[onderzoek] Organic food stuit in VS op scepsis ouderen

[onderzoek] Organic food stuit in VS op scepsis ouderen
  • Food-en-retail
  • 3 jun 2015 @ 12:37
  • 12523 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • KlantenFoodDesignonderzoek

Biologische aankopen zijn in de V.S. echt iets voor 'millennials' - mensen geboren tussen begin jaren 80 tot ongeveer 2000. Deze generatie ondersteunt biologisch het meest, 49% kiest biologisch voor zeker de helft van hun eet- en drink aankopen. Millennials in de V.S. geven aan dat ze zich biologische producten kopen omdat ze zich daar prettiger bij voelen. Echter de groei van organic food zit in de doelgroep van Generation X, die de term 'biologisch' als excuus ziet om producten duurder te maken. Dus die groei blijft achter.

Onderzoeksbureau Mintel onderzocht welke Amerikanen voor biologische producten kiezen en waarom ze dat doen. Het bureau stelde vast dat 72% biologisch koopt vanwege de betere voedingswaarde en gezondheidvoordelen die ze ervan verwachten, is te lezen in een artikel in de LA Times. Iets minder, 69%, koopt biologisch om milieu en ethische redenen. Opvallend is dat 51% van de Amerikanen de term ‘biologisch’ alleen maar ziet als reden om producten duurder te maken. Vooral oudere generaties zijn sceptisch en beschouwen het als loze marketingbelofte. Ook aan de werkelijk biologische / organic aard van deze producten wordt getwijfeld naarmate men ouder is. In Nederland ging onder meer Albert Heijn over op organic in plaats van zijn duurzame huislabel 'Puur & Eerlijk', omdat de retailer grote groei in de bilogische markt verwacht. Mintel waarschuwt  nu voor scepsis in de V.S. onder 'ouderen'. Dit is een scepsis die waarschijnlijk te extrapoleren is naar Nederland. Het oerwoud aan keurmerken maakt het vertrouwen er hier niet groter op. Wellicht zou de Nederlandse overheid 1 onafhankelijk biologisch keurmerk kunnen instellen, zodat het 'gebakken lucht' argument tenminste niet opgaat. (bronnen: Foodlog Daily en LA Times)

Link naar het stuk in L.A. Times 
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken