Zijn de biologische supers wel zo duur?

Zijn de biologische supers wel zo duur?
  • Food-en-retail
  • 5 aug 2015 @ 09:03
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOFoodInnovatiePrijs

Hoe succesvoller biologische winkels als Marqt, Estafette en Ekoplaza zijn, hoe groter de kans dat traditionele partijen in actie komen, stelt een analyse in het FD. De conclusie van het verhaal is dat deze duurzame retailers nu nog niche-spelers zijn en de kans groot is dat ze nooit veel meer zullen worden. De prijs zou te hoog zijn. Maar is dat wel zo? Quirijn Bolle (Marqt) ontkent. En daarmee lijkt hij een punt te hebben.

Oprichter Quirijn Bolle van Marqt erkent dat het prijsniveau van de keten een belangrijk aandachtspunt is. ‘Als je rekening wilt houden met je leveranciers en met zaken als dierenwelzijn, gezondheid en milieu, dan kom je uit op prijzen die wij vragen. Die zijn heel normaal.’ Opmerkelijk zijn acties in Belgie van boeren die een eigen reclamefolder hebben samengesteld met realistische prijzen. Door onder de kostprijs in te kopen en te verkopen zoals veel reguliere retailketens doen, is voor de boeren nauwelijks rendabel te werken. Laat staan dat er ruimte is voor extra dierenwelzijn of extra gezonde producie van agf. 

Niet te dure niche levert geld op
De opmars van ketens als Marqt, Landmarkt, Stach en Ekoplaza lijkt niet te stuiten, stelt het FD. Marqt, dat als eerste in de supermarktwereld hip en duurzaam aan elkaar koppelde, opent binnenkort zijn 15e filiaal, Ekoplaza telt er 72. Ook formules als Estafette en de Natuurwinkel timmeren flink aan de weg. Met name het prijsniveau, dat aanzienlijk hoger ligt dan in reguliere supermarkten, vormt echter een probleem bij die groei stelt de krant. 'Het Amerikaanse Wholefoods, een van de voorbeelden van veel ondernemers in deze sector, staat om die reden in de Amerikaanse markt ook bekend als whole paycheck: een keer boodschappen doen en je maandloon is op, is de suggestie. Het noopte het bedrijf eerder dit jaar al een nieuwe, goedkopere formule te introduceren, die ook aantrekkelijk moet zijn voor mensen met een kleinere beurs. Die groep kan in de VS nu al terecht bij Trader Joe's, een onderdeel van Aldi dat met een wat lossere formule actief is in dezelfde niche.' 

Klant blijft niet hangen in prijsbeukerij
Erik Does van Ekoplaza en Bolle van Marqt vinden het belang van lage prijzen overtrokken. Does: ‘het is niet onze prioriteit om de laagste prijs te bieden. Wij bieden veel meer. Wij gaan netjes om met onze leveranciers en met het milieu en dat kost nu eenmaal wat.’ Hij is niet bang dat dit leidt tot elitewinkels. ‘Er is bij ons voor iedereen wat wils. Dat we overal door het land verspreid zitten, zegt ook wel iets, denk ik. Ekoplaza is niet elitair en grootstedelijk. Het werkt van Meppel tot Amsterdam en van Rotterdam tot Hengelo.’ Dat het verhoogde consumentenbewustzijn na alle voedselschandalen en door toenemende kennis over wat gezond is en wat niet leidt tot een kleinere hang naar prijsbeukerij is evident. Zeker nu de economie weer aantrekt kan een kind zien aankomen dat de klant in toenemende mate zal kiezen voor biologisch en betere kwaliteit. Zo bezien hebben innovatieve 'gezondere' ketens als Marqt, Landmarkt, Stach, Estafette en Ekoplaza maar ook de sterk groeiende verse kratbezorg-diensten als Hello Fresh, Streekmolen, De Krat en Van De Boer juist de toekomst: het mag een beetje meer zijn. (PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken