'Verlaging BTW stimuleert detailhandel': +18K banen

'Verlaging BTW stimuleert detailhandel': +18K banen
  • Food-en-retail
  • 17 aug 2015 @ 09:20
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekPrijsWinkelen

Het verlagen van het algemene btw-tarief is de meest krachtige en directe impuls voor de detailhandel. Een dergelijke maatregel jaagt de groei aan in alle winkelbranches, wat banen schept. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Detailhandel Nederland naar de effecten van belastingen op de consumptie en werkgelegenheid. 'De weg omhoog is definitief ingeslagen, maar er kunnen wel wat extra muntjes in de machine om de groei een impuls te geven.'

Het verlagen van het tarief van 21% naar 18% levert alleen al de detailhandel een extra omzet op van gemiddeld 3,22% en in een deel van de markt zelfs 7,5%. Hierdoor komen er in de sector als geheel 18.000 nieuwe banen bij. Dit positieve effect is vermoedelijk nog sterker in de grensstreek. Een dergelijke prijsverlaging verbetert immers de concurrentiepositie van winkeliers ten opzichte van Duitsland en België. Hoe dan ook zijn belastingmaatregelen die ertoe leiden dat consumenten meer te besteden hebben, gunstig voor de detailhandel en de banenmotor. Een btw-verlaging blijkt zelfs een krachtiger instrument dan het verlagen van de inkomstenbelasting.

Halfjaarcijfers detailhandelsomzet
Detailhandel Nederland plaatst de onderzoeksresultaten in het licht van de halfjaarcijfers van de detailhandelsomzet, die 13/8/'15 werden gepresenteerd door het CBS. Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland: 'de weg omhoog is definitief ingeslagen, maar er kunnen wel wat extra muntjes in de machine om de groei een impuls te geven. Dat is meteen ook onze boodschap voor Prinsjesdag. Het moet dan gaan om een echte lastenverlichting, geen lastenverschuiving.'

Het onderzoek
Het onderzoek brengt de effecten van belastinghervormingen op de omzet en de werkgelegenheid in de detailhandel in beeld. Het gaat om aanpassingen van de btw, accijnzen, werkgeverslasten en inkomstenbelasting. Voor het eerst zijn in deze context prijselasticiteiten onderzocht. Ook komen de grenseffecten aan de orde. Het onderzoek is uitgevoerd door Panteia in opdracht van Detailhandel Nederland.  Van Golberdinge: 'tijdens de discussie over de belastinghervorming is met veel te veel gemak gesteld dat een btw-verhoging een schadevrije optie is. Deze denkrichting is volgens de detailhandel niet de juiste. Met dit rapport willen wij ideeën aandragen voor betere belastingkeuzes die de consumptie en werkgelegenheid betreffen.' (bron: Detailhandel Nederland)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken