Back to school in Nederland nog altijd een offline-bezigheid

Back to school in Nederland nog altijd een offline-bezigheid
  • Food-en-retail
  • 19 aug 2015 @ 09:29
  • 9098 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

Het einde van de zomervakantie is voor de Nederlandse detailhandel een extra omzetmoment. Vlak voordat school en werk weer beginnen, steken we ons in het nieuw en kopen we studie- en kantoorbenodigdheden. Amerikanen maken daar meer werk van dan wij hier in Nederland.

Het back to school-moment is in de V.S. net zo’n seizoenshappening als bijvoorbeeld Pasen en kerst. En wat blijkt? Back to school is vooral een offline-bezigheid. De fysieke winkel is veruit populair als het gaat om aankoopplek.

Uit een onderzoek van tienerplatform Teen Vogue blijkt dat maar liefst 95% van de respondenten de voorkeur geeft aan de fysieke winkel. 35% van de respondenten houdt er een multichannel-strategie op na, terwijl hooguit 6% uitsluitend online winkelt voor zijn schoolaccessoires. Dat de fysieke winkel zo populair is, valt vooral te danken aan de directe beschikbaarheid van producten, maar ook het plezier en de retailbeleving (samen winkelen met vrienden) gooien hoge ogen als het aankomt op de keuze voor fysieke locaties. Gemak, beschikbaarheid van een breed aanbod en een grote kans op promoties spelen juist een rol als het gaat om online shopping.

Rondkijken
Driekwart van de jongeren wil graag in winkels rondkijken, omdat ze zo snel producten bij verschillende verkooppunten met elkaar kunnen vergelijken. Bijna de helft (44%) vindt het leuk om op deze manier in contact te komen met promoties, terwijl 33% benadrukt dat ze het sociale aspect van offline winkelen zeer belangrijk vinden.

Smartphone
Wat tevens uit het onderzoek naar voren komt (en ook een beetje te verwachten viel), is dat social media en mobiel internet inmiddels onlosmakelijk verbonden zijn met een shopping trip. 68% neemt tijdens zijn winkeltrip regelmatig zijn smartphone ter hand om te zoeken naar de laatste koopjes. (bron: Shoppermarketing Update)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken