[Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

[Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon
  • Food-en-retail
  • 15 mei 2015 @ 00:01
  • 22535 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieKlanten

In het 57ste deel uit onze goed gelezen serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met oud-reclamevrouw Yvonne Roos, nu uitvaartondernemer Charon. Wordt doodgaan leuk, nu Charon er is? Roos: 'niemand van ons ontkomt aan de ervaring van verlies en rouw. Maar hoe prettig is het dat we dit onontkoombare moment wel vorm kunnen geven op een persoonlijke, creatieve manier?'

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over Charon Uitvaart? Hoe kwam je daarbij?
Ik ben Yvonne Roos. Van huis uit ben ik een echt reclamedier. Ik werkte de afgelopen 20 jaar in de reclame en marketing, zowel aan bureau- als aan klantzijde. Vaak voor grote en internationale merken. Mijn liefde Paul en ik zijn zelfs een echt reclamekoppel dat elkaar vijftien jaar geleden op een IAA bijeenkomst heeft ontmoet!

Al op jonge leeftijd kreeg ik zelf te maken met verlies en afscheid. Als groot dieptepunt was er het plotselinge overlijden van mijn grote broer Ronald. Dood was dus al vroeg deel van mijn leven. Maar pas toen de ouders van Paul zeven jaar geleden beiden verongelukten, ontwaakte deze sluimerende fascinatie voor de dood weer. En daaruit voortvloeiend mijn interesse in het ultieme afscheid. Om te onderzoeken of het uitvaartvak iets voor me was, ging ik naast mijn freelance werkzaamheden de opleiding tot uitvaartbegeleiding doen. Ik ontdekte dat het, net als in de reclamewereld, in de uitvaartwereld draait om tijd en geld, maar dat juist hier creativiteit en passie nog het verschil kunnen maken. Dat sprak me aan. Daarnaast zag ik een groeiende behoefte aan uitvaarten waar meer tijd en aandacht is voor een andere, niet standaard, invulling. Maar de mooiste ontdekking was om te ervaren dat ik in de uitvaartwereld moeiteloos de agenda van mijn ziel kon volgen. Hier kan ik er onvoorwaardelijk en in liefde zijn voor nabestaanden en hen bijstaan in een ontzettend fragiel en kwetsbaar moment in het leven. Dat geeft een enorme voldoening. In dit vak kan ik mijn creativiteit en organisatietalent op een zinvolle manier inzetten. Ik kan nabestaanden helpen in de overgang naar een nieuwe realiteit zonder hun geliefde. Zeg nou zelf; dat is toch iets anders dan met reclame een verlangen creëren naar een nieuwe theesmaak - iets waar niemand echt om gevraagd heeft?

2. OK, de Charon case, wij begrepen dat jullie het klassieke begraven en het plakje cake met koffie radicaal voorbij willen gaan. Kun je aangeven waar deze onderneming om gaat, wat is precies jullie positionering en hoe heb je het bedrijf neergezet? Start je solo of met personeel of een netwerk? En wat betekent 'Charon' eigenlijk?
Charon is in de Griekse mythologie de veerman die de zielen van overledenen met zijn veerboot over de rivier Styx zet. Prachtige naam toch?
Het is een hele bewuste keuze om als franchiser onder de vlag van Charon te starten. De visie van deze organisatie sluit goed aan bij mijn ideeën. Met oprichter Gijsje Teunissen als inspirator en de support van mijn andere Charon collega’s, maak ik een vliegende start.Wij willen de dood bespreekbaar maken en het afscheid teruggeven aan de nabestaanden. Wij doen dat door familie en vrienden van de overledene te inspireren en te helpen om het afscheid zelf vorm te geven.Veel andere uitvaartbegeleiders zien het als hun missie om te ontzorgen en de nabestaanden zoveel mogelijk zaken uit handen te nemen. Zij volgen vaak standaard protocollen. Wij geloven in een persoonlijk afscheid waarbij de nabestaanden juist een duidelijke rol hebben. Waarbij zij actief invulling geven aan het moment. Wij houden niet van standaard draaiboeken en -keuzes. Wij denken 'out of the box'. Dat zie en voel je terug in onze rouwbeleving en afscheidsviering. Wist je trouwens dat rouwen een werkwoord is? Het is hard werken. Door betrokken te zijn bij -de invulling van- het afscheid wordt al een belangrijke start gemaakt met het rouwproces. Dat helpt uiteindelijk om verder te gaan in de nieuwe realiteit zonder de geliefde.

3. Hebben jullie voor de lancering en promotie van Charon samengewerkt met bureau(s)? Welke? Ging goed?
Charon is ook een familiebedrijf en Leroy, één van de zonen van Gijsje, heeft een reclamebureau: Dutch Design Office. Zij maakten de website. We zijn deze na 10 jaar aan het opfrissen. We willen een meer eigentijdse look & feel. De website voor Charon Amsterdam is in de maak. Verder onderhoud ik mijn social media zelf en is de communicatiestrategie vooral gericht op content, bloggen, PR, social en mond-tot-mond.

4. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn met de zaak. Wil je die delen?!
Waar we als Charon vooral trots op zijn is de beweging die wij al in gang gezet hebben. Zo introduceerde Gijsje de Finale Parlando (de laatste gesproken woorden onder begeleiding van muziek) en diverse afscheidsrituelen waaronder het lintenritueel. Ook werkt Charon als een van de eersten met het natuurlijk opbaren op graszoden. Wij organiseerden al op vele bijzondere locaties uitvaarten en waren de eersten die na lang aanhouden de crematoria zover kregen om mee te werken aan avondvieringen. Door Charon is het nu zelfs mogelijk op zondag een afscheid te organiseren in enkele vooruitstrevende crematoria.

5. Is er veel concurrentie in deze markt? Wie zijn de grootste? Hoe los je die op?
De uitvaartmarkt is nogal verzadigd en de concurrentie is enorm. De groei van het aantal bedrijven en vooral het aantal zelfstandigen is opvallend. Dit komt door de laagdrempelige branche; er zijn geen vestigingseisen. Er is niet veel voor nodig om een bedrijf te starten. Opleidingen schieten als paddenstoelen uit de grond. Er is dus een flinke aanwas van nieuwe gediplomeerde uitvaartverzorgers.
Daarnaast is er een aanhoudende druk op prijzen en marges, en een opkomst van lowbudget uitvaarten. Tenslotte wordt bijna 40% van de uitvaarten uitgevoerd door de grote drie uitvaartorganisaties, lees verzekeraars: Dela, Monuta en Yarden. Charon onderscheidt zich door haar werkwijze en bezieling. Wij blijven heilige huisjes omver werpen, zijn creatief en lopen voorop als het gaat om vernieuwing in de branche. Dat spreekt steeds meer mensen aan.

6. Wordt doodgaan leuk, nu jullie er zijn?
Niemand van ons ontkomt aan de ervaring van verlies en rouw. Maar hoe prettig is het dat we dit onontkoombare moment wel vorm kunnen geven op een persoonlijke, creatieve manier? De dood wordt door ons toedoen meer bespreekbaar. Een uitvaart hoeft niet meer te voldoen aan de standaarden van het verleden. Maar leuk? Nee, dat wordt het nooit… Maar in mijn optiek kan je maar beter iets bijzonders van je leven én van je sterven maken. En gelukkig kan dat in 2015. En ik wil mensen graag daarbij helpen.

7. Hoe kun je zelf voldoende afstand houden van het verdriet of is dat niet nodig?
Ik werk vanuit mijn hart. Dan hoef je geen afstand te houden. Vanuit liefde
kun je alle angst, pijn en verdriet opvangen en verzachten. Ook die van jezelf

8. Je man is een bekende marketingstrateeg en partner bij een flitsend Amsterdams communicatiebureau. Wat vindt hij van je nieuwe bedrijf?
Paul is en blijft altijd Woedend! (de naam van diens bureau, red.). Maar zonder gekkigheid; het heeft zeker even geduurd voor hij mijn passie voor de uitvaart begreep. Zijn motto is ‘Live your dreams’! Hij staat 100% achter mij. Voorheen zapten wij wel eens naar TV-commercials om daar heftig over te discussiëren. Nu brainstormen we samen over innovatie van de uitvaartwereld door onze beider creativiteit in te zetten.

9. Tenslotte: hoe ga je verder. Heeft Charon grote groeiplannen of juist klein en persoonlijk blijven?
Charon is on a mission: de dood bespreekbaar maken en het stimuleren van de betrokkenheid en creativiteit in de afscheidsbeleving bij de nabestaanden.
Iedereen kan, als het aan ons ligt, kiezen voor de Charon-werkwijze. Dat betekent dus dat we willen groeien. En omdat we geen financiële dienstverlener zijn met dure uitvaartcentra en hoge bonussen, geloof ik erin dat we groot kunnen worden zonder in te leveren op onze persoonlijke manier van werken. Mijn persoonlijke drijfveer is met mijn nieuwe uitvaartonderneming mensen te helpen bij verlies en verdriet. Ik wil hen een persoonlijk en prettig afscheid geven. Een uitvaart verzorgen die past bij de persoonlijke wensen. Nabestaanden een herinnering geven waar ze verder mee kunnen. Dat is mijn flow.

Ik doe graag een oproep aan iedereen die dit leest. Vertel eens eerlijk: welke uitvaart herinner jij je nog en wat is je bijgebleven? Wat maakte indruk en wat vond jij om te huilen? Alle antwoorden zijn welkom en kun je naar me mailen (Yvonne@charonuitvaart-amsterdam.nl, red.).  In een van mijn volgende blogs deel ik de antwoorden graag met jullie. Hieronder zie je onder de foto van de rouwauto een rijtje waarop deze blogs te volgen zijn, vol ervaringen met, visies op en inzichten over de dood, afscheid, uitvaart en de rouwcultuur in Nederland.

www.charonuitvaart-amsterdam.nl

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.


tekst: Peter van Woensel Kooy


Yvonne Roos , uitvaartondernemer Charon, in actie (rechts)

Volg hier haar blogs:
Facebook
: facebook.com/yvonnecharon
LinkedIn: nl.linkedin.com/in/yvonneroos
Twitter: twitter.com/@CharonAmsterdam


Beelden van diverse door Roos verzorgde, bijzondere en persoonlijke uitvaarten.


Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

56. Digusti (volgt)

55. Blogger (volgt)

54. (De Paarse Koningin (volgt)

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week]
Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week]
May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken