Delhaize lanceert algenboter

Delhaize lanceert algenboter
  • Food-en-retail
  • 29 jul 2015 @ 09:13
  • 16490 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • IntroductieFoodMVO

Delhaize, dat binnenkort samengaat met AH, lanceert op de Belgische markt algenboter. Algen en zeewier staan in grote belangstelling van foodmarketeers als eiwitrijk voedingsmiddel waarvan de productie het milieu amper belast. Door de grote voorraad in zee zou dit ook een oplossing kunnen zijn voor wereldwijde voedseltekorten die ontstaan als iedereen (steeds meer) vlees blijft eten. Delhaize heeft de algenboter meteen in de aanbieding gegooid.

Sinds MarketingTribune het voornemen van toenmalig Unilever Benelux directeur Peter ter Kulve onthulde, om te investeren in algen als eiwitbron (een nieuwtje dat het schopte tot item in het Acht Uur Journaal) zijn meerdere partijen bezig met het commercieel maken van alg- en zeewierproductie. In Nederland begon al een 'algenboerderij', de bedenkers van de zeewierburger veroveren langzaam de wereld. Behalve als verpakking van sushi wordt nuri -zeewiervel- nu ook toegepast in Nederlandse horeca als garnering in sla en als vegetarische smaakmaker in gerechten waarvoor vroeger ansjovis werd gebruikt.

Algenboter uit Vlaanderen
De nieuwe boter bevat behalve algen ook zout uit Guerlande. Tot en met vandaag kost een pakje huismerk Delhaize algenboter 20 procent minder, namelijk 1,48 euro. 'Ideaal op een boterham met grijze garnalen of als bakboter voor vis', luidt de aanbeveling van Delhaize. Voor de Nederlandse markt zijn tal van andere mogelijke combinaties denkbaar, ook zonder vis. Hopelijk maakt deze innovatie dan ook snel via AH de oversteek en ontdekken ook andere foodmarketeers een goede toepassing voor zeewier en alg. (PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken