[Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
- Food-en-retail
- 6 mrt 2015 @ 00:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - InnovatieFood
- 6 mrt 2015 @ 00:02
- Redactie Food en Retail
In het 48ste deel uit onze veelgelezen serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Lisette Kreischer, oprichter en een van de partners van het internationaal expanderende 'The Dutch Weed Burger' (TDWB). Deze firma ontwikkelt en market ondermeer burgers op basis van het eiwitrijke, milieuvriendelijke product zeewier. MarketingTribune legde destijds als eerste bloot dat ook Unilever hierin geinteresseerd is en haalde daarmee het Acht Uur Journaal. Burgers van zeewier blijken lekker, gezond... en zijn een mogelijke oplossing voor het wereldvoedselprobleem. Kortom TDWB is een zeer kansrijk concept. Waar staat men intussen? 'Umami is van groot belang.'
1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over de Dutch Weedburger en het ontstaan ervan?
Mijn naam is Lisette Kreischer, schrijfster van vegan kookboeken & foodstylist. Samen met mijn goede vriend, filmmaker en cultuurhistoricus, Mark Kulsdom heb ik in 2012 het concept voor The Dutch Weed Burger in de wereld gebracht.
Tijdens het schrijven van het boek NON*FISH*A*LI*CIOUS, dat ik in 2011 ism de Sea First Foundation heb uitgebracht, verdiepte ik me in de wondere wereld van zeewier. Daardoor ontmoette ik Willem Brandenburg, die als wetenschapper, verbonden aan de Universiteit van Wageningen bezig was om de teelt van zeewier in Nederland te onderzoeken. Zeewier kan, volgens Brandenburg de nieuwe eiwitbron van de toekomst worden, als de teelt op grote schaal realiseerbaar wordt. Eiwitten uit zeewier kennen nagenoeg dezelfde combinatie als eiwitten uit rundvlees, maar de teelt ervan heeft een hele lage eco-footprint op het gebied van water, maar ook landgebruik, om over dierenleed maar even niet te spreken.
Mark stelde voor om dit verhaal te vertellen via een aansprekende documentaire. Het werd een film over mijn zoektocht naar HET recept om zeewier in te verwerken om zo het grote publiek te verleiden deze verandering te omarmen. Het werd een reis naar New York langs alle voorlopers en aanjagers van de plantaardige keuken. We spraken met restauranthouders, activisten en doken de keuken in met vegan chefs om te experimenteren met de smaken van zeewier. In een klein tentje in Brooklyn, maakten we een iconische hamburger en deelden die uit in de straten van NYC.
The Dutch Weed Burger was born! Dit bleek een gouden greep, want de film gaf de aanzet tot de ontwikkeling van een super smakelijke plantaardige hamburger, verrijkt met zeewier, waarmee we nu inmiddels alweer zo’n drie jaar onze visie op de toekomst van plantaardig eten aan de wereld vertellen. De documentaire is afgelopen maart 2014 in wereldpremière gegaan op het Environmental Film Festival in Washington DC en heeft gedraaid in Brazilië, Tsjechië en Spanje en Nederland natuurlijk.
2. OK, de Dutch Weed Burger - case, wij begrepen dat retailers en horeca-ondernemers de producten kunnen inkopen. In de supermarkt liggen ze (nog) niet. Kun je het concept verder uitleggen?
We leveren inderdaad een ‘totaalconcept’ aan restaurants. Een groene bun, een patty en een eigen saus. De malse paddy is gemaakt van geroosterde sojasnippers en kombu (zeewier), geteeld in de Oosterschelde door de dames van Zeewaar. Het broodje heeft een extra kick gekregen met chlorella, een micro-alg, die vissen ook eten, waardoor ze de beroemde omega-vetten bevatten. De weedsauce is een lekkere, pittige, romige saus verrijkt met echte Hollandse zeesla.
We werken samen met een distributeur die twee keer per week kan uitleveren. Zodoende houden we nauw contact met onze klanten, die wij als ambassadeurs van dit verhaal beschouwen. Pioniers die hun nek uitsteken en als eerste meer plantaardig durven te gaan.
3. Hoe zijn de smaken ontwikkeld? Gelden daarbij nog bepaalde principes?
Zeker! Umami is van groot belang. Umami is de vijfde smaakbeleving, naast zoet, zuur, zout en bitter en dat zit rijkelijk in zeewier. Dat laat zich niet met alles combineren, dus daar zijn we bewust mee omgegaan. De kracht van dit concept is dat we een culinaire aanpak hebben gevolgd, het wordt nog echt met de hand gemaakt. Daarin onderscheiden we ons echt van alle andere vega-burgers, omdat die ontwikkeld zijn om meteen in massa-productie te worden opgenomen. We vonden het naast een goede smaak minstens zo belangrijk dat de textuur en bite optimaal moest zijn. Met een handmatig proces is het nog wel eens lastig om daar heel constant in zijn, maar met de juiste aandachtige bereiding is het echt een classic, al zeggen we het zelf!
4. Hebben jullie voor de lancering en promotie van de Dutch Weedburger samengewerkt met bureau(s)? Welke? Ging goed?
De ASN Bank sponsorde onze reis naar New York, zonder ook maar een voorwaarde bij ons neer te leggen. Restaurant Burgerz in Scheveningen investeerde in de initiële ontwikkelkosten en stelde hun kok ter beschikking, ook omdat ze zelf graag wilden vernieuwen.We hebben de burger gelanceerd op Mysteryland. Zij wilden een steeds duurzamer festival zijn en wij kregen daarom een kans om te kijken of TDWB ook echt een verschil kon maken. Die dag was waanzinnig hard werken en we raakten na 700 burgers uitverkocht! We waren echt verrast door dit succes en het was een bevestiging dat we hiermee door moesten gaan.
5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
De grootste trots voelen we telkens wanneer een verstokte carnivoor een veganistische burger met zeewier eet en vervolgens in 95% van de gevallen toegeeft dat hij het lekker vind. Elke burger die we verkopen is daarmee winst voor de dieren, winst voor de natuur en winst voor die persoon omdat die gezond en lekker eet!
6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Zijn er behalve Dutch Weedburger nog andere merken / producten die jullie gaan verkopen? Export?
We hebben grote dromen en zijn internationaal al een beetje aan het verkennen, maar de realiteit gebiedt ons ook om de volle aandacht te houden om wat we nu hebben opgebouwd te consolideren en vandaar uit verder te groeien. We gaan vol op het orgel om te zorgen dat 2015 HET jaar voor zeewier en plantpower wordt!
Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.
The Dutch Weedburger Burger in andere media: TDWB in The Guardian en TDWB op Fast-Coexist. Hieronder de film van TDWB op het Over het IJ-Festival met een eigen pop-up container.
tekst: Peter van Woensel Kooy
Lisette Kreischer - mede-oprichter The Dutch Weed Burger
Productshot TDWB
Actiefoto TDWB-team
(Foto credits: Rosalie Ruardy, Natal Hoff, Maurits Bos, Lisette Kreischer)
Eerdere hoogvliegers uit deze serie:
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week] Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week] Saskia de Knegt - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week] Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'
Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Lisette Kreischer
- DGA
- [Ondernemer van de Week]
- snack
- eco footprint
- redactie
- festival
- ondernemer
- vlees
- Mysteryland
- eiwit
- New York
- Food&Retail
- Burgerz
- vakgenoten
- duurzaam
- dance
- Rollende Keukens
- gezond
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- EasyToys en Kesbeke lanceren augurkvormige vibrator
- Unilever verkoopt The Vegetarian Butcher aan Vivera
- Marit van Egmond vertrekt bij Albert Heijn, Etos en Gall&Gall:...
- Dr. Oetker lanceert exclusief 'niet-bestaand' evenement Club...
- Just Eat Takeaway gaat farmaceutische producten thuisbezorgen
- Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor: China... 25-03-2025
- Gazelle introduceert nieuwe campagne24-03-2025
- Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola... 24-03-2025
- Fatbike versus Pieper Bike:... 21-03-2025
- Doritos lanceert mixed reality... 21-03-2025
- Unilever verkoopt The Vegetarian... 20-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center