[Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

[Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
  • Food-en-retail
  • 8 mei 2015 @ 00:01
  • 17020 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkFood

In het 56ste deel uit onze goed gelezen serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Ingmar Berkhout - drijvende kracht achter het Italiaanse foodmerk Digusti. Van bijzondere limoncello tot balsamico-azijn en bijzondere pasta's: Berkhout kent zijn adresjes en brengt de delicatessen naar Nederland. 'Een gestage groei in onze B2B-kanalen is er al. Het is onze ambitie om met de producten waarmee het kan wat meer volumineuze kanalen te bereiken. Onze limoncello bijvoorbeeld, verdient echt een groter marktaandeel.'

 

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over het ontstaan van DiGusti?
Mijn naam is Ingmar Berkhout. Ik groeide deels op in Rome, woonde en werkte in Milaan na mijn opleiding aan de Hogere Hotel School in Maastricht, en kom nog altijd veelvuldig in Italië voor zaken en ontspanning. Als ik er een paar maanden niet ben, dan word ik onrustig. Ik ben groot liefhebber van het vermogen van Italianen om te genieten van het goede leven.
Hoewel de Italiaanse keuken wereldwijd grote populariteit geniet, is er een enorm verschil tussen wat hier (kant-en-klaar) in de supermarkt wordt aangeboden en hoe de Italiaan zelf met toewijding uit slechts enkele pure ingrediënten verrukkelijk eten bereidt. In Italië proef ik bijna altijd wat ik in Nederland mis. Mede door mijn achtergrond in horeca en handel, ontstond in de loop der tijd mijn ambitie om zelf in Italië mooie producten te selecteren en deze door eigen import bij een publiek van liefhebbers onder de aandacht te brengen. Zo vormde zich mijn eigen merk DiGusti – de smaken.

2. OK, verder over de DiGusti - case, kun je jullie aanbod verder uitleggen? Hoe is het merk in Nederland gelanceerd (en sinds wanneer)? Loopt het?
DiGusti is uitgegroeid tot een label met sublieme delicatessen, waaronder voortreffelijke truffelproducten met échte truffel dus, een perfecte limoncello, biologische olijfolie, volle rijke tapenades, handgemaakte chocolade bonbons en veel meer lekkernijen en ingrediënten van hoogwaardige kwaliteit. Zuiverheid, oprechte smaak en het ontbreken van kunstmatige toevoegingen zijn belangrijke peilers voor de producten van DiGusti. Ons eigen assortiment wordt gecompleteerd met een selectie van vooraanstaande merken uit de Italiaanse binnenlandse markt, waaronder zuivere Bertoni balsamico en de vermaarde Pasta di Aldo.
In 2010 is DiGusti gestart. Ik had een basisassortiment geselecteerd, een webshop laten bouwen en schreef me in op lifestyle-events en fairs – het ouderwetse commerciële handwerk. Er bleken gelijk al meer liefhebbers van kwaliteit te zijn dan ik had verwacht, het ‘tricolore’ balletje ging snel rollen. Op het type beurzen dat we draaiden werd DiGusti al in een vroeg stadium gespot door onder andere retail en horeca. Inmiddels draaien we met een heel team beurzen en fairs. Zelf doe ik alle B2B. DiGusti gaat dus prima.

3. We kwamen jullie tegen op het chocolade Chocoa festival in de Beurs van Berlage. Waarom daar? Hoe wordt het assortiment ontwikkeld en gepromoot? Gelden daarbij nog bepaalde principes?
Chocoa is een goed voorbeeld van hoe het werkt. Op de Horecava presenteerden we onze Limoncióccolat – limoncello die door toegevoegde cacao een pure chocoladesmaak combineert met het frisse aangename van citroen. Dat werd opgemerkt door het team van Chocoa dat ons vervolgens uitnodigde om dit als noviteit tijdens hun festival te presenteren.
Deze likeur is gelijk ook een goed voorbeeld van hoe we ons assortiment ontwikkelen en promoten. Het familiebedrijf aan de Amalfi-kust in Italië dat onze limoncello produceert, begon met een chocolade-limoncello. De eerste paar keer vonden we de receptuur niet passen in ons kwaliteitsbeeld. Samen zijn we toen doorgegaan om tot het huidige product te komen. Tijdens proeverijen op events kunnen we snel reacties peilen en uiteraard aan promotie doen.
Uitgangspunt voor uitbreidingen van ons assortiment zijn hoge kwaliteit, dat we zo veel als mogelijk biologisch willen zijn en kunstmatige toevoegingen vermijden.

4. Hebben jullie voor de promotie van DiGusti nog samengewerkt met (reclame)bureau(s)? Welke? Ging goed?
Aanvankelijk begonnen we kleinschalig met promotie op internet, de cross linking van websites van events was belangrijk. Nog steeds trouwens. Vicini Marketing & Media, onder andere de uitgever van de populaire krant Il Giornale, werkt al een paar jaar voor ons. Dat is een prima samenwerking. Zij onderhouden in belangrijke mate onze social media Facebook en Twitter en schrijven nieuwsbrieven en andere publicaties.
De beurzen en fairs zijn en blijven belangrijk. Die kunnen oppervlakkig beschouwd wellicht kleinschalig lijken in marketingperspectief, maar leveren direct en indirect een heel gedegen netwerk op.

5. Is de markt voor Italiaanse foodproducten in Nederland een lastige? Bv. veel concurrentie of prijsdruk? Of juist een unicum?
De markt is niet lastig, want de markt is groot. Ruime markten kenmerken zich door een grote diversiteit aan klanten. Ons aandeel in dat potentieel aan klanten bereiken we zolang we in staat blijven het verhaal van onze producten te communiceren. Ik legde al uit dat ik DiGusti begon, omdat ik in Italië smaken tref die in Nederland ontbreken. Limoncello is een zeer populaire likeur. Het aanbod van limoncello’s is dus best groot, van ronduit slecht tot best wel oké. Ook in Italië voor alle duidelijkheid. Maar als onze limoncello zelfs daar al tot de top van markt behoort, dan is wel duidelijk dat DiGusti daarmee voor Nederland uniek is.
Omdat het Italiaans mijn tweede moedertaal is en ik de culturen in Italië met de paplepel kreeg ingegoten, kom ik eenvoudig in contact met lokale bewoners. Ik vind het heerlijk om vooral in het zuiden van die streekgebonden bedrijven te bezoeken en te zien hoe respectvol en vooral trots daar tegen eten wordt aangekeken. Ambitie en noodzaak tot export of expansie bestaat daar niet. Sommige producenten zouden niet eens in staat zijn een grote handelsketen te bevoorraden, de capaciteit ontbreekt simpelweg. Met DiGusti lift ik dus veelal mee op regionale productie, reden waarom veel van onze producten in Nederland uniek zijn.
Dat iedere kwaliteit een eigen prijs heeft, geldt ook voor onze producten. Een prijsverschil ten opzichte van concurrerende producten krijgen we overbrugd als de klant de kwaliteit proeft en we in staat zijn ons geloof te verkondigen. Vaak zijn onze prijzen helemaal niet hoog of hoger trouwens.

6. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Ik begon DiGusti naast een andere baan. Die andere baan is er niet meer, dat zegt wel genoeg volgens mij. En de P van Plezier hoort voor mij zeker in de marketingmix. Mijn trots en blijheid uiten zich in veel dingen: de positieve feedback en trouw van klanten, het team van DiGusti-medewerkers uiteraard, de goede contacten met leveranciers, de altijd weer verrassende interesse uit onverwachte hoek en natuurlijk is het fijn dat het ook wat oplevert. Voor veel organisatoren is DiGusti intussen een graag geziene deelnemer als publiekstrekker op evenementen. Dat stemt ook tot tevredenheid hoor, vooral als klanten dan komen aanlopen en blij zijn ons weer te zien om wat lekkers voor thuis mee te kunnen nemen.

7. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
We beleven ons eerste lustrum dit jaar en zijn nu in een stadium dat we de groei planmatiger vormgeven. In geografisch opzicht missen we bereik. Fairs en beurzen blijven belangrijk voor het uitdragen van onze boodschap. Deze evenementen hebben echter een zekere seizoenswerking, in het voor- en najaar en voor de feestdagen. Dan zijn er meer festiviteiten dan we kunnen behappen. We willen dit gaan invullen door franchisenemers aan te stellen, om door hun ondernemerschap ook op nieuwe plaatsen verzekerd te zijn van de bevlogenheid van die DiGusti tot een succes heeft gemaakt.
Een gestage groei in onze B2B-kanalen is er al. Het is onze ambitie om met de producten waarmee het kan wat meer volumineuze kanalen te bereiken. Onze limoncello bijvoorbeeld, verdient echt een groter marktaandeel vinden we. Delicatessen die door hun kleinschaliger productie exclusiever zijn zullen we ook als zodanig behouden. Geen concessies aan productie en kwaliteit om volume te creëren, dat nooit. Ik weet zeker dat er nog vaker een lustrum zal volgen, want we zijn nog lang niet klaar.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.

www.digusti.nl/zakelijk

tekst: Peter van Woensel Kooy

 

Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti 2x in actie, in het truffelmagazijn (boven) en tijdens het bottelen van de limoncello.



Impressie assortiment Digusti



Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week]
Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week]
May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken