'V&D zinspeelt op faillissement'

'V&D zinspeelt op faillissement'
  • Food-en-retail
  • 3 feb 2015 @ 15:26
  • 15377 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenZakelijk

Volgens dagbladkatern De Financiële Telegraaf zinspeelt winkelbedrijf V&D inmiddels openlijk op een mogelijk faillissement. In een brief aan de vastgoedeigenaren wordt volgens de krant gerept van het bereiken van 'een kritisch punt'. De retailketen probeert met ingrijpende maatregelen de toekomst van het bedrijf veilig te stellen, maar ondervindt daarbij grote weerstand. Vandaag en morgen spelen een rechtzaak en loopt een ultimatum af. Intussen buitelen 'experts' van uiteenlopende statuur over elkaar heen om de uitkomst te voorspellen. V&D is the talk of the town in de retail.

'Het voortbestaan van warenhuisketen V&D hangt aan een zijden draad', stellen Ertan Basekin en Edwin van der Schoot in de Telegraaf. V&D moest vandaag voor de rechter verschijnen vanwege de huurvrije periode van vier maanden die het bedrijf onlangs aan zijn vastgoedeigenaren dacht op te leggen. IEF Capital, eigenaar van meerdere winkelgebouwen van V&D, heeft het concern voor de rechter gedaagd om ontruiming van de winkels te vorderen. Maar er lijkt nog een voorbehoud te zijn, signaleert Distrifood. Bij IEF blijft 'de lijn open voor een nieuw voorstel van V&D', liet het bedrijf afgelopen weekend aan de vakpers weten. Morgen loopt bovendien een ultimatum van de vakbonden af. Eigenaar Sun Capital van V&D ging dit weekend onder dreiging van het bankentrio ABN Amro, Rabobank en ING, door de knieën en zegde een bijstorting van €40 miljoen toe in de kas van V&D onder voorwaarde dat ook de banken over de brug komen, aldus DFT

Scherpere positionering
Het retailconcern heeft daarnaast de eigen personeelsleden het mes op de keel gezet door een loonoffer op te leggen per 1 februari van 5,8 procent. Een soort van proletarisch winkelen door graaikapitalisten, meent de ene. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, zegt de ander. 'Zo'n grote huurder en werkgever verdient een nieuwe kans.' Dan zal de formule ook echt moeten vernieuwen, richting hoger segment of richting lager, zoals een Nederlandse variant op H&M. Daarover is vrijwel iedereen uit het retailvak het eens. Net zoals dat deze week de week van de waarheid wordt voor V&D. Een scherpere positionering in combinatie met een nieuw marketing masterplan kunnen soelaas bieden aan alle partijen. (PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken