[Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - relaunchers Exota

[Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - relaunchers Exota
  • Food-en-retail
  • 12 jun 2015 @ 00:01
  • 14093 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • IntroductieFood

In het 61ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Stefan van de Ven, Patric Brinkman en Ton Verhoeven, relaunchers van het roemruchte merk Exota. Een opmerkelijk team. 'Wij weten niks van frisdrank', zeggen ze. Maar ook: 'ons grootste geheim: de klanten zijn vrijwel unaniem enthousiast. Het kan dus zomaar eens gaan lukken.' Interview met drie brutale, vrolijke pioniers plus exclusief hun introductiefilm.

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over het ontstaan van Exota?
Wij zijn drie vrienden die zich in oktober 2014 afvroegen waar het merk Exota in de kast lag. Onze namen: Stefan van de Ven, Patric Brinkman en Ton Verhoeven. Na 10 minuten Googlen vonden we het en hebben contact gezocht. Daar begon het avontuur in een frisdrankwereld die wij niet kenden.

Exota had een heftige affaire achter de rug en een herintroductie kon dus alle kanten op gaan zonder dat we er grip op hadden. We besloten korte klappen te maken om in het voorjaar al Exota in Veghel te hebben. Doorbutsen noemen we dat hier. We hadden afgesproken geen grote investeringen te doen en het hoogste doel was een volle oplegger Exota maken. Er was dus geen geld en tijd voor marktonderzoek en dergelijke. In het meest extreme geval waren we uitverkocht in een week en werd het niks dan dronken we het zelf op. Wel wisten we dat het merk bij Nederlanders boven de 45 nog herinneringen kon oproepen over de feestelijke, zoete priklimonade met allerlei kleurtjes in een beugelfles. Dat waren de ingrediënten waar we op gingen bouwen met één voorwaarde: het moest lekker zijn.

Onze richting was dus vooruit, maar dat mocht onder een hoek van 179 graden zijn. We zouden wel zien waar Exota het best ontvangen werd. We waren er al snel uit dat een kleine productie in Nederland niet meer zou lukken. Na wat omzwervingen in Europa kwamen we bij Harrods in Londen een beugelfles van Rième Boissons uit Morteau te Frankrijk tegen. De gepassioneerde eigenaar maakt op ambachtelijke wijze, niet te zoete priklimonade, in vele kleurtjes met een mooi bruisje. In een beugelfles, die flink plopt als je hem opent. Het was gewoon lekker spul van een leuke vent.

Na een korte test met acht smaken bleek dat volwassenen precies de vier andere smaken naar voren schoven dan kinderen en onze conclusie was dat we de vrachtwagen dan maar met alle smaken zouden laten vullen, datum van levering eind februari 2015.

2. OK, verder over de Exota- case, kunt u dit bijzondere frisdrankmerk verder uitleggen? Hoe wordt het merk in Nederland opnieuw gelanceerd? Waarom bent u er verder meegegaan? Hoe zijn de verwachtingen?
Wij weten niks van frisdrank. Wij vinden het lekker en leuk om het merk opnieuw in de markt te zetten, maar de consument bepaalt onze route. Daar zijn we duidelijk in. Het is wegwerpglas, het is duurder dan een doorsnee multinationalsapje, er zit suiker in, sterker nog; èchte suiker.

Dat is dus allemaal heel vervelend, maar we doen het er maar mee. Heel ons etiket is opgebouwd uit onze waarheden, die we ook kunnen weerleggen, omdat de consument onze richting mag bepalen. We schrijven op het etiket bijvoorbeeld dat het verstandig is om ook eens een glas water te drinken. In Veghel noemen ze dat het 'schuldig plezier effect'.

Op de Noordkade in Veghel wordt gebouwd aan een voedingsbodem waar kleine starters tot grote spelers met elkaar in contact komen. Tijdens een toevallige ontmoeting met Bram Voets, van Voets specialiteiten uit Schijndel werden we uitgenodigd om op zijn beurs in de oude mengvoederfabriek aldaar de introductie van Exota te doen. Via lokale pers werd dit landelijk nieuws.

Vanaf de introductie in februari zijn we brandjes aan het blussen. Met Voets uit Schijndel hebben we een gouwe distributeur, maar ook Bavaria, Hanos en Multibier uit Asten helpen ons om Exota breed weg te kunnen zetten. We weten nu wat POS-materiaal, in-out product en sku's betekent en leren nog elke dag.

Alles kost geld, marges zijn dun als je een snotneus bent in deze wereld, groot is interessant, maar traag als stront en marketingbudget lijkt koning. Wat wel mooi is dat onze klanten het heerlijk vinden. Oud, jong, allemaal. Niet alleen omdat het lekker is, maar ook omdat we het anders, direct en eerlijk brengen. Onze doelgroep is dus nog steeds iedereen. Het nieuwe doel is om er nu een blijvend merk van te maken. Het is een prachtige wereld.

3. Is promotie via het digitale kanaal, zoals Facebook, belangrijk voor uw succes? Gelden daarbij nog bepaalde principes?
Digitaal, met Facebook voorop, is een medium waarbij we onze passie kunnen delen met anderen. Dat doen we met de hand op de knip omdat we mee willen bewegen met de steeds grotere groep enthousiaste mensen die ons vormen.

4. Hebben jullie voor de promotie van Exota nog samengewerkt met reclamebureaus?
Ja, op de Noordkade liep snotneus Niels van de Snepscheut van Klatsch al regelmatig rond en hij hielp ons om de fles voor de jeugd interessant te maken. Als reactie op ons eerste zelfgemaakte etiket voor de 330cl fles zei onze stagiaire Fleur dat ze zich hiermee niet op een terrasje zag zitten. Frisdrank is een verlengstuk van je kleding, wie je bent, zo leerden we. Niels loste dat op. Overigens zijn er in Veghel veel spelers uit de voedingsindustrie die vrijblijvende adviezen gaven omdat ze het wel grappig vonden dat we het aandurfden.


5. Is de frisdrankmarkt in Nederland een lastige? Veel concurrentie of makkelijk geld in te verdienen?
Daar weten we nog niks van. We kunnen er nog geen salaris uit trekken, maar in Frankrijk moeten ze flink roeren om aan de vraag te voldoen.

6. Hoe distribueren jullie?
Exota wordt verkocht bij specialisten en horeca-gelegenheden. Voets specialiteiten uit Schijndel, Bavaria uit Lieshout en Multibier uit Asten zijn onze distributeurs. De grote retailers mogen komen praten om er van te leren, maar dat doen we niet. Er is niemand die een beugelfles limonade voor €3,90 in de supermarkt koopt, terwijl grootwarenhuizen een Chinese beugelfles voor op de kast verkopen voor meer, zonder inhoud!

7. Exota meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Oké, daar komt ons grootste geheim: de klant is vrijwel unaniem enthousiast. Het kan dus zomaar eens gaan lukken. Verder willen we alles delen. Wat wil je weten?
-Rième Boissons en onze distributeurs zijn ook blij met ons;
-de jaarrekening komt online in uitgebreide versie;
-vrachtwagen 10 komt komende week binnen;
-we hebben financieel nog niet bij hoeven storten;
-de smaak mandarijn schijnt het heel goed te doen met Koningsdag en met Wodka;
-we hebben nog steeds geen 90 dagen betalingsgedrag;
-met bijna alle consumenten kunnen we direct communiceren;
-het wordt bijna zeker kerstpakket item nummer 1;
-voor huis-tuin-en-keuken frisdrank vindt men ons toch duur;
-indexerend vanaf 1973 is dat niet zo, maar de klant is de baas;
-als de vensterbank volstaat met Exotaflessen dan moet er misschien toch iets anders komen;
-Veghel schijnt schitterend grondwater te hebben om hier een fabriek neer te zetten;
-niemand vraagt ons om stevia of andere nepsuiker-Exota;
-Ook Chinezen vonden de merknaam Exota interessant;
-Exota kan een merknaam zijn voor meer "schuldig plezier" producten.

8. Wat is jullie persoonlijke lievelingssmaak van Exota?
Citroen is helemaal goed voor een man van 45+.

9. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Organisch, samen ruzie maken, goed luisteren, eruit komen, in de rust zit de kracht.
Dat is het.

Check hieronder de promofilm. Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy


 

 

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week]
Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken