Retailers MCD en Boon worden plofkipvrij

Retailers MCD en Boon worden plofkipvrij
  • Food-en-retail
  • 30 jun 2015 @ 09:40
  • 9921 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieMVOFood

Supermarkten MCD en Boon’s Markt gaan plofkipvrij: zij vervangen de plofkip door de diervriendelijkere ‘Betere kip’, meldt Wakker Dier. Dit is dezelfde dier als de 'Nieuwe Standaardkip' van Jumbo. Het pluimvee van deze soort krijgt 56% meer leefruimte en groeit 33% langzamer dan de plofkip, bovendien komt er daglicht in de stal. Jumbo introduceerde als eerste deze nieuwe kip en was daarmee de eerste supermarkt die een serieuze stap zette.

MCD en Boon’s Markt sluiten zich nu aan. Andere supermarkten willen ook van de plofkip af, maar kiezen voor een kip die het amper beter heeft, volgens Wakker Dier de 'flopkip'. Daarom is Wakker Dier blij met deze opvallende stap, meldt de actiegroep: 'de kleine MCD en Boon’s Markt hebben meer lef dan marktleider Albert Heijn en zetten een echte stap voor de kip.'

MCD en Boon’s Markt kiezen voor Betere Kip
MCD en Boon’s Markt willen voor het einde van dit jaar met al hun verse kipproducten overstappen op de Betere Kip. Dit is dezelfde vogel als de Nieuwe Standaardkip van Jumbo en ligt qua dierenwelzijn dicht bij de kip die van de Dierenbescherming één Beter Leven ster krijgt. De kip krijgt 56% meer ruimte, en groeit 33% langzamer dan de plofkip. Bovendien krijgt de kip daglicht in de stal Jumbo stak volgens Wakker Dier vorig jaar haar nek uit, door als eerste supermarkt uit het ‘Kip van Morgen-convenant’ te stappen en de diervriendelijkere Nieuwe Standaardkip te introduceren. Ook Jumbo vervangt voor het einde van 2015 alle plofkip in haar vleesschap door deze nieuwe kip.

Convenant tegen plofkip
In 2013 tekenden alle grote Nederlandse supermarkten behalve Aldi het convenant Kip van Morgen. Daarin spraken ze af alle plofkip op den duur te vervangen door de ‘Kip van Morgen’. Maar de welzijnsverbeteringen bij deze nieuwe kip zijn klein en pas in 2020 moet de belangrijkste stap worden gezet: minder snel groeien. Wakker Dier doopte de nieuwe kip al snel om tot flopkip. Begin dit jaar bleek dat ook de Nederlandse samenleving het nieuwe concept een flop vindt. Uit onderzoek van Autoriteit Consument en Markt (ACM) komt naar voren dat de consument niet bereid is de benodigde prijsverhoging voor de geringe welzijnsverbeteringen van de flopkip te betalen. Mede daarom concludeert de ACM dat het convenant in strijd is met de mededingingswet.

Waarom geen navolging
Wakker Dier is teleurgesteld dat de uitspraak van ACM er niet toe heeft geleid dat meer supermarkten zich aansluiten bij Jumbo. 'De meeste supermarkten zijn nog steeds van plan om ieder voor zich  over te stappen op de flopkip. Het merendeel wil voor het einde van dit jaar het vleesschap helemaal over hebben, Vomar en Hoogvliet wachten nog tot maximaal 2020. Supermarkt Aldi heeft nog helemaal geen concrete plannen om te stoppen met plofkip.'

De plofkipcampagne
Sinds de start van de plofkipcampagne in 2012 zijn er echter al veel a-merken, horecagelegenheden, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Zo zijn bijvoorbeeld alle grote merken babyvoeding plofkip-vrij. Plofkip werd ‘woord van het jaar’ in 2012. En de consument kiest veel vaker voor kip met een keurmerk, stelt Wakker Dier. Behalve dierenleed veroorzaakt plofkip bij veel consumenten ook een aparte smaaksensatie: zij smaakt eenmaal gaar naar stopverf. Je moet je handen wassen na aanraking van rauw vlees wegens alle troep die erin zit. Sommige retailers zijn echter doodsbang klanten kwijt te raken wanneer het kiloknallen wordt beperkt. Zo blijft de vicieuze cirkel in stand. Door naming & shaming probeert Wakker Dier hier verandering in te brengen. (PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken