malden en Mook en Middelaar, meestal na afloop van de carnaval tijdens de vastenmaand. Vanwege de aansluiting bij deze periode, ook wel de ‘40 dagentijd’ genoemd,  kozen de betreffende gemeenten meestal voor een termijn van 40 dagen. Elders in het land, in de Gooi- en Vechtstreek, werd gekozen voor 30 dagen zonder alcohol. Op initiatief van het Trimbos-instituut en het lectoraat verslaving van de hogeschool Windesheim worden de acties in samenwerking met lokale partijen als gemeenten, GGD en verslavingszorg nu ook in andere delen van het land uitgerold.

Steeds meer zuipen
De reden voor de actie is toenemend drinkgedrag, meldt de site van de organisatie op basis van onderzoek. 'Nederlanders zijn steeds meer gewend geraakt om bij meer gelegenheden, dus vaker in de week te drinken. Uit onderzoek blijkt dat 35% van de ondervraagde vrouwen, ouder dan 50 jaar en liefst 50% van de mannen in die leeftijd op minimaal vier dagen in de week drinken. Ook jongeren drinken frequent. 20% drinkt minimaal tien keer per maand, dus zeker zo’n drie keer in de week.'
 

Uiteenlopende motieven
Deelnemers aan IkPas hebben uiteenlopende motieven: van een ‘schoonmaakactie’ aan het begin van de lente, zo direct na de carnaval, tot het aangaan van een uitdaging. Ook zijn er veel deelnemers die het goede voorbeeld aan hun kind willen geven. Dit laatste wordt ook belangrijk gevonden bij de organisaties achter de IkPas-acties, naast Trimbos-instituut en Windesheim regionale GGD-en en verslavingszorginstellingen, meldt IkPas.nl. 'Het belangrijkste doel van IkPas is toch het doorbreken van gewoonten: het zonder nadenken meedrinken van alcohol op vaak vele momenten in de week en het weer komen tot het maken van bewuste keuzes.'

Moderne vorm van vasten
Interessant is dat deze moderne vorm van vasten blijkbaar ook aanslaat losgekoppeld van religie en carnaval. Mits sympathiek en eigentijds aangevlogen, is de wil tot een frisse start van de lente een propositie die kennelijk breed leeft en nog veel groeipotentie heeft. Voor de 30-dagen challenge heeft u nog precies een weekend om u mentaal voor te bereiden en in te tekenen. (PvWK)

Meer info en (gratis) inschrijven voor vakgenoten die vanaf maandag 2 maart de uitdaging willen aannemen:  klik hier.


Campagnebeeld in deelnemende gemeente Abcoude (Gooi- en Vechtstreek)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken