Te grote verpakking oorzaak food waste

Te grote verpakking oorzaak food waste
  • Food-en-retail
  • 27 mei 2015 @ 17:02
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging designFood

34% van de mensen die wel eens eten weggooit, doet dat omdat er te veel in de verpakking zit. Uit nieuw onderzoek van GfK, in opdracht van het Voedingscentrum, blijkt dat vooral bij verpakte groenten, vlees en brood de verpakkingsgrootte een probleem is. Het Voedingscentrum roept consumenten op om voorbeelden van verpakkingen die te groot zijn te delen op social media met #lastpak. Het Voedingscentrum hoopt zo fabrikanten te stimuleren om aan de slag te gaan met oplossingen en wil consumenten tegelijkertijd gerichte tips geven om voedselverspilling tegen te gaan.

Vooral jongeren tot 29 jaar, hogeropgeleiden en alleenstaanden worstelen met te grote verpakkingen, zoals voorverpakte sla, vers brood en pastasaus. Een ruime meerderheid van de consumenten (72%) geeft aan het erg te vinden eten te moeten weggooien vanwege de verpakkingsgrootte.

Prijs belangrijker factor voor aankoop
3 op de 10 Nederlanders (29%) kiest voor een kleinere verpakking, als zij aan die inhoud voldoende hebben, ook als deze niet voordeliger is. Bij de rest valt dus nog winst te behalen. Een mogelijke oplossing voor het verspillen van voedsel wegens de verpakkingsgrootte is het goedkoper maken van kleinere verpakkingen en het aanbieden van verschillende formaten. Deze oplossingen spreken zo’n 85% van de mensen aan die wel eens voedsel verspillen om deze reden.

Meer keuze verpakkingen nodig
Volgens Corné van Dooren, kennisspecialist Duurzaam Eten bij het Voedingscentrum, kunnen fabrikanten consumenten helpen om voedselverspilling tegen te gaan. “Mensen geven aan dat meer keuze in verpakkingsformaten hen kan helpen minder te verspillen. Kleinere en hersluitbare verpakkingen zijn daar een belangrijk onderdeel van. Sommige fabrikanten doen dit al goed, consumenten waarderen kleinverpakkingen vleeswaren, kleine blikjes groenten en 1kg zakken aardappels. Maar het kan nog beter, bijvoorbeeld met meer deelverpakkingen, zoals een kwart brood of sla in portiezakjes."

Milieubelasting
Overigens leiden kleinere dan wel deelbare verpakkingen niet tot meer milieubelasting door het extra verpakkingsmateriaal dat nodig is. Van Dooren: “Het is bekend hoe groot de impact van verpakkingsmateriaal is op het milieu. De milieuschade die het oplevert als goed voedsel wordt weggegooid, is over het algemeen groter dan de milieubelasting die het kost om extra verpakkingsmateriaal te maken of te verwerken.” Verpakkingen hebben ook een belangrijke rol, onder meer om producten langer vers te houden, thuis en in de winkel.

Eigen verantwoordelijkheid
Consumenten kunnen minder verspillen door bijvoorbeeld voor de aankoop goed na te denken of ze het wel op krijgen en wat ze met het restant van een product kunnen doen. Invriezen is bij een heel brood bijvoorbeeld een goede optie. Praktische tips die consumenten kunnen helpen om goed om te gaan met eten staan op www.voedingscentrum.nl/minderverspillen.

#lastpak
Om meer inzicht te krijgen waar consumenten tegenaan lopen en om fabrikanten te inspireren om de verpakkingsgrootte beter aan te laten sluiten op de wensen van de consument, start het Voedingscentrum de actie #lastpak. Tussen woensdag 27 mei en woensdag10 juni kan iedereen voorbeelden van te grote verpakkingen via Facebook en Twitter delen met het Voedingscentrum.

Resultaten actie
De inzendingen worden aangeboden aan de Alliantie Verduurzaming Voedsel, evenals de resultaten van het onderzoek. De Alliantie kijkt hoe producenten en retailers hun verpakkingen nog beter kunnen afstemmen op de behoeften van consumenten. Het volledige GfK-onderzoek ‘Verpakkingsgrootte en voedselverspilling’ is in te zien via deze link. (PvWK) 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken